Lyftbar axel?

Startat av Thomsson, 25 augusti 2012 kl. 21:41:54

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Swerecon-Det skall centreras, har bara smackat dit prylarna...

Thomsson

Actros-pendelupphängning,där sa du nått.
Då kan man glömma fjädringsväg å annat.
Å andra sida behöver man ju lyfta en del av bilens vikt.

Tack för edit...

swerecon

Hmm, har en liten idé, ritade ihop lit snabbt i en powerpointbild. Vet inte hur jag får in den här bara. <stup>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Du kan alltid köra en printscreen sen ladda upp den på photobucket.

Actros861

Ja jag funderade på om man skulle kunna sätta en motor i chassit, i motoraxeln borrar man ett litet hål som man sen fäster en liten vajer i som i sin tur lyfter axeln?
Vajern skulle då snurras upp på själva motraxeln och lyfta boggiaxeln, borde ju vara ganska enkelt att få till eller?
Man behöver i och för sig både en växlad motor och ett litet ESC, det blir kanske lite dyrare men man slipper ju ha ett servo som jobbar konstant.

Denna motorn och ett THOR 15 ESC

http://www.servonaut.de/shop/product_info.php?info=p38_servonaut-gm22u15.html

Och denna hållaren rakt ovanför axeln??
http://www.servonaut.de/shop/product_info.php?info=p37_servonaut-gm22-halter.html

Jag vet inte men det borde funka eller??
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Då skulle det säkert gå och sätta dit någon microswitch så man inte drar sönder något.

swerecon

Smart <stup>
En liten tanke jag haft.


En wire som drar två fjäderbelastade låsningar. Låser i nedfällt läge, kräver något att låsa i längst ut såklart. När man höjer drar först wiren klackarna sen lyfter axeln i sista momentet.

På dethär sättet kan man ha belastning på fjädrar utan att servot tar stryk eller behöver vara starkt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Blir det inte problem att få loss den i övre läget. Du måste köra servot uppåt för att dra in fjädrarna samtidigt som axel behöver gå ner.

Eller har jag missförstått din bild?

swerecon

I övre läget behöver man inte låsa den. Och på nedvägen har man klackarna fasade så dom glider i lätt. Ingen aning om det funkar, bara en tanke jag haft men inte testat.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

#24
Funderar på vad som händer om du hissar axeln då du har last för att du tex fastnar och sen vill sänka den igen, kommer servot orka det må tro?  Ja jag menar i Thomsson egen lösning, det hann komma en hel drös inlägg då jag plitade på mitt.  :D

Jag har byggt axellyft på en bil, där använde jag bladfjädrar från den tvåaxliga dragaren till huvudaxeln, dom är kraftigare och klarar mer last, sen tog jag och satte i lite kraftigare fjärdrar i stötdämparna som jag hade som ända fjädring till boggieaxeln, visst den tog ju inte mycket av belastningen men det funkade bra, hade ett servo med en tunn vajer som va kopplad mitt uppepå boggieaxeln, vajern gick över ett litet hjul uppe i ramen ovanför bakaxeln så att jag kunde ha servot monterat längre fram i ramen pga platsbrist, har inga bilder på skapelsen tyvärr.

Har även en annan variant på ett chassi som står och skräpar, men där är det en modiferad framaxel tänkt för både lyft och styrning monterad, använde lite överblivna rcheli delar, där kör jag med bladfjädrar och ett länkagesystem, finns ett par dåliga bilder, ska vara en arm monterad på axeln som går mellan ramhalvorna ochså samt länkage till servot.





Mvh // John
Mvh // John

freco

SWE IROC, den där lösningen ser riktigt bra ut tycker jag då den ger både lyft och bibehållen fjädring.

Om man sen kan få servot att dra i armen så det precis går förbi "dödläget" (där servoaxel och leden på servots dragarm ligger i linje) så behöver inte servot dra alls när axeln är i upplyft läge. Sen skulle det nog vara bra att ställa servot i det andra dödläget (180 graders rotation på servoaxeln) för att säkra att servot inte ger med sig och axeln lyfter sig när den får belastning i nedfällt läge.

SWE IROC

Det är precis så som du beskriver freco som det är tänkt med servoarmen.  :)
Mvh // John

Thomsson

Iroc-Det var en snygg lösning.
Ska man få till den på en boggi så får man väl köra med kortare bladfjädrar(Än orginal).
Ett fjäderpar per axel så att säga.

swerecon

Kollade precis detta idag. Bladfjädrarna är lite för långa, ca 10 mm. Vet inte om det finns någon kortare variant?
Jag kommer testa en annan lösning med två dummy stötdämpare med fjäder http://rcmodeltruck.dk/butik/product.php?id_product=232. Monterade på en styrbar bakaxel från en kyltrailer.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Citat från: Thomsson skrivet  2 september 2012 kl. 18:51:31
Iroc-Det var en snygg lösning.
Ska man få till den på en boggi så får man väl köra med kortare bladfjädrar(Än orginal).
Ett fjäderpar per axel så att säga.

Man kan ju även montera oken jag har på utsidan av ramen invändigt om man fixar en tapp i bladfjäder öglan så länkaget kommer längre in om man vill att det ska synas så lite som möjligt.

MVH // John
Mvh // John