Lyftbar axel?

Startat av Thomsson, 25 augusti 2012 kl. 21:41:54

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Inför ett nytt projekt skull jag behöva lite experthjälp.
Jag vill ha en lyftbar icke drivande sista axel på en dragare med 6x2+2.

Frågan är:

Om jag länkar ihop den sista lyftbara axeln med ett servo via ett stag kommer servot orka hålla emot när jag kopplar ett släp?

Man kan ju göra en "dummy" som man bara lyfter men inte kan ta nån last men det får bli en nödlösning om jag inte kommer på
nått annat

Modellbilsbyggaren

Tjena!
Jag provade detta på min "Hollywood" och den sjunker ihop för mycket när trailern kopplas ihop.
Det är i den främre delen av fjädringen som den sjunker ihop.
Håller på o testar lite olika lösningar
Sällan inloggad här, skicka vanlig mail till mej om ni undrar över något.
Finns även på FB gruppen: Stockholm Rc Trucks

thf uppsala

Om man lägger till  :)
Lyftbar axel på bil och åtminstone en av 3 på trailern  <tumb>

Thomsson

Tjenare byggarn,

-"Det är i den främre delen av fjädringen som den sjunker ihop".
Har du använt bladfjädrarna då eller?
Hör av dig om du får en uppenbarelse...

Man får ta sig en rejäl funderare tror jag.

Thomsson

Jag har nått som eventuellt kan funka.
Om jag måttat rätt så ligger lyftet på 12mm.
Mini servo på 2,2kg,de främre stötdämparna är jag tvungen begränsa slaglängden på så
fjädringsvägen komme att bli rätt sopig.

Lyftaxeln kommer bli helt stel i nedsänkt läge.






freco

#5
Man borde väl kunna bygga så att servot lyfter axeln men när den når sitt översta läge så hamnar servots arm i ett dödläge så att servots motor inte alls behöver dra för att fortsätta hålla sin position. Servots utgående axel och leden ute på servoarmen skall ligga  i linje med dragkraften från axeln. Eventuellt kan man låta armen gå ännu lite till, förbi detta dödläge, och sen mot ett stopp så blir den självlåsande (som ett excenterlås på en koffert ungefär) så länge tyngden från axeln drar i armen.
(ett generellt förslag, ej kopplat till bilderna ovan)


Actros861

Jag har en liten invändning.

Om axeln är stel i nersänkt läge, blir det inte att bilen ställer sig på axeln när du kör i en svacka då?
Jag har det problemet på min R620 flakbil, även att axeln inte tar någon vidare last så ställer sig bilen med drivhjulen i luften när man ska uppför en backe.

Annars var det ju ett enkelt system att göra :)

Själv är jag inte förtjust i att använda ett servo som hela tiden ska hålla axeln antingen uppe eller nere, jag kommer att göra på något annat vis på mina bilar. Lutar åt att en motor drar upp axeln på något vis, vajer kanske??
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco

Citat från: Thomsson skrivet  1 september 2012 kl. 20:52:22
Jag har nått som eventuellt kan funka.
Om jag måttat rätt så ligger lyftet på 12mm.
Mini servo på 2,2kg,de främre stötdämparna är jag tvungen begränsa slaglängden på så
fjädringsvägen komme att bli rätt sopig.

Lyftaxeln kommer bli helt stel i nedsänkt läge.







Varför måste du begränsa fjädringsvägen?
Om du haft fjäderblad som också trycker ner den lyftbara axeln så skulle du kunna ha ett stag på servot med ett avlångt hål i som tillåter axeln att fjädra uppåt i nedfällt läge, och som används för att dra upp axeln när man vill lyfta den. Servot måste då vara starkare än kraften i fjädrarna.
Jag vet inte om muttern vid fjäderpaketets mitt är en led där fjäderbladen kan tillåtas pendla, men om så är fallet så kommer ju den andra axeln att tryckas nedåt när man lyfter den lyftbara axeln, vilket ökar boggilyftens relativa lyfthöjd.
En fundering bara...

swerecon

Har funderat i samma bana med ett avlångt hål, dock utan bladfjäder men med en stötdämpare på var sida.

Vet inte om det är bilden som lurar en, men borde det inte vara bättre att servot arbetade rakt över centrum på axeln så mycket som möjligt?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

#9
Citat från: Actros861 skrivet  1 september 2012 kl. 21:09:09
Jag har en liten invändning.

Om axeln är stel i nersänkt läge, blir det inte att bilen ställer sig på axeln när du kör i en svacka då?
Jag har det problemet på min R620 flakbil, även att axeln inte tar någon vidare last så ställer sig bilen med drivhjulen i luften när man ska uppför en backe.

Annars var det ju ett enkelt system att göra :)

Själv är jag inte förtjust i att använda ett servo som hela tiden ska hålla axeln antingen uppe eller nere, jag kommer att göra på något annat vis på mina bilar. Lutar åt att en motor drar upp axeln på något vis, vajer kanske??

Kör jag i en svacka borde det gå att lyfta axeln för att få grepp igen.
Det eventuella projektet ska inte gå hårt en grusgrop,mer finåka över det hela 8)
Vändskivan kommer att sitta (rätt) långt fram för att minimera trycket på bakre axeln.
Ja tanken var ju att det skulle vara lite enkelt men det vete f..n.

freco

Jag är nybörjare på det här området... är det fjädrar inuti stötdämparna också?

Actros861

Citat från: Thomsson skrivet  1 september 2012 kl. 21:27:01

Kör jag i en svacka borde det gå att lyfta axeln för att få grepp igen.
Det eventuella projektet ska inte gå hårt en grusgrop,mer finåka över det hela 8)
Vändskivan kommer att sitta (rätt) långt fram för att minimera trycket på bakre axeln.
Ja tanken var ju att det skulle vara lite enkelt men det vete f..n.

Jo visst går det att hissa boggin för att få grepp igen, så jag  får göra på min Scania. Bara tänkte du skulle slippa risken att köra fast helt och håller :)

Citat från: freco skrivet  1 september 2012 kl. 21:31:57
Jag är nybörjare på det här området... är det fjädrar inuti stötdämparna också?

Ja det är det :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Det blev galet när jag skulle citera men så är man ju bara student....

Actros-skulle jag fastna i en svacka så lyfter man bakre axeln lite tills man får grepp igen.
Det eventella projektet skall bli en dragare och för att öka trycket på den drivande axel så
kommer vändskivan hamna rätt långt fram.
Tanken var att det skulle vara lite enkelt att göra men det vete f..n.


Actros861

Justerade din citering så det blev rätt ;)

Nej att få till en bra boggilyft som både fungerar bra att hissa och kunna ta last är inte helt enkelt. Jag tog som sagt genvägen med en axel som inte tar last, men då säckar hela bilen ihop med last på istället.
På T-Scanian där jag har pendelupphängning borde det gå att fixa på ett ganska bra sätt tycker jag, får se när jag börjar pilla med det. Har inte bestämt ännu var jag ska börja konstruera den ???
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Freco-De bakre stötdämparna är bara dummy tog bort fjädrarna för att det skulle gå lätt att lyfta.
Jag var inne på samma tanke som du,alltså att köra med helt fjäderpaket och lyfta hela alltet.
Resonemanget från min sida var att då det krävs ett starkt och förmodligen stort servo som orkar det.
Platsbrist tänkte jag då direkt,därav den här lösningen.

Att lyfta axeln och låta servot hålla det på plats med min variant blir nog inget problem,det är bara axelns vikt +hjul som ska upp.(inget fjädringsmotstånd).

I nedsänkt läge borde belastningen på servot bli rätt liten(tror jag)
Alltid bra med input grabbar,kan bli att man får återgå till ritbordet...