Blinkande koner med trafikbuffert

Startat av Ellis, 23 april 2014 kl. 19:50:04

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Hittade ett passande styrkort i Dortmund för rinnande ljus. Tänkte det vore kul att få till blinkande koner som blinkar i följd. Styrkortet är väl egentligen anpassat till modelljärnväg men...

Det här...



...blev senare...



...som tillslut blev.



Har nu totalt 10st koner men kan ha upp till 12st på kortet, en liten demo!

https://www.youtube.com/watch?v=_capRR9NzEI

Tyvärr upptäckte jag ett problem när allt var klart. Eftersom varje LED har en separat port med både + och - på kortet så kan jag inte seriekoppla, alltså måste varje kona ha två kablar till kortet vilket begränsar längden på hur lång sträcka konerna kan stå. Ett alternativ kunde väl vara att förlänga kortets portar till varje kona men resulterar i att varje kona behöver 20st kablar (om jag nöjer mig med 10 koner)... Ja det blev inte så bra som jag hade tänkt  <stup>
Någon annan som har bättre förslag!?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Snyggt :) Det funkar inte att bara dra minus från kort till kona och plus mellan konorna?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Citat från: swerecon skrivet 23 april 2014 kl. 20:28:14
Snyggt :) Det funkar inte att bara dra minus från kort till kona och plus mellan konorna?

Provade det men det verkade inte funka
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Badboy


Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

e21242

Snyggt men vad är det för styr kort du hittat?

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Behöver tips om någon form av vikt för att hindra konerna att välta (blåsa omkull) En tanke var att fylla konen med blyvikt, någon form av sand eller rent av någon smält metallform. Ang att smälta och på sätt å vis gjuta in någon tungmetall i konen får då inte leda ström (kortslutningsrisk!). Andra alternativ är att trä någon form av tyngre bricka över konen, typ M20 eller vad det kan bli.

Jag har som sagt lite idéer men efterfråga lite brainstorming då jag troligtvis inte tänkt på det lättaste...har nämligen förmågan att göra små lätta projekt BRA mycket större än vad de behöver  [cranky]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

e21242

Har gjutform hemma som skulle passa dig perfekt. Kan ta några bilder och skicka till dig när jag kommer hem. Den är till för tenn gjutning och blir färdiga däck sidor som man brukar ha till koner.

Ellis

Citat från: e21242 skrivet 25 april 2014 kl. 18:28:48
Har gjutform hemma som skulle passa dig perfekt. Kan ta några bilder och skicka till dig när jag kommer hem. Den är till för tenn gjutning och blir färdiga däck sidor som man brukar ha till koner.
[shock] Låter ju perfekt!!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

e21242

Liten bild:



Fler i pm till dig.
Mvh
Håkan

fredrik123

Snyggt!!! :) 8)
Ang. Vikterna, så är det nog kanske inte så bra att fylla dom med bly... För om jag har förstått det rätt så får inte metallen leda ström??
Problemet med metaller är att i princip alla leder ström, mer eller mindre...
Men det funkar kanske att fylla dom med Gips eller sån där "lera"som konstnärer använder för att bygga skulpturer? Porslin kanske också funkar?? [conf]
Den ena personen ser ljuset i tunneln, den andra ett tåg, och lokförarn ser två idioter på spåret...

Ellis

Hittade nästintill det perfekta...brickor som faktiskt ser helt OK ut.
Blir nog lite svart färg på kanske...Syftet är iaf uppnått!  <tumb>


MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

 <tumb> snyggt. Vart har du hittat lyktglasen, Fechtner eller?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490