Hochlöffel

Startat av Lumbago, 2 april 2014 kl. 23:37:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Höjdgrävare alltså.
Konstigt ord men vi kör på det!  <tumb>

Både förebilden och modellen känns väldigt mycket 80-tal. Det verkar ha varit Kibris storhetstid, nuförtiden kommer de sällan med nya intressanta modeller.

Jag kan förresten tillägga att Hochlöffelns status för tillfället är "vilande", i väntan på service. I Strängnäs gick servot som sköter skopan sönder, och jag har inte gjort något åt det än. Planen är att sätta dit ett lite större servo, med metalldrev. Det har även kommit hem några små reläer från Kina, och tanken är att använda dem för att växla mellan "köra" och "gräva", och på så vis spara några kanaler och kanske minska ner till bara en Rx. En annan idé är att skrota bandspänningen som ändå knappt gör någon nytta, och använda den platsen till batterier istället. Det finns att göra i höst när andan faller på...

bm1113

Japp på det vi kallar vanlig grävmaskin sitter det ett djupgrävaggregat därav det kallas höjdgrävare men som sagt dessa har i alla fall i sverie i stort sett försvunnit i samband med att dumprarna blev större så insåg många att det var bättre att stå uppe på kanten med en djupgrävare så nu  detär bara inom gruvor de används och då är de större ;)  och 80tal stämmer nog bra på maskin :) lycka till med reparationerna :)
MVH Alexander

Lumbago

Hochlöffeln har fått sig en rejäl genomgång och uppgradering, och nu funkar den bättre än någonsin! Det nya servot till skopan är större och har metalldrev, och jag har goda förhoppningar om att det ska hålla i längden. Det styrs även just som ett servo, till skillnad från det gamla som styrdes av ett ESC och stångade mot stopp varje gång man öppnade/stängde skopan.

Jag har satt in ett växlande tvåpoligt relä, som används för att växla kanal 1 och 3 mellan bom/sticka och banden. Tack vare det kunde jag plocka bort en av de två mottagarna, som kan användas i något nytt roligt bygge. :)
Jag fick ändå ytterligare en kanal över, och den använder jag nu till att styra en blinkande "safblandare".





Film blir det nog efter MJ-hobbymässan.