Volvo A25D

Startat av SWE IROC, 6 mars 2014 kl. 19:06:47

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SWE IROC

Införskaffade en modell av en Volvo A25D dumper i skala 1:14, den är scratchbyggd av en modellbyggare i tyskland och mestadels gjord i plasiccard, en elmotor vid varje hjul står för drivningen, elkolvar sköter tippningen av flaket, det är belysning som nu styrs med en strömbrytare, ska så klart ändras till en ps4, det är en Benedini ljudmodul i den och ett graupner fartreglage.

Tyvärr så har en fälg skadads vid transporten men det är inte värre än att det går att fixa, här är ett par bilder på skapelsen, tycker själv den ser helt okej ut, skicket är fint även om den är begagnad för en gång skull, alltid en chansning.





Länkar till byggaren http://www.agrarmodelle.de/index/modelle/rctruckbau/index.htm

http://www.agrarmodelle.de

Mvh // John

Olof

Ser bra ut, kul med en Volvo!  <happy>
Mvh, Olof!

swerecon

Riktigt nice. Såg han han en vält i 1:14 också.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Ja den såg fin ut! Är det ett servo som sköter styrningen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Det är till och med två servon som sitter monterade upp och ner under hytten som sköter styrningen, de jobbar ihop, ett skjuter och det andra drar, de sitter väldigt utsatt om man kör lite terrängkörning, ska ordna en hasplåt som skyddar dem.

Jo gubben verkar vara en väldigt aktiv modellbyggare.  <tumb>
Mvh // John

Thomsson

Jamen vackert,den var man väldigt nära att börja bjuda på...!
Kommer ju passa perfekt i ditt grustag.
Är ram och balja i metall?

SWE IROC

#6
Ja där ser man, hade ju varit fint om vi budat ikapp på den.  <fight>

Baljan är i plast, men väldigt kraftig, ramen i aluprofil, skrev tidigare att det satt en Benedini ljudmodul i den men skrev fel, det är en  Beier USM-RC-2, vad jag förstår en väldigt avancerad modul som går att programera precis som man vill ha den, men just nu är den ljudlös...

Jo den blir fin hos Bromstahill Berg & Grus.  <happy>
Mvh // John

swerecon

Kan vara att du måste programmera om modulen med din sändare. Har en likadan modul själv men inte satt mig in i den. Men plocka inte bort ljudfilerna för allt i världen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Nu ser det ut som det ska göra.  lol



Av en konstig anledning har de lagt in två ackar i maskinen, en för mottagaren, den andra för drivning, ljud och ljus, här blir det ändring på en gång, ska dessutom sätta in mpx kontakter till huven m,m så det blir enkelt att ta bort, gillar inte sockerbits lösningen då den tar mycket plats, men den får vara kvar så länge, vill ju prova den nu snart.  <evilgrin>

Mvh // John

Actros861

 [laugh] [laugh] [laugh]


Bara riva ner så fort man kan, det är rätta takter <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Provkörde lite efter allmän översyn och en del fix, konstaterade att jag inte behöver några vägar på min bana.  ;)





Orkade bra på tippen också, fullt lass med blött stenmjöl.



Framkomligheten va det heller inget problem med, nu ska jag byta radio och lite annan innan den tas i bruk på allvar.  :)

Mvh // John

Ellis

Ser ju riktigt bra ut! <hands>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Viktor684

Riktigt avis. Sjukt snygg. Vad va prislappen på den.

Thomsson

Fina bilder,fin maskin. <tumb>
Kul att den trycker fullt lass med elkolvarna,där var man ju nästan lite skeptisk.
Då är det bara å köra så dammet yr.

SWE IROC

Tack allihopa.  <tumb>

Är i stort sätt nöjd, finns ju alltid saker man vill fixa och ändra men den kommer göra stor nytta i mitt banbygge, och elkolvarna vart jag ochså impad av, dom får sitta där tillsvidare, det jag ska göra är att ordna ändläges brytare på tippen så man inte belastar kolvar och fartreglaget till dem i onödan.  :)
Mvh // John