Lacka sina fordon

Startat av swerecon, 19 augusti 2012 kl. 18:28:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mullis

Citat från: Ellis skrivet 15 februari 2016 kl. 22:49:41
Jag kör med CRC´s klarlack. Vet inte om det generellt är så att akryl- eller annan vattenlöslig färg inte lämpar sig med oljebaserad lack.

Ah, då vet jag. CRC's klarlack är akryl baserad så det kanske funkar. Jag får prova på.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Slarvar

Frågestund.

Jag har en uppsjö Tamiya PS burkar till lexankarosser ståendes.

Om man lägger Tamiyas primer, sedan målar med PS färgen kan man då klarlacka med TS lacken tex TS-13 eller är PS och TS inte alls kompatibla med varann tro?

Om detta inte går så faller nog valet på faskolor och airbrush istället tror jag.

Mvh Daniel

Mad Max

Citat från: Slarvar skrivet 21 juni 2016 kl. 13:52:10
Frågestund.

Jag har en uppsjö Tamiya PS burkar till lexankarosser ståendes.

Om man lägger Tamiyas primer, sedan målar med PS färgen kan man då klarlacka med TS lacken tex TS-13 eller är PS och TS inte alls kompatibla med varann tro?

Om detta inte går så faller nog valet på faskolor och airbrush istället tror jag.

Mvh Daniel

Hej

Jag tror att alla Tamiyas spray-färger är vattenbaserade, så det bör gå? Någon får gärna rätta mig men jag är nästan helt 100 på det. Om jag inte minns helt fel så står TS / PS för typen av färg någon av dem är typ metallic medan den andra är "vanlig" färg.

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Slarvar

Citat från: Mad Max skrivet 21 juni 2016 kl. 21:54:06
Hej

Jag tror att alla Tamiyas spray-färger är vattenbaserade, så det bör gå? Någon får gärna rätta mig men jag är nästan helt 100 på det. Om jag inte minns helt fel så står TS / PS för typen av färg någon av dem är typ metallic medan den andra är "vanlig" färg.


PS (sprayfärg för lexan karosser).
TS (syntetisk -lack sprayfärg för plastmodeller).
Så står det om dom men jag vet inte om det innebär att dom funkar tillsammans eller inte.

Pocket

#64
Lyckades få lite färgdamm på min bil pga slarvig maskering på en liten yta. Går det att få bort utan att skada ytan på underlaget?

EDIT: Löste det med Torky torkpapper, det funkade lite som att polera. Man kan visserligen med lite granskning se fina repor men hallå... det är en grusbil...;)