Lacka sina fordon

Startat av swerecon, 19 augusti 2012 kl. 18:28:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Citat från: Mad Max skrivet 13 september 2012 kl. 11:21:50
Om man ska lacka linjer eller liknande så lärde jag mig något bra när jag lackade nu. Säg att du vill ha en rand lackad över bilen/släp. Måla klart med färgen du vill ha på din bil. Låt den torka. Maskera sedan upp de linjer du vill lacka i en annan färg. Tamiyas maskeringstejp är skonsam och bra att jobba med tycker jag.
När du är klar med maskeringen lackar du över det området med samma färg igen, samma som bilen ska vara i. Lägg 1-2 lager. Då tätar man mot eventuella läckage under tejpen. Låt torka.
Lacka sedan med färgen du vill ha till dina linjer. Ta bort tejp och man får fina skarpa linjer.

Så har jag gjort och varit nöjd med resultatet, kanske finns bättre sätt? Fyll gärna på isåfall.

Liten fråga på detta då bara så jag har fattat saken rätt :)

Jag ska lacka min grävmaskin svart med en röd linje på. Då ska jag alltså lacka hela maskinen svart först sen maskera av där den röda linjen ska vara, lägga på ett par lager svart för att täta och sen på med det röda?

Slänger med en bild på hur den ska se ut :)

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Hej!
Ja det är rätt uppfattat <tumb> Har däremot aldrig lackat rött, direkt över svart. Kanske du behöver ett par lager primer i typ grått/vitt kanske. Innan du lägger det röda. Finns en risk att du får en annan ton på den röda randen om du lackar direkt med rött på det svarta. För jag kan förmoda att armen på grävaren var vit innan den blev röd? Är du med på vad jag menar?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Karsten

Citat från: Actros861 skrivet 30 september 2012 kl. 02:01:12
Liten fråga på detta då bara så jag har fattat saken rätt :)

Jag ska lacka min grävmaskin svart med en röd linje på. Då ska jag alltså lacka hela maskinen svart först sen maskera av där den röda linjen ska vara, lägga på ett par lager svart för att täta och sen på med det röda?

Slänger med en bild på hur den ska se ut :)


Jag skulle göra det omvända: Första lacka röd, så maskere där linjen skal vara, og sadan svart. Den svarta täcker den röda bättre, och du behövs inte maskere så mycket  <happy>
Venlig hilsen Karsten

Actros861

Citat från: Mad Max skrivet 30 september 2012 kl. 08:53:59
Hej!
Ja det är rätt uppfattat <tumb> Har däremot aldrig lackat rött, direkt över svart. Kanske du behöver ett par lager primer i typ grått/vitt kanske. Innan du lägger det röda. Finns en risk att du får en annan ton på den röda randen om du lackar direkt med rött på det svarta. För jag kan förmoda att armen på grävaren var vit innan den blev röd? Är du med på vad jag menar?


Det var det jag var lite orolig för också, att det inte ska bli samma nyans.
Japp allt var/är vitt utom chassit som är rent stål bara.

Citat från: Karsten skrivet 30 september 2012 kl. 09:27:17


Jag skulle göra det omvända: Första lacka röd, så maskere där linjen skal vara, og sadan svart. Den svarta täcker den röda bättre, och du behövs inte maskere så mycket  <happy>
[/quote]

Funderade på om inte det skulle vara lättare, tackar för tipset :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson


Om du nu kör på alternativet lacka rött/maskera/sen svart så se till att maskeringen är tät överallt,dvs när du maskerat, gå över kanten med t ex ett suddgummi eller nått.
Tryck till så att kanten på tejpen verkligen sluter tätt.

När du sen sprayar,dra ett första lager väldigt tunnt.
Vänta 5 minuter och lacka sedan dom andra lagren som vanligt.

Det första lagret förhindrar rinningar i största allmänhet men just här att det kryper in färg under maskeringen.

Actros861

Får se hur jag gör. Tackar för tipsen väldigt värdefullt <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Finns ju ett annat sätt också. Du lackar först rött och låter det torka. Maska där du ska ha rött, lacka med rött igen så tätar du maskeringstejpkanten. Låt torka, lacka med svart där över. Kommer få en fin röd rand när du drar loss tejpen sen när det har torkat. Annars så funkar Thomsons tips också bra...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Rikard

Söker tips på lätt arbetat spackel till min lastbil
Scania R 620 6x4 Highline

scaniavabisl56


Ellis

Om man maskat och målat klart, när ska man dra masken? Ska man dra den direkt eller låta färgen härda en stund?  [conf]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

scaniavabisl56

beror på färg typen  och vad  det är för material du målat på men som  2 komponents lack är det typ 15_20 minuter


Rikard

söker tips på bra tejp som är böjlig och smidig, när man ska lacka runt små detaljer
Scania R 620 6x4 Highline

nalle

Jag bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vad för underarbete rekomenderas när det gäller lackering av olika metaller? Typ Alu, mässing, plåt, etc.

Tvätta?
Torka?
Slipa?
Prima?
Måla/lacka?

Etsande primer har jag hört talas om, något att rekomendera?

Finns säkert miljoner med olika tillvägagångssätt men jag tycker att det vore dumt att prova just de som inte fungerar om någon nu sitter på sådan kunskap :)

Ricardo

Du är på helt rätt väg, ev tvätta, slipa - tvätta(thinner) - etsande primer - fint sandpapper, bara rugga upp ytan - ev spackel - primer - toplack.
Thinner med siliconborttagningsmedel rekomenderas...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

joppe

Hej! Slänger ut en fråga om klarlacka över dekalerna som medföljer byggsatsen? jag lackar med Hagmans lacker. Tack på förhand