Lacka sina fordon

Startat av swerecon, 19 augusti 2012 kl. 18:28:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thf uppsala

Tackar  <tumb> måste förövrigt säga att det var en otroligt tyst kompressor som jag skaffade  <tumb>

Rikard

undrar lite över fördelar och nackdelar med att måla med sprayburk eller airbrush. dela gärna av er med era efarenheter och så
Scania R 620 6x4 Highline

freco

Jag gör ett försök. Fyll gärna på.

Sprayburk
+ Enkelt och smidigt. Inget blaskande med färg och förtunning.
+ Förhållandevis låg grundinvestering, dvs sprayburkens kostnad
+ Enkel rengöring, bara vänd upp och ner på flaskan och "spola ur" munstycket.
+ Multonas färger är riktigt bra (finns på Mekonomen, OKQ8 mfl)
- Biltemas färger är riktigt usla!
- Kommer ofta för mycket färg med sprayburk, särskilt om man skall måla små modellprylar
- En del sprayer ger väldigt mycket färgdamm
- "Fasta" kulörer, men det finns ju mycket att välja på och så kan man ju faktiskt beställa sprayburkar med vilken färg man vill på en del firmor

Airbrush
+ Man kan blanda och mixa kulörer som man vill (men inte blanda tex oljebaserad och vattenbaserad)
+ Man kan reglera färgflöde, bredd på färgstrålen etc som man vill, dvs man kan måla med bara pyttelite färg om man vill
- Lite meckigt att rengöra sprutan, särskilt om det inte är vattenbaserad färg
- Kostar en slant att köpa kompressor och spruta (räkna med 1000kr och uppåt)
- Det tarvar några försök innan man lärt sig mixa färg med rätt mängd förtunning, fått till rätt tryck etc
- Lämpar sig mindre bra till större ytor, men det finns ju större färgsprutor att måla med också ;D

Rikard

okej, vet du om det funkar bra att måla med Multonas färger och i så fall vad ska använda för grundfärg, läste lite snabbt att målade man med fel färg kunde den börja resa sig och så
Scania R 620 6x4 Highline

MrLinds

Hur är det sen kan man våtslipa och polera klarlacken sen?

Eller finns det någon bra vax att polera med?

freco

#20
Citat från: Rikard skrivet 12 september 2012 kl. 07:51:48
okej, vet du om det funkar bra att måla med Multonas färger och i så fall vad ska använda för grundfärg, läste lite snabbt att målade man med fel färg kunde den börja resa sig och så

Jag har testat många olika sprayfärger och tycker att Multonas är de bästa jag hittat hittills. Även de där lite mindre sprayburkarna som Volvo har för bättringsmålning av billack är bra.

Enklast och säkrast är nog att köpa Multonas grundfärg också. Det borde funka med de flesta grundfärger på sprayburk, men om du köper nåt annat så testa först på nåt annat än din modell. Låt färgerna torka ordentligt innan du gör din bedömning för det kan ta ett tag (några timmar, upp till ett dygn) innan det reser sig, krackelerar etc.

Om du skall grunda tex aluminium eller mässing så kan det vara lite svårt att få bra fäste, särskilt om ytan är lite "fet" (trots avfettning). Då skall Plastic Paddings grundfärg vara bra har jag hört (ej testat själv) för den är lite "betande" och greppar då bra.

Även Hagmans har en grundfärg som greppar riktigt bra, men jag vet inte om den finns på sprayburk. Däremot finns 1/3 eller 1/2 liters burk. Den luktar starkare än vanlig färg och torkar lite väl snabbt (inget vidare att penselmåla) men greppar bra.

freco

Citat från: Ampen skrivet 12 september 2012 kl. 20:45:09
Hur är det sen kan man våtslipa och polera klarlacken sen?

Eller finns det någon bra vax att polera med?

Du kan våtslipa klarlacken med fint papper efter att den torkat och sen lägga fler lager. Vad jag vet skall man akta sig för att vaxa förrän lacken härdat/torkat riktigt ordentligt. Man kan gärna vänta 3-6 månader.

freco


Några andra bra tips vid lackering, för att få ett bra resultat.

Rumstemperatur (20 grader) eller något högre. Inte under 14-15 grader.

Låg relativ luftfuktighet (40-60%, ej över 70%). Särskilt på sommaren kan luftfuktigheten i källare och garage bli för hög.

Värm upp prylarna du skall lacka. Jag brukar lägga dom ett tag under varmluftpumpens utblås. Om det är metalldelar kan man hålla dom nära en halogenlampa en stund precis innan lackering. Med varma prylar flyter lacken ut så fint och den torkar snabbare vilket minskar risk för rinningar.

Värm upp sprayfärgen innan målning. Att ta en kall burk i garaget är inte att rekommendera. Lägg burken i en bunke med varmt vatten en stund tex (dock risk för att dekalen lossnar...) Värm inte till för hög temperatur bara för det är ju en tryckbehållare!

Skaka färgburken ORDENTLIGT. Kulan inuti skall lossna och skramla omkring. Skaka sen i TVÅ MINUTER. Ja, det känns som en evighet när det kliar i fingrarna...

Ha alltid papper till hands att torka händer etc på, men se till att det inte är ett papper som släpper ifrån sig en massa fint "ludd". Tex Bambi hushållspapper brukar vara mycket bättre i det avseendet än billiga "no name" toarullar.

Lacka i en lokal där det inte har rört sig någon på hela dagen, detta för att minska risken för damm som fastnar i färgen. Sätt absolut inte på nån fläkt, sopa golvet eller liknande före målning!

Se till att alla detaljer som skall målas kan hållas på ett bra sätt under målningen så man kan komma åt i alla vinklar. Kanske man behöver skruva fast en träbit som handtag eller om det är en liten bit så kan den fästas på en träpinne med häftmassa.

Se till - före målningen påbörjas! - att det finns krokar etc att hänga upp ALLA prylar på när dom har lackats. Lägg inte ner lackade prylar på tex en plan yta. Då förstörs lacken där den får kontakt med ytan och biten fastnar. Om man inte kan hänga upp en detalj så förbered tex med träklossar som kan ge stöd på ställen som inte kommer att synas sen.

När en bit har lackats, och det kanske blev lite för tjockt med färg, håll den då på sin pinne och vrid den i olika riktningar under 3-5 minuter tills färgen stelnat lite för att undvika rinningar.

Man kan också hålla detaljen i närheten av en halogenlampa så den blir varm. Färgen torkar då snabbare och kan också flyta ut lite bättre. Men var försiktig med plastdetaljer för det tar bara ett ögonblick innan dom smälter och deformeras!

Spola ur munstycket på sprayburken noga efter målning och torka rent så har du en fungerande burk även nästa gång.

Ja, det finns mycket mer att skriva men vi kan ju börja så här ;)

Rikard

Citat från: freco skrivet 12 september 2012 kl. 23:15:36
Citat från: Rikard skrivet 12 september 2012 kl. 07:51:48
okej, vet du om det funkar bra att måla med Multonas färger och i så fall vad ska använda för grundfärg, läste lite snabbt att målade man med fel färg kunde den börja resa sig och så

Jag har testat många olika sprayfärger och tycker att Multonas är de bästa jag hittat hittills. Även de där lite mindre sprayburkarna som Volvo har för bättringsmålning av billack är bra.

Enklast och säkrast är nog att köpa Multonas grundfärg också. Det borde funka med de flesta grundfärger på sprayburk, men om du köper nåt annat så testa först på nåt annat än din modell. Låt färgerna torka ordentligt innan du gör din bedömning för det kan ta ett tag (några timmar, upp till ett dygn) innan det reser sig, krackelerar etc.

Om du skall grunda tex aluminium eller mässing så kan det vara lite svårt att få bra fäste, särskilt om ytan är lite "fet" (trots avfettning). Då skall Plastic Paddings grundfärg vara bra har jag hört (ej testat själv) för den är lite "betande" och greppar då bra.

Även Hagmans har en grundfärg som greppar riktigt bra, men jag vet inte om den finns på sprayburk. Däremot finns 1/3 eller 1/2 liters burk. Den luktar starkare än vanlig färg och torkar lite väl snabbt (inget vidare att penselmåla) men greppar bra.

okej, man ju inte måla med en skit färg, efter allt arbete man kommer lägga ner innan lackning, räcker det med grundfärg + vanlig färg eller rekommenderar du klarlack med?
Scania R 620 6x4 Highline

freco

Beror lite på vad man vill åstadkomma... Om man vill ha en "bruksbil" så ser det mer naturligt ut med lite halvmatt lack och då räcker det ju med bara kulörspray. Man kan ju till och med komplettera med lite lätt "vädring" för att smutsa ner den lite.

Om du vill ha så blank lack som möjligt med mycket "djup" i lacken så är det klarlack som gäller. Man kan ju lägga flera lager, men jag tycker inte man skall ha för mycket klarlack på en modell för då kan det se "plastigt" ut istället. Klarlacken hjälper ju också till att skydda färgen från repor etc.

Mad Max

Om man ska lacka linjer eller liknande så lärde jag mig något bra när jag lackade nu. Säg att du vill ha en rand lackad över bilen/släp. Måla klart med färgen du vill ha på din bil. Låt den torka. Maskera sedan upp de linjer du vill lacka i en annan färg. Tamiyas maskeringstejp är skonsam och bra att jobba med tycker jag.
När du är klar med maskeringen lackar du över det området med samma färg igen, samma som bilen ska vara i. Lägg 1-2 lager. Då tätar man mot eventuella läckage under tejpen. Låt torka.
Lacka sedan med färgen du vill ha till dina linjer. Ta bort tejp och man får fina skarpa linjer.

Så har jag gjort och varit nöjd med resultatet, kanske finns bättre sätt? Fyll gärna på isåfall.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Rikard

slänger en fråga till om det går bra, vad har ni lackat era fordon med för färg, märke? visa gärna bild med  :)
Scania R 620 6x4 Highline

Thomsson

Mycket bra tips i den här tråden.

Kom på ett till: Låt färgerna härda.

Grunda,låt det gå några dagar.
Dra på slutfärg och låt bli att kladda på dina nymålade bitar på några dagar.
Färger härdar under många veckor,kanske månader.(Har inte koll exakt.)

Ett exempel på det är att en helt vanlig 1-komp servalack som får härda en månad eller mer tål både bensin och metanol.
Är du för snabb och ska maska din modell så är det risk för färgsläpp när du tar bort maskningen.
Lacken blir hårdare med tiden,blir tåligare helt enkelt.

Rikard

någon som vet om Multonas sprayfärg finns i metallic?
Scania R 620 6x4 Highline

freco

Jadå det finns massor av olika kulörer i metallic!