Lacka sina fordon

Startat av swerecon, 19 augusti 2012 kl. 18:28:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

På önskemål startar vi en tråd hur man går till väga när man lackar. Min uppfattning är att det finns många vägar till lyckat resultat, börjar med mina egna erfarenheter.

Förberedelser:
A-O är ett bra underarbete, utan det spelar det ingen roll hur noggrann man är sen. Spackla och slipa allt innan noggrant.
Det finns olika typer av spackel, ofta kallat modelfiller. Själv använder Humbrol modelfiller.
När allt är "grovslipat" är det dags att putsa av med fint papper, gärna 600 eller 800 och helst våtslippapper.

Tvätta sen av modellen med vatten/tvållösning, är du nöjd med slipningen, låt torka.
Efter det använder jag siliconrent, tar bort alla fettfläckar och eventuella rester från märkpennor osv, det blir riktigt rent.
Nu är det dags för grundfärgen. Tamiya har två olika, en grov och en fin som även finns i grå och vit. Jag har haft bra resultat både på metall/aluminium och plast med den grundfärgen. Fast för metall kan du gärna välja någon annan grundfärg, finns i dom flesta biltillbehörsbutiker såsom Biltema, MECA osv.

Måla:
Här finns det olika varianter. Vissa lyckas bra med sprayburk, men satsa då på en bättre färg, typ billack. Själv använder jag airbrush som jag antingen kör Tamiya X eller XF burkfärg i eller vanlig billack. Allt vattenbaserat så det är lätt att göra rent sen. Viktigt är att lägga på flera tunna lager och inte försöka lägga på all färg med en gång. Behöver inte torka mellan sprutningarna men måla över ytan flera gånger.

Lacka:
Efter målningen är det bra att lacka modellen så den står emot lite slitage. Det finns även här flera olika lack, viktigast är att den är avsedd för den färg som modellen är målad med, annars kan man få konstiga fenomen med färg som reser sig osv.
För hela modeller/karosser vill inte jag lova att det fungerar med färdig lack på sprayburk. Använder själv 2K Billack som jag lägger på med airbrush. Inte så kul att göra rent sen bara.
Var inte rädd när du lackar, det skall bli "vått". Det går inte att komma tillbaka och spraya på lite till som när man lägger på färg. Sprayar man för länge får man inte bara rinningar utan även gropig färg. För lite lack eller för högt tryck ger apelsinskalslack.

Misslyckas man med lacken är det bara att låta det torka, slipa ner och lacka igen.
Misslyckas man med själva målningen är det bra att ta lite bromsvätska i en blomspruta, låt verka en liten stund och torka av, börja om från början.
Har färgen suttit lite längre kan det finnas behov att låta delarna ligga i bromsvätska några timmar, sen bara ta en tandborste och gnugga bort. Eftertvätta noga med typ Siliconbort.

Skall det målas något mer på modellen så gör det gärna medan färgen är blöt (alltså innan lackning), så det blir "vått i vått", då flyter det ihop mycket bättre och blir inga skarpa kanter.

Det var mina egna lärdomar och kunskaper. Antar det kommer många fler tips, antagligen även från någon riktig lackare. I väntan på dessa tips funkar dethär.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

Kanon Swerecon,jag tänkte bara lägga till en tumregel när det gäller slipning.
Dubbla tiden du slipat delen.
D.v.s Om man nu har suttit och slipat sin fina hytt i låt säga en timme och tycker att nu är jag klar.
Det är då du ska lägga ner en timme till på slipning.

Det går aldrig att "lacka bort" porer eller annat som stör,alla misstag syns.
På plana ytor går det fint att använda en minislip kloss.

MrLinds

Perfekt swerecon, jag lägger klister på den här <tumb>

Sen personligen nu med min lilla erfarenhet så skulle jag använda 320k papper till grovslipningen, och grovslipa noggrant i alla vinklar osv.
Sen grunda och börja med våtslip

thf uppsala

Jag kastar in en liten fråga till här  :)
Jag ska lacka kyltrailern i Tamiya X eller XF, men vad jag försöker hitta svar på är då.

Man ska köra airbrusch och 1 burk är 10ml, ska färgen spädas innan lack ?? och hur långt räcker en sådan burk ??, en trailer sida är ganska stor :o + reservhjuls hållare och underskåp.
Jag har försökt läsa mig till svaren på Google men man blir inte något klokare för det för på en fråga kan du få 10 svar och lika många lösningar, vilket gör att man är ännu mer förvirrad än när du startade leta  lol

swerecon

Du skall veta att färgen blir riktigt dryg när man kör med airbrush, med det menar jag att den räcker längre än man tror. Min erfarenhet säger dock att en 10 ml burk inte kommer räcka till hela trailern, men kanske 2. Jag skulle köpa 3 för att vara på säkra sidan, surt när man håller på och det tar slut. Glöm nu bara inte att grunda innan, funkar bra med den färdiga Tamiya har på sprayburk. Välj "Fine" varianten, sen är det valfritt om du vill ha grå eller vit grund.

Tamiyafärgen behövs inte spädas normalt sett. Färgen skall vara som mjölk ungefär i konsistens. OM du behöver späda den skall du göra det innan du häller den i sprutan.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

thf uppsala

Tack för det  :)
Tänker köpa 4 burkar + grund+klarlack, tanken är att både dragbil och trailers ska ha samma färgsättning som kommer att gå i mörk röd och mörk blå, men i första hand behöver jag till kyltrailern  :)

swerecon

 <tumb>Kommer säkert bli bra. Trailerna blir ju bra att börja lacka på. Stora släta ytor.

Lycka till med lackningen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

thf uppsala

Måste kasta in en fråga till  <evilgrin>
Fick besked idag om att mitt airbrusch kit är på väg så det landar här hemma på måndag  <tumb>, men har suttit och kollat runt på nätet efter nämnda färger och hittar en hel del.
Finns det kanske någon här med en rekommendation på vart man bäst handlar på nätet ??

swerecon

Vet inte vart man BÄST handlar, men själv brukar jag handla från http://www.hobbia.se/. Finns en del svenska återförsäljare av vanliga modellprylar, så som plastprofiler, färg osv. Brukar sluta med att jag handlar där jag får tag i mest saker på samma ställe.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490


Actros861

Tror nog att det är det, har för mig att dessa färger också är lämpliga att lacka de kromade modellerna med.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

japp, helt rätt. Blir väldigt snyggt faktiskt med dessa färger. Kan behöva målas två gånger beroende på hur duktigt man varit på att röra upp färgen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

thf uppsala

Tack för tipset  ;D, där försvann en 700 till med frakt  lol

thf uppsala

Nu är första omgången färdigslipad och dags för grundfärg, vad är rekommenderat tryck på kompressorn för Tamiya´s x och xf färger ??, har försökt hitta det på burkarna men hittar inget 

swerecon

Nej, det förstår jag, dom är väl egentligen tänka som penselfärg:)
Jag brukar ligga på 1,7-2,0 kg, det är när man trycker in knappen på sprutan som den skall ha det trycket. Det faller när du trycker in kommer du märka. Trycket beror lite på hur tunn färgen är
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490