Id'e till en flyttbar bana för inomhus bruk på utställningar.

Startat av e21242, 28 februari 2014 kl. 08:34:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

e21242

Hej
har suttit och skissat på en bana ett tag. Den är tänkt att ha på utställningar inomhus.
Då jag inte var nöjd med den första banan så blev det två till.
Har nu fått lite ågren över vilken som är bäst.
Tanken är att man är 3-6 personer som skall köra på banan under utställningen där av storleken på den.

Här är bana nr 1:
Köryta 6*12m. Två stora ytor för lastning och lossning samt uppställning. Med en rund bana.Det gula området är en grusgrop.


Här är bana nr 2:
Köryta 6*12m. Här en bana med fyra lika stora ytor för parkering,omlastning eller grusgrop. det gula är en 6 m lång bro.


Här är bana nr 3:
Köryta 6*12m. Här en bana med en stor parkering. en grusgrop. En bensin mack och en gods om lastnings terminal.


Synpunkter tas gärna i mot på förslagen. Kom gärna med egna förslag.

Mvh
Håkan

e21242


Swe2540

Jag våga inte utala mig förrens efter mässan men tycker nog att mer väg och bättre kurvor. En bil vänder på runt 2 meter vid full sväng så kurvorna bör ha en radie på 1,5 meter för att vara naturliga.
Magom cat320 programmerare :)

e21242

Citat från: Swe2540 skrivet 28 februari 2014 kl. 21:10:53
Jag våga inte utala mig förrens efter mässan men tycker nog att mer väg och bättre kurvor. En bil vänder på runt 2 meter vid full sväng så kurvorna bör ha en radie på 1,5 meter för att vara naturliga.
För att få plats med så mycket av det övriga så är kurvor/ T-kors ritade med en radie på 1m och det funkar om man inte får möte i kurvan med någon.
Om jag hade ritat med en radie av 1,5m så blir de övriga ytorna för små för att kunna vända i dom. (Har testat)
Då det är en begränsad yta att göra detta på så får det bli denna radie. 1m

Vägens bredd är 64cm, 1cm kantsten och 5cm trottoar.
Gott om plats för möte på rakor utan att man ska krocka.

Här är två små filmer när jag och modellbilsbyggarn provar en liten bit på en provbana som jag byggde för snart två år sedan. Radie 1m på kurvan.
20110207012.mp4
20110207003.mp4

Mvh
Håkan

Lumbago

Som jämförelse har vi 10 cm vägbredd på 1:87-modulerna, vilket omräknat till 1:14 blir 62 cm. Vi kan inte heller mötas med släp i alla kurvor och det kan man ju inte alltid i 1:1 heller.

e21242

Citat från: Lumbago skrivet 28 februari 2014 kl. 22:04:23
Som jämförelse har vi 10 cm vägbredd på 1:87-modulerna, vilket omräknat till 1:14 blir 62 cm. Vi kan inte heller mötas med släp i alla kurvor och det kan man ju inte alltid i 1:1 heller.
hmmmm då skulle det bli en 9m väg om man räknar om det i 1/1.  :D

e21242

Vilken av banorna ser mest lovande ut? Kommer bara att bygga en av dom. Det blir ett modul system så att det går att plocka undan fort och är lätt att bygga upp.

Swe2540

Jag säger nr 2. Testa och sätt någon pakering i en hörna så blir det inte bara att köra runt bana om du förstår vad jag menar
Magom cat320 programmerare :)

Lumbago

Om kurvorna är för trånga skulle man kunna göra dem så att vägen blir bredare just där, genom att minska ytterradien. Typ såhär:


e21242

Citat från: Lumbago skrivet 28 februari 2014 kl. 23:13:45
Om kurvorna är för trånga skulle man kunna göra dem så att vägen blir bredare just där, genom att minska ytterradien. Typ såhär:



Jag tycker inte kurvorna är för trång men kanske lite tvära.
Det funka som det är nu men man ska nog inte göra dom med mindre radie.

e21242

Citat från: Swe2540 skrivet 28 februari 2014 kl. 22:36:42
Jag säger nr 2. Testa och sätt någon pakering i en hörna så blir det inte bara att köra runt bana om du förstår vad jag menar

Hummm tål att tänkas på.
Tanken med bana två var att det skulle finnas två godsterminaler och två grusgropar som man fraktar material och gods i mellan.
Att bygga in en eller två återvändsgränder skulle ju funka.
Tack för idé n Swe2540.
Skall redan nu börja fnula lite med det.

e21242

Det står ingen stans men rutmönstret som syns är 1,20*2,40m stora.
Har tagit lite hänsyn till detta då jag funderade på att göra banan med riktiga trottoarer så att man får en trottoarkant på 6mm.
Hela systemet kommer då att bli 9mm högt om man använder 3mm i underlaget som bilarna kör på.

RCemil

En tanke bara :) Om ni gör så som dom gjort med 1/87 där dom byggt olika moduler. Så kan man ju  bygg flera områden och koppla ihop. Så om ni bestämmer ett mått på vägens bredd och matriallet på vägen så dom går att sätta ihop. Då får ni ju mer bannor att välja emellan och mer ställen att köra matrial till :)

Swe2540

Magom cat320 programmerare :)

e21242

Citat från: RCemil skrivet  1 mars 2014 kl. 11:31:09
En tanke bara :) Om ni gör så som dom gjort med 1/87 där dom byggt olika moduler. Så kan man ju  bygg flera områden och koppla ihop. Så om ni bestämmer ett mått på vägens bredd och matriallet på vägen så dom går att sätta ihop. Då får ni ju mer bannor att välja emellan och mer ställen att köra matrial till :)

Hade funderingar på ett sådant system men var ingen som var intresserad av det för två år sedan.
Då ritade jag upp banbitar med mått för allt på skivor i storleken 1*1 m.
Dessa moduler såg ut så här:

Rak väg.



Kurva


Korsning 4vägs


Korsning 3 vägs


Några bilder på färdiga moduler:
Två raka bitar.


Låset som höll ihop bitarna.


Tre vägs bit


Här bild från när bitarna provmonterades på golvet i vardagsrummet.


Med bil på banan så ser man att det är gott om plats för möte.


Har alla ritningar kvar till dessa delar.
Tanken var att alla skulle göra egna bitar och ta med till träffar men intresset fans inte hos 9 av 10.

mvh
Håkan