Nybörjarguide 1:87

Startat av Lumbago, 11 februari 2014 kl. 02:02:25

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Nybörjarguide till 1:87 med inköpslista och steg-för-steg-byggbeskrivning!

Varning: mycket text och många många bilder! <evilgrin>


Jag har ju mest byggt invecklade grävmaskiner och sånt sen jag började skriva på forumet, men här kommer en guide hur man bygger en enkel bil, för den som vill börja med 1:87. Observera att det här är mitt sätt att bygga, och det kanske varken det bästa eller enklaste sättet, men det fungerar i alla fall bevisligen.

Att börja med en bil med skåp är ganska självklart det enklaste. Man kan då placera styrservot i skåpet i stället för i hytten, och man slipper de svåraste lödningarna eftersom det finns gott om plats för kablar och kontakter och en (relativt!) stor mottagare. Vill man bygga en "svårare" bil, t ex en dragbil där allt måste rymmas i hytten och chassit, får man delvis välja andra komponenter och bygga på lite annat sätt.

Vi börjar med inköpslistan:

1. Bilen



Man behöver en modellastbil att utgå ifrån. Jag föredrar Herpas modeller, som jag tycker har bäst detaljrikedom och finish, och någorlunda stabila chassin som håller för att motoriseras. Modellhobby i Luleå har ett enormt sortiment, och man kan även köpa lösa reservdelar i form av hytter, chassin och olika påbyggnader för att kombinera ihop precis den bil man vill ha. MJhobbyexperten säljer också Herpa, och man kan även göra fina fynd på Tradera eller Ebay. Bilen jag byggt här är gjord av lösa reservdelar, och jag är egentligen inget Merca-freak men det var vad som fanns i lådan med överblivna delar.

www.modellhobby.se
www.mjhobby.se



2. Mottagare




Hobbykings mikromottagare R415 är billig och fungerar bra: Jag har fem stycken i drift i olika modeller och har inte haft några problem med dem. Den är tyvärr lite väl stor för att få plats i hytten på t ex en dragbil, men i den här skåpbilen ryms den ju utan problem.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__18827__OrangeRx_R415_Spektrum_DSM2_Compatible_4Ch_Micro_2_4Ghz_Receiver.html





3. Fartreglage/ESC



Fartreglaget i denna bil är ER100 från Sol-expert.

Mikroantriebe har ett fartreglage som är likvärdigt, MC400.
http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=865


Finns även med utgångar för back- och bromsljus, MC600.
http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=903




4. Styrservo



Hobbykings 1,7 gram servo
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__17540__HK_5320_Ultra_Micro_Digital_Servo_1_7g_0_05sec_0_075kg.html




5. Motor/drivning



Mikroantriebes 6 mm 1:120
http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=923




6. Lipo



Vilket som helst 1S 3,7 V lipo duger egentligen. 350 mAh ger lång körtid.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__7569__ZIPPY_350mAh_20C_single_cell.html

Läs på om riskerna med Lipo om du inte hanterat dessa batterier tidigare!



7. Framaxel



Faller Car System art nr 163002. Köps enklast på Ebay.de

8. Bakdäck

Faller Car System art nr 163101. Också Ebay.




9. Kontakter till mottagare och fartreglage.



http://hobbyking.com/hobbyking/store/__25168__60mm_Molex_1_25_Servo_Extension_5pcs_bag_.html




10. Kontakter för laddning



Hobbykings minsta kontakter, men de verkar tyvärr ha utgått. Liknande går att hitta på Ebay




11. 4 mm U-balk av mässing



http://ironbill.se/product_info.php/cPath/175_98_288/products_id/2299




12. M1-skruvar och muttrar



Knupfler har:
http://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/modellschrauben-messing/messing-niedriger-kopf/301-10-05.html


http://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/modellmuttern/messing/302-10.html

Finns även hos mikromodellbau.de, ironbill.se och sol-expert.de




13. Plasticard



Olika tjocklekar, 0,25, 0,5 och 1mm är bra att ha. Finns i alla hobbyaffärer.




14. Strömbrytare



Mikroantriebe har en som jag brukar använda (till vänster), men som egentligen är onödigt liten till en skåpbil:
http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=856

En något större kan köpas hos Elfa, Kjell o co eller nån hobbyaffär.




15. Sändare

Vilken som helst Spektrum DSM2-kompatibel, men denna är nog den mest prisvärda:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28493__OrangeRx_T_SIX_2_4GHz_DSM2_6CH_Programmable_Transmitter_w_10_Model_Memory_Mode_1_.html

16. Laddare

Vilken som helst för 1S och laddström som går att ställa lågt. Billigare än så här blir det nog inte:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__35012__100_500mah_Li_Poly_or_Li_Ion_1_cell_micro_USB_Charger.html



OBS! Jag rekommenderar här en mängd produkter från Hobbyking. De har för det mesta fungerat bra för mig, men Hobbyking är verkligen lågpris och kvaliten kan vara mycket ojämn!

Lumbago

#1

Första steget är att plocka isär bilen i dess beståndsdelar. Det kan vara lite svårt att se hur bitarna sitter ihop, men det brukar gå att bända isär dem med en liten skruvmejsel. Ingenting är limmat och allt ska gå att få isär utan att något går sönder, om man är försiktig.






Börja med att meka dit framaxeln. Jag har visat det i en annan tråd, men vi tar det igen. Tillverka ett fäste för framaxeln av en bit 4 mm mässing U-balk. Jag använder en minipelarborr och en minikap men handsåg och handborr duger absolut. Hålet som framaxeln sitter i ska vara 3 mm från balkens överkant, då blir höjden rätt. Hålen är 1 mm i diameter.






Fila på framaxeln tills den passar i fästet. Den ska kunna röra sig i sidled lätt, utan att glappa.







Mät ut mitten på den lilla upphöjningen på chassit, gör ett märke och borra ett 1 mm hål.



Klipp/skär/fila bort plasten på sidorna, så att framaxeln kan röra sig i sidled.




Skruva fast fästet och framskärmarna med en M1-skruv och mutter.



Muttern på ovansidan håller även fast framskärmarna.



Montera framaxeln med den lilla sprinten i fästet. Hjulen kan knappt svänga alls, innan vi dremmlat bort en hel del plast, men vi väntar lite med det.





Mät ut var styrservot ska sitta. Så långt fram som möjligt i skåpet.



För att servot ska få plats tar vi bort lite plast i chassit, och de små skruvfästena på servot. En vass avbitare är ett bra verktyg till det här!






Servot är smalare än chassit. Av Plasticard görs några små passbitar som limmas på servot.



Prova ut höjden med ett servook monterat. Servooket bör ligga något ovanför styrstaget.



Limma fast servot med superlim.



Drivmotorn ska passas in i chassit ihop med bakskärmarna.



Klipp/skär/fila bort tillräckilgt mycket plast för att driningen ska få plats. Spara så mycket som möjligt av "luftbälgarna"!



Ta bort överflödig plast i mitten av chassit också.






Gör två plasticard-bitar: Den ena limmas ovanpå chassit, och den andra limmas ovanpå drivningen, som distans så att höjden blir rätt. Kolla höjden mot skärmarna. Skärmarna limmas också fast! Det är bäst att bakaxeln kommer exakt rakt, annars kommer bilen att luta på ett osnyggt sätt. (Jag lyckades nästan...)


Hjulen sitter med enbart presspassning på drivaxeln. Om det inte är tillräckligt får man ta lite lim.



Boggiaxeln måste kunna röra sig betydligt mer än vad Herpas orginalinfästning tillåter, annars kommer bilen fastna på minsta ojämnhet, med drivhjulen hängande i luften. Där boggiaxeln ska sitta tar vi bort plasten, gärna med hjälp av en dremmel.




Två bitar plasticard förses med skåror där axeln kan glida.



Plastbitarna limmas fast. Testa med en hjulaxel att de hamnar rakt!




Det här momentet är inte speciellt nödvändigt och kan hoppas över Jag ville ha lite extra spelrum för boggiaxeln så jag tog bort en del plast på ovansidan av skärmarna också. Dremmeln igen. Det kommer knappast synas när flaket är på.



I flaket gör man ett urtag för styrservot, ett hål för motorkablarna och tar bort lite plast så att plattan som drivningen sitter i går fri.



I bak på flaket gör vi lämpliga hål för laddkontakten och strömbrytaren.



De limmas på plats.



Medan limmet torkar kan vi attackera framskärmarna med dremmeln. Det är mycket plast som måste bort! Förmodligen får man finputsa ytterligare lite sedan, när styrlänkaget är på plats och man kan provköra.



Eftersom några av styrpiggarna på undersidan av flaket nu är borta, får flaket limmas fast. Chassit, flaket och skåp är ju av tunn plast, och var för sig är de ofta lätt böjda. Därför kan det vara smart att sätta ihop dem så att de rätar ut varandra, medan man limmar, så blir det rakt.


Lumbago

#2
Nu är det dags att koppla in elektroniken. Fram med lödkolven!



Det går säkert att löda det här med en enkel lödpenna, men jag tycker det går mycket lättare att löda sedan jag skaffat en riktig lödstation med temperaturreglering. Det är viktigt att det som ska lödas är helt stilla medan tennet stelnar. Man ska inte värma för lite, men inte heller för mycket. En sån här liten lödning tar 1-2 sekunder.


Att löda sånna här smågrejer kan vara lite pillrigt, men det brukar gå bra. Om man är osäker kan man ju öva på något mindre viktigt först. Det finns billiga elektronikbyggsatser hos t ex Elfa eller Kjell o co.

Fartreglaget går visserligen att beställa med kablage, men man kan ändå inte få det med kontakter som passar Hobbyking-mottagaren så det är bättre att löda själv.




Så här ska allt kopplas in. Inga konstigheter om man sysslat med RC förut. Så här snygga skisser kan man göra i Paint! :)





Klipp kablen lagom lång. För långa kablar blir bara iriterande när skåpet ska på igen, men de får givetvis inte vara för korta heller.




Skala kablarna, utan att skada några kardeler. Det är otroligt irriterande när man fått till en bra lödning, men kablen går av precis intill på grund av tidigare oförsiktig skalning!






Tvinna kardelerna så att alla följer med, och trä igenom kabeln genom hålet där den ska lödas fast. Dessa fartreglage är dubbelsidiga och man kan löda fast kabeln på valfri sida. Dubbelkolla att kablarna hamnar i rätt hål, och att de inte går emot varandra mellan lödningarna, annars är det risk att fartreglaget brinner upp när man slår på strömmen!

Jag brukar klämma fast kabeln med en klämpincett så att den håller sig på plats. En klädnypa av trä duger också. Man kan även använda ett lödstativ med krokodilklämmor, "helping hand", men då får man vara försiktig så att man inte skadar så här små kablar och kretskort.





Motorns kablar löds fast i andra änden av fartreglaget. Om man valt ett reglage med backljus får man vara beredd på att kanske byta plats på motorkablarna för att den ska gå åt rätt håll (backa när backljusen lyser). Har man inga backljus är det ju bara att reversera kanalen i sändaren istället!








Kablarna till laddkontakten, strömbrytaren och ström till mottagaren löds fast. Lödningarna på laddkontakten isoleras med krypslang för säkerhetsskull, det känns inte tryggt att ha oisolerade + och - så nära varandra. Batteriets poler löds fast sist, allt för att minska risken för oavsiktliga kortslutningar!





Servot, fartreglaget och strömkontakten kopplas in i mottagaren. Om man har en Mode 1-sändare sätter man förslagsvis servot på kanal 2 och fartreglaget på kanal 3. Har man Mode 2 sätter man fartreglaget på kanal 1 istället. Strömmen kan sitta i valfri av de andra.

Sätt nu i bind-pluggen och bind mottagaren till sändaren. Fartreglaget gör en kalibrering av nollpunkten varje gång man slår på strömmen, så se till att inte röra gasspaken de första sekunderna.
Kolla att servot rör sig som det ska, och lämna det i mittläge innan du börjar med styrlänkaget.





Gör en plasticard-bit med ett 1 mm hål i, och montera bakom drivningen.




Gör en remsa av 0,5 eller 1 mm plasticard. Mät ut var hålen ska vara.




Skruva fast servooket med en M1-skruv och -mutter.





Tryck fast servooket på servot och skruva fast remsan i det bakre fästet. M1 igen!




Provkör styrningen och se om hjulen tar i någonstans. Jag blev tvungen att dremla lite till på några ställen. Jag passade även på att sätta en extra M2-skruv genom skärmarna, så att hytten sitter stadigare.







Fäst lipot med t ex en dubbelhäftande tejp, så långt fram som möjligt med tanke på tyngdpunkten. Det kan även vara smart att isolera fartreglaget och mottagarens undersida med eltejp.

Provkör!  [play] Om allt funkar som det ska är det bara att sätta dit hytten och skåpet.





Om man klipper underkörningsskyddet på mitten går det att trockla dit, fastän flaket är fastlimmat.




Undersidan av ramen kommer knappast att synas, så den monteras inte igen. Däremot är ju dieseltanken, lufttankarna och ljuddämparen trevliga detaljer.





På plats under bilen.


In action:

http://youtu.be/emVl8GbmKFM



Eventuellt kan man få justera tyngdpunkten framåt, med hjälp av blyvikter, om framhjulen vill "hasa" istället för att styra. Backspeglarna ska också monteras, men eftersom de är mycket ömtåliga väntar jag med det tills jag ordnat en bra transport- och förvaringslåda. Tänk på att bilen inte har någon cut-off som skyddar lipot, och om man kör för länge riskerar man att skada lipot! Säkrast är att köra med en timer och mäta batterispänningen. Med 350 mAh borde den gå ett par timmar mellan laddningarna, minst!


Det tog mig två kvällar i hobbyrummet att komma så här långt med bilen. Visserligen går det fort eftersom jag har byggt liknande bilar tidigare, men jag lade ner mycket tid på fotografering också. Jag hann även med några missöden, t ex råkade jag glömma bilen igång över natten och på så vis förstöra ett lipo. När det nya skulle lödas in råkade jag orsaka en kortslutning med en omfattande kabelbrand som resultat.

Den här bilen skulle kunna vara färdig nu, men den ska kompletteras med belysning, öppningsbart drag samt lite roligare lack och dekaler. Mer om det senare...

nalle

Helt underbart inlägg! Blir så fruktansvärt sugen på att prova :)

Gunnar

Ja, det var roligt att läsa <tumb>, men sugen på att prova är jag inte... jag är visserligen van vid att sätta en urmakarlupp på/i ögat men detta är FÖR smått för mig.
Men en sak måste du ju fixa: differential i bakaxeln, dock behövs ingen spärr <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Citat från: nalle skrivet 11 februari 2014 kl. 09:32:32
Blir så fruktansvärt sugen på att prova :)

Det är bara att sätta igång!  <tumb>

Citat från: Gunnar skrivet 11 februari 2014 kl. 09:47:49
Men en sak måste du ju fixa: differential i bakaxeln, dock behövs ingen spärr <evilgrin>

Det får DU fixa!  <evilgrin>

Gunnar

Ska se om jag kan hitta något litet armbandsur att plocka kugghjul ur då... fram med mikroskopet... varför höll jag inte käften lol
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tsa

Hej Lumbago.
Följer med intresse denna din tråd om lastbilar för framtida bruk.
Har köpt in ett antal Herpabilar, drivmotorer ,servo, mottagare, som jag skall bygga om till RC, om och när min Kalmarlastare blir klar.
Vänliga 1:87-hälsningar
Tore, den gamle

Rc-1zu87

N har jag byggt en efter detta sett som beskrivits här. Drivningen kommer från Sol-Epert i min lika så fartreglaget, kommer även senare sätta i en "ALF" från Sol-Expert i den. Bilen rullar imorgon på Tekniska museumet.

Byggtiden för denna går upp till ca: 16 h fram till nu, och då har jag byggt liknade bilar tidigare. En nybörjare som ska bygga för första gången kommer nog att ta längre för. Beskrivningen funkar bra även fast jag ändrade drivningen och det var lätt att följa med i de olika stegen.



Lycka till!





Lumbago

Tillägg 141101

Mikroantriebes drivingar är enligt min mening väldigt bra.
Däremot är kundservicen urusel, och han är väldigt dålig på att svara på mail. Oftast får man det man beställt på ca en vecka, men ibland får man fel grejer efter 2 månader. De fartreglage han levererat på sistone har också varit av ojämn kvalitet. Vissa har bara gett 25% av full gas, vissa har bara gått åt ena hållet och vissa har inte funkat alls. Trots detta handlar jag själv fortfarande regelbundet av Mikroantriebe.

Istället för att använda Hobbykings mottagare + externt fartreglage rekommenderar jag numera att man använder en mottagare som heter Deltang Rx43d-1-v5. Den kostar visserligen någon hundralapp mer, men den har inbyggt fartreglage och ljusfunktioner om man vill komplettera med det.  www.deltang.co.uk

Tyvärr finns inget riktigt bra alternativ till drivning. Sol-Expert har en mässingsdrivning som är dyrare, tyngre och större (men den får ändå väl plats i en lastbil av den här storleken). Jag har själv inte testat den, men de bilar jag känner till med den drivningen har inte fungerat speciellt bra (osagt om det beror på sjäva drivningen eller andra faktorer).

Mikromodellbau.de har också ett antal olika drivningar som är dyrare och större än Mikroantriebe. Jag har inte heller testat någon av dem och kan varken säga bu eller bä.


Bilen som jag byggde när jag skrev denna tråd existerar inte längre. Den har skrotats för att använda delarna i andra roligare byggen, bland annat hamnde fartreglaget i en brandbil, och framaxeln blev bakaxel i en långtrailer...

tsa

Har flera beställningar på gång hos Mikroantriebe, har ej fått varor beställda i juli och senare fast flera påstötningar gjorts per mail. Någon mer som har samma erfarenhet?
Bästa 1:87-hälsningar
Tore S

Lumbago

Jo, det har tyvärr hänt mig och några andra. Inga grejer kom på flera veckor och inget svar på mail. Efter ca 6 veckor kom grejerna till slut, och en ursäkt på dålig engelska som innefattande något om att han legat på sjukhus under tiden.

Som sagt bra drivningar men dålig kundkontakt...

Quart

Vad tråkigt, jag la en order igår morse....hade hoppats på snabb leverans men då kanske jag skall vara glad om det kommer innan jul

Quart

Fick grejerna igår så det gick snabbt. Så nu är alla grejer hemma för att sätta igång. Skall försöka ge mig på en byggtråd..

Lightsource

Hej!

Är det bara jag som inte ser några bilder ovan? trasiga länkar.

MVH
/Olle