Snöslunga 1:12

Startat av Anders, 2 februari 2014 kl. 01:10:30

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders

Ingen snö verkar vara på väg den närmaste veckan här i trakten men det gör inget för snöslungan är nerplockad i molekyler.

Snäckskruven i snäckväxeln gillade ju inte alls att umgås med väggen i växelhuset så snäckskruven har fått en ny kompis.
Ett pyttelitet axiallager för 4mm axel har monterats in i växelhusets vägg så nu ska allt förhoppningsvis snurra lätt igen.

På bilden ligger axiallagret på min lillfingertopp, yttermåtten (på lagret alltså) är 8mm i diameter och 3,5mm tjocklek.

För övrigt håller jag på att ge snöslungan ett lager färg eller snarare många lager. Jag valde ju att måla den gul och som ni alla säkert känner till brukar inte gul färg täcka särskilt bra [angry]
Jag valde att måla den i en nyans som heter RAL 1003 som såg snygg ut på locket på sprayburken i färgaffären men visade sig var riktigt ilsket gul i verkligheten.
/Anders

Hajen

Ser jäkla koolt ut! Hade inte suttit fel antingen i skala 1:8 eller 1:14..;) bra jobbat!

Rille

Gul funkar fint och man lägger en bra ljus grund innan!

Anders

#18
Oj det var länge sedan jag skrev någonting här.
Projektet är absolut inte nedlagt utan har blivit ompysslat på lediga stunder som tyvärr är få. Sedan jag skrev senast har det hänt ganska mycket. Förra vintern hade vi ingen snö alls i stort sett, det kom lite blötsnö som frös. Jag tyckte den var olämplig att provköra i så jag väntade på bättre snö som aldrig kom. Nu när det äntligen blev vinter igen så var det bäst att passa på. Nu är snöslungan färdig och monterad på min Kyosho Blizzard. Den blev ganska tung, kanske för tung för en Blizzard och framför allt för tung för att ett standard servo skulle orka lyfta den. Jag testade att montera fjädrar i lyftanordningen för att servot skulle orka med.
När servot äntligen orkade lyfta snöslungan satt det så många fjädrar som hjälpte till att servot inte orkade trycka ner den igen  <stup> Jag kunde köpt ett monsterservo men jag bestämde mig för en annan lösning, en elmotor med reduktionsväxel och en gängstång som lyfter. Det fungerade mycket bra men tydligen så hade det varit bra att räkna lite mer på vilket varvtal som var lämpligt. Motorn som införskaffades ger 52 rpm vid 12 volt, med en M6 gängstång med 1 mm stigning per varv och 7,2 volt rörde den sig otroligt långsamt. Bara för att kunna provköra tänkte jag öka till en M12 gänga istället som precis skulle få plats utan att skära sönder plasten. M12 har 1,75 mm stigning vilket nästan skulle dubblera lyfthastigheten som från början var nästan 14 sekunder. Nu ryckte brorsan in som er räddande ängel och förslog att han kunde hjälpa mig att göra en skruv med mycket högre stigning, han jobbar på en verkstad som sysslar med CNC svarvning. Resultatet blev en M10 skruv och mutter med en mycket aggressiv stigning på 4,5 mm per varv och tre ingångar <wow> Lyfthastigheten är kanske fortfarande i långsammaste laget men det får duga.

Redo att röja snö.


Min första tanke var att tillverka någon form av glidplattor eller medar. Små hjul var en roligare lösning så det fick det bli. De är perfekta att justera höjden med.


Naturligtvis finns det som ni alla väntar på också, film från första testkörningarna <popcorn> Svårt att både filma och köra.
https://youtu.be/rnA1hqymlrE

/Anders
/Anders

G-Crawler

Såg ju ut att funka riktigt bra, ett fint bygge!  <tumb>

Är blizzarden i skala 1:12? Eller gjorde du den för att det skulle bli lite enklare, utrymmes mässigt?


Thomsson

Fantastiskt ballt och snyggt och framför allt funkar det ju kanon. <tumb>
Det där med att köra och filma samtidigt känner man igen,brukar bli sådär även om du fick till det bra.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Spirit

Ja, riktigt häftigt när saker faktiskt funkar!! Stum på grund av lika delar beundran för skickligt bygge, och av ren teknisk fascination. :) <tumb>
V8 or bust!!

Anders

Det där med 1:12 får man nog ta med en nypa salt. Blizzarden är 1:12 men snöslungan är byggd helt utan verklig förebild och anpassad för att användas med Blizzarden så jag vet inte om man kan säga att den är i någon speciell skala ??? Det finns inte många bilder på riktiga pistmaskiner med snöslunga och de jag sett är mycket smalare än min som jag byggde för att bli aningen bredare än banden. Egentligen är den för bred för mitt andra steg som kastar ut snön. Två andra steg med större diameter hade nog varit bättre för effektiviteten men den är inte byggd för att vara så effektiv som möjligt. Snöslungan drivs av ett 3S LiPo på 3300mAh som också driver lyften för att få lite bättre fart på den, Blizzarden drivs av ett 7,2v NiMh.

Jag har läst på lite om min Blizzard. Jag har skrivit tidigare att det är en DX men det är fel, min är den första modellen som heter The Blizzard och kom 1982. Modellen verkar vara ett samarbete mellan Kyosho och Graupner och min har Graupner dekaler på karossen. Jag köpte den begagnad i början av 90-talet men exakt hur gammal den är vet jag inte. Jag har plockat bort de gamla servostyrda fartreglagen och ersatt dem med ett Sabretooth 2x12 Från Dimension Engineering. En uppdatering som blev mycket lyckad och har gett modellen mycket goda lågfartsegenskaper vilka var obefintliga förut.
/Anders