Oj det var länge sedan jag skrev någonting här.
Projektet är absolut inte nedlagt utan har blivit ompysslat på lediga stunder som tyvärr är få. Sedan jag skrev senast har det hänt ganska mycket. Förra vintern hade vi ingen snö alls i stort sett, det kom lite blötsnö som frös. Jag tyckte den var olämplig att provköra i så jag väntade på bättre snö som aldrig kom. Nu när det äntligen blev vinter igen så var det bäst att passa på. Nu är snöslungan färdig och monterad på min Kyosho Blizzard. Den blev ganska tung, kanske för tung för en Blizzard och framför allt för tung för att ett standard servo skulle orka lyfta den. Jag testade att montera fjädrar i lyftanordningen för att servot skulle orka med.
När servot äntligen orkade lyfta snöslungan satt det så många fjädrar som hjälpte till att servot inte orkade trycka ner den igen

Jag kunde köpt ett monsterservo men jag bestämde mig för en annan lösning, en elmotor med reduktionsväxel och en gängstång som lyfter. Det fungerade mycket bra men tydligen så hade det varit bra att räkna lite mer på vilket varvtal som var lämpligt. Motorn som införskaffades ger 52 rpm vid 12 volt, med en M6 gängstång med 1 mm stigning per varv och 7,2 volt rörde den sig otroligt långsamt. Bara för att kunna provköra tänkte jag öka till en M12 gänga istället som precis skulle få plats utan att skära sönder plasten. M12 har 1,75 mm stigning vilket nästan skulle dubblera lyfthastigheten som från början var nästan 14 sekunder. Nu ryckte brorsan in som er räddande ängel och förslog att han kunde hjälpa mig att göra en skruv med mycket högre stigning, han jobbar på en verkstad som sysslar med CNC svarvning. Resultatet blev en M10 skruv och mutter med en mycket aggressiv stigning på 4,5 mm per varv och tre ingångar

Lyfthastigheten är kanske fortfarande i långsammaste laget men det får duga.
Redo att röja snö.

Min första tanke var att tillverka någon form av glidplattor eller medar. Små hjul var en roligare lösning så det fick det bli. De är perfekta att justera höjden med.

Naturligtvis finns det som ni alla väntar på också, film från första testkörningarna

Svårt att både filma och köra.
/Anders