Hej.
Nu har vi äntligen fått vinter, eller ja - snö iallafall, och då är det dags för en tråd om snöslungor.
Jag har sedan 12års åldern (början på 80talet!) haft en tanke på att det vore väldigt roligt att försöka bygga en fungerande snöslunga i modell och då naturligtvis en tvåstegs slunga.
De var inte så vanliga på den tiden som de är idag och jag blev (som jag brukar bli än idag av tekniska apparater) mycket fascinerad av dessa.
Jag som säkert alla andra här som var unga på den tiden dreglade ju över Kyosho's katalog som var full av häftiga modeller och mina drömmars modell på den här tiden var Kyosho's Blizzard DX, den stod alltid överst på alla önskelistor men något sånt paket kom aldrig.
Jag kunde inte tänka mig en bättre modell att bygga en snöslunga till än just denna så jag gjorde några enkla ritningar i fall jag kanske, kanke, kanske skulle få en.
Jag har på senare år fått tag på en Blizzard DX som troligtvis är från senare hälften av 80talet. Jag köpte den i mitten av 90talet och jag har kört lite med den på vintrarna och nu skulle även drömmen från barndomen bli sann - Blizzarden ska få en snöslunga.
Nu är det så att jag är så himla feg att jag inte vågar visa upp något som jag inte vet om det fungerar. Därför har det inte blivit någon byggtråd från byggets start utan jag börjar när den är nästan klar istället.
Jag började bygga förra vintern men det var inte så enkelt som jag trodde (det är väl aldrig något) så när förra vinterns snö försvann var det inte mycket som var klart.
Jag började bygga matarskruven som har en diameter på 100mm. Skruven består av två skruvar, en höger vriden och en vänstervriden för att båda ska mata in snön mot mitten trots att de snurrar åt samma håll. Varje skruv betår av två spiraler som ligger i varandra med ett halvt varvs förskjutning och dessa består i sin tur av två cirklar av 1mm järnplåt som är delade och svetsade mot varandra. En modell av kartong hjälpte mig med vilken diameter cirklarna skulle ha eftersom när man drar ut dem till en spiral minskar diametern. Lämplig utgångsdiameter visade sig vara 110mm (innerdiameter 86mm), på de 8 cirklar som gick åt, för att bli 100mm när spiralarena drogs ut till önskad längd.

Spiralerna hålls ihop av fyra ekrar av 1,5mm järnplåt med nav av 16mm rundstång. Skruvarna är monterade på en 6mm rostfri axel (2346 tror jag) och hålls fast av M3 låsskruvar.
Att svetsa ihop skruvarna var ett kapitel för sig, jag testade flera olika komplicerade lösningar som gav mest huvudvärk innan jag fick till det och att jag inte blev knäpp på kuppen är ett under
![[vogel]](https://rclastbilar.se/forum/Smileys/aaron/vogel1.gif)
Här kommer en bild på hur den ser ut idag.

Bredden är 310mm för att bli lite bredare än Kyosho Blizzard.
Snöslungan är provkörd i snö och jag är mycket nöjd med hur den fungerar. Eftersom konstruktören hade väldigt bråttom med provkörningen nu när snön äntligen kom tillbaka slarvades det en del. Snöslungan var endast ihopmonterad för att kontrollera att allt snurrade lätt och inte smord, detta ledde tyvärr till att snäckväxeln som som driver matarskruven skar. Detta var ju inte bra men det kanske avslöjade en svaghet, snäckskruven pressas framåt i växelhuset under drift och det var här de båda delarna bestämde sig för att förenas med varandra. Nu ska ett pyttelitet axiallager monteras här för att säkra driften i framtiden.
Det finns ett kort filmklipp från provkörningen, jag ska försöka få upp det på YouTube och länka det härifrån.