Författare Ämne: Snöslunga 1:12  (läst 12439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders

  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 43
Snöslunga 1:12
« skrivet: 2 februari 2014 kl. 01:10:30 »
Hej.

Nu har vi äntligen fått vinter, eller ja - snö iallafall, och då är det dags för en tråd om snöslungor.
Jag har sedan 12års åldern (början på 80talet!) haft en tanke på att det vore väldigt roligt att försöka bygga en fungerande snöslunga i modell och då naturligtvis en tvåstegs slunga.
De var inte så vanliga på den tiden som de är idag och jag blev (som jag brukar bli än idag av tekniska apparater) mycket fascinerad av dessa.

Jag som säkert alla andra här som var unga på den tiden dreglade ju över Kyosho's katalog som var full av häftiga modeller och mina drömmars modell på den här tiden var Kyosho's Blizzard DX, den stod alltid överst på alla önskelistor men något sånt paket kom aldrig.
Jag kunde inte tänka mig en bättre modell att bygga en snöslunga till än just denna så jag gjorde några enkla ritningar i fall jag kanske, kanke, kanske skulle få en.

Jag har på senare år fått tag på en Blizzard DX som troligtvis är från senare hälften av 80talet. Jag köpte den i mitten av 90talet och jag har kört lite med den på vintrarna och nu skulle även drömmen från barndomen bli sann - Blizzarden ska få en snöslunga.

Nu är det så att jag är så himla feg att jag inte vågar visa upp något som jag inte vet om det fungerar. Därför har det inte blivit någon byggtråd från byggets start utan jag börjar när den är nästan klar istället.
Jag började bygga förra vintern men det var inte så enkelt som jag trodde (det är väl aldrig något) så när förra vinterns snö försvann var det inte mycket som var klart.

Jag började bygga matarskruven som har en diameter på 100mm. Skruven består av två skruvar, en höger vriden och en vänstervriden för att båda ska mata in snön mot mitten trots att de snurrar åt samma håll. Varje skruv betår av två spiraler som ligger i varandra med ett halvt varvs förskjutning och dessa består i sin tur av två cirklar av 1mm järnplåt som är delade och svetsade mot varandra. En modell av kartong hjälpte mig med vilken diameter cirklarna skulle ha eftersom när man drar ut dem till en spiral minskar diametern. Lämplig utgångsdiameter visade sig vara 110mm (innerdiameter 86mm), på de 8 cirklar som gick åt, för att bli 100mm när spiralarena drogs ut till önskad längd.

Spiralerna hålls ihop av fyra ekrar av 1,5mm järnplåt med nav av 16mm rundstång. Skruvarna är monterade på en 6mm rostfri axel (2346 tror jag) och hålls fast av M3 låsskruvar.
Att svetsa ihop skruvarna var ett kapitel för sig, jag testade flera olika komplicerade lösningar som gav mest huvudvärk innan jag fick till det och att jag inte blev knäpp på kuppen är ett under [vogel]

Här kommer en bild på hur den ser ut idag.

Bredden är 310mm för att bli lite bredare än Kyosho Blizzard.

Snöslungan är provkörd i snö och jag är mycket nöjd med hur den fungerar. Eftersom konstruktören hade väldigt bråttom med provkörningen nu när snön äntligen kom tillbaka slarvades det en del. Snöslungan var endast ihopmonterad för att kontrollera att allt snurrade lätt och inte smord, detta ledde tyvärr till att snäckväxeln som som driver matarskruven skar. Detta var ju inte bra men det kanske avslöjade en svaghet, snäckskruven pressas framåt i växelhuset under drift och det var här de båda delarna bestämde sig för att förenas med varandra. Nu ska ett pyttelitet axiallager monteras här för att säkra driften i framtiden.

Det finns ett kort filmklipp från provkörningen, jag ska försöka få upp det på YouTube och länka det härifrån.


/Anders

Utloggad Actros861

  • Anders Transport& Entreprenad: AT&E
  • Forumadministratör
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1479
  • Går det att modda bör man nog göra det...
    • Min MJ-sida på FB
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #1 skrivet: 2 februari 2014 kl. 01:22:13 »
Precis en sådan fast lite mindre vill jag ha <tumb> <hands> <drool> <drool> <drool>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Utloggad SWE IROC

  • Bromstahill Berg & Grus
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 534
  • Flest leksaker när man dör vinner...
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #2 skrivet: 2 februari 2014 kl. 08:40:13 »
Kul att du fick till en slunga  <tumb>, förstår att det inte är helt lätt, och ännu svårare med tvåstegs.

Skulle vara kul att se hur andrasteget ser ut om du har någon bild på det, hur kraftig motor har du på den?

Hoppas snön ligger kvar ett tag till så vi får se mer film framöver.  :)


Fint jobb du har gjort hur som helst.  <tumb>
Mvh // John

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 742
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #3 skrivet: 2 februari 2014 kl. 08:41:15 »
 <tumb> <tumb> <tumb> <tumb> <tumb>

Ser kanon ut... nu vill vi veta lite mer, exvis vad har du för motor att driva vidundret med. Och så FILMEN Anders, FILMEN!!!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Lumbago

  • Sponsor
  • Chaufför
  • *
  • Antal inlägg: 377
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #4 skrivet: 2 februari 2014 kl. 10:43:17 »
Instämmer! Den ser fantastisk ut men vi vill se filmen!

Utloggad Anders

  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 43
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #5 skrivet: 2 februari 2014 kl. 10:58:35 »
Snöslungan är byggd av aluminiunplåt 1,5 och 3mm, svartplåt 1,0 och 1,5mm rostfri plåt 1,5mm och rundmaterial i aluminium, stål och rostfritt alltså diverse överblivna plåtbitar och andra skrotbitar jag samlat på mig.

Hela bygget har skett stort sett utan ritning, endast en sidovy skissades på ett A4 för att bestämma olika axelhöjder. Denna skiss visade sig vara värdelös då jag ändå mätt fel vid något tillfälle så andra stegets axel inte kom i rätt höjd i förhållande till första stegets axel  <stup> Jag hade vid upptäckten av detta kommit så långt att det var för mycket jobb att göra om de delar som var inblandade så det fick bli en nödlösning.

Kollade runt på diverse tyska modellbyggarsidor och jodå det fanns små kardanknutar att köpa men jag kände att jag inte kunde vänta på leveransen.
Jag fick helt enkelt bygga en egen kardanknut för att koppla ihop axeln från steg 2 till snäckväxeln. Knuten byggdes av en 12mm rostfri rundstång och det tog bara en dryg timme att få den färdig.

Impellern eller steg 2 som kastar ut snön sitter i ett rör som är 66mm invändigt. Den är fyrbladig och svetsad av 1,5mm rostfri plåt som är väldigt styv men svetsningen fick den att slå sig något katastrofalt, diametern är okänd eftersom den slipats ner i omgångar för att inte ta i någonstans  [cranky]

Detta sorgebarn ska bli det första som byts ut så fort snöslungan är färdig men den får duga så länge. Är det någon som har en bit aluminiumrundstång liggande i diameter 65-70mm så får ni gärna donera eller sälja den till mig  <evilgrin>

Motorn som driver snöslungan köptes billigt på tradera. Det är en RC Timer CF2822/14 på 1200kv och den levererades med tillhörande 30A fartreglage. Jag har under testerna kört på 12 volt från ett skruvdragarbatteri.

Drivningen sker via en kuggrem från hobbytronik.se och har en utväxling på ca. 1:3,3.
Detta ger ett teoretiskt varvtal på 4360 rpm på impellern och 218 rpm på inmatningsskruven då snäckväxeln har en utväxling på 1:20. Hur många procent av detta som försvinner i utväxlingar m.m. är okänt då jag inte har någon möjlighet att mäta varvtalet.

Jag har inte lyckats ladda upp några filmklipp ännu eftersom både iTunes, iPhone och YouTube vägrar göra som jag vill men jag jobbar på det  <popcorn>
/Anders

Utloggad Mojje40

  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 29
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #6 skrivet: 2 februari 2014 kl. 11:46:11 »
Mycket imponerande bygge! längtar som så många andra efter en film

//Morgan

Utloggad Thomsson

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 791
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #7 skrivet: 2 februari 2014 kl. 12:21:34 »
Ja det var en häftig maskin,rejäl och stabil.
Antar att det är galet med jobb att få allt centrerat,alla tummar upp.
Inväntar film <popcorn>

Utloggad Anders

  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 43
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #8 skrivet: 2 februari 2014 kl. 16:23:59 »
Nu blir det äntligen filmtajm <popcorn>

Det första klippet visar snöslungan framifrån på maxvarv med 12volt.


Det här klippet är mycket mer intressant. Det visar första provkörningen i snö. Jag måste börja med att varna känsliga tittare för klippet är filmat med mobilkamera och dessutom på högkant, lite diagonalt till och med  [dont] Jag själv hatar klipp på högkant men filmen var bara avsedd för mig själv för att analysera funktionen  [play]
Det var ju lite bråttom att få till en film för det skulle bli plusgrader. Eftersom fästet till min Pistenbully inte är klart skjuter jag fram snöslungan för hand och det är lite ryckigt för det ligger ett trallgolv på tvären under snön. Till mitt försvar får jag även skylla på att jag var nyopererad när jag spelade in klippet.
Här kommer det iaf.


Kan ju även tillägga att under provkörningen så var snödjupet i början ca. 5cm och mot slutet ca. 2cm, temperaturen var -5° och varvtalet är strax under halvfart.

Nu ska jag laga snäckväxeln, bygga färdigt fästet och måla härligheten. Den kommer bli gul med röd insida så den skulle passa bra i Actros stall <poke>
Sen är det bara att hoppas på mer snö för här är det bara mest blött blask kvar.
/Anders

Utloggad Actros861

  • Anders Transport& Entreprenad: AT&E
  • Forumadministratör
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1479
  • Går det att modda bör man nog göra det...
    • Min MJ-sida på FB
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #9 skrivet: 2 februari 2014 kl. 16:30:07 »
Den kommer bli gul med röd insida så den skulle passa bra i Actros stall <poke>

Bara skicka ner den då ;)

Ser ut att fungera riktigt bra <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Utloggad lastlast

  • Sponsor
  • Student
  • *
  • Antal inlägg: 5
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #10 skrivet: 2 februari 2014 kl. 18:09:44 »
Verkar ju vara helt perfekt funktion på den också:) lämnar inget kvar. väldigt häftig.



Utloggad Olof

  • Prosit
  • Facebook Admin
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 864
  • Kroknisse
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #11 skrivet: 2 februari 2014 kl. 18:51:59 »
Riktigt fin, verkar funka strålande!   [worthy] <happy>
Mvh, Olof!

Utloggad swerecon

  • Delägare G.MAB
  • Global Moderator
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1092
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #12 skrivet: 2 februari 2014 kl. 18:53:41 »
Såg toppen ut. Bara skala ner till 1:14 så kan du nog få sälja några stycken på rak arm.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Utloggad Actros861

  • Anders Transport& Entreprenad: AT&E
  • Forumadministratör
  • Rclastbilstokig
  • *
  • Antal inlägg: 1479
  • Går det att modda bör man nog göra det...
    • Min MJ-sida på FB
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #13 skrivet: 2 februari 2014 kl. 18:54:51 »
Såg toppen ut. Bara skala ner till 1:14 så kan du nog få sälja några stycken på rak arm.

Det är jag med helt säker på :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Utloggad Ellis

  • Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 873
  • Jag har ju ett jobb också...
SV: Snöslunga 1:12
« Svar #14 skrivet: 2 februari 2014 kl. 23:08:10 »
Sicken grej!! Jag beställer en sådan till min Blizzars också....släng in en skalad till 1:14 också  <tumb> [play]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

 

SMF spam blocked by CleanTalk