Tystare Växellåda

Startat av Brage Viking, 31 januari 2014 kl. 00:06:34

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brage Viking

Hejsan!
Har hängt här på forumet ganska länge men bara i bakgrunden som fluktare... 8)
Tänkte öppna en liten tråd om att få orginal lådan något tystare.
Hade min första provkörning i går någonsin och nu är jag defenetivt fast i lastbils träsket men tyckte att växellådan förde lite väl mycket oväsen.
Den är låst på ettansväxel än så länge och tror nog att jag har fått ihop den rätt...
Finns ju en massa erfaret folk här på forumet som säkert vill dela med sig av sina tips o trix för en tystare låda.

Så här gjorde jag iallafall jag:

Jag har läst i någon annan tråd att ett tips var att fylla lådan med fett så så jag tog vad jag hade hemma.




Fyllde lådan till ca 2/3 (ej fylld på baksidan)




Sedan tog jag vulktape runt lådan som dämpnings material för att få bort "skranglet"





Med lite milt (!) våld fick jag ner lådan igen




Klart för testkörning




En liten bonus bild på mitt kryp in till hobbyrum




Resultatet blev bättre än förväntat och mycket tystare.

Vad har ni proffsen för tankar och erfarenhet av kullagrade lådor, tystare?

Tack för ett kanon forum  <hands>  <hands>
//Loke







Mvh/Brage Viking

Scania R620 - Scania R470 - Volvo FH12 - NYK 40" Container Trailer

Gunnar

Att det blev bra är huvudsaken  <tumb>

Att "fylla" en växellåda med så mycket fett som du och många andra gör/gjort är dock aldrig något man skulle ens fundera på i fullskala. Det må dämpa ljudet men det går åt mycket kraft från motorn att veva runt i den smeten. Det resulterar i värme som möjligen blir så mycket att fettet börjar rinna... En växellåda ska smörjas med olja, MEN jag inser naturligtvis att det inte är möjligt i våra modeller.
Vad gäller lager så går i 99 fall av 100 (minst!) ett glidlager tystare än ett rullningslager (kullager, rullager, nållager osv) förutsatt förstås att det har lämpligt spel mellan axel och lager och är smort med lämligt smörjmedel. Ett kullager går dock lättare (mindre friktionsförluster) än ett glidlager speciellt vid låga varvtal. Jag är rätt övertygad om att ljudet från våra lådor kommer från kugghjulen, först och främst första steget, dvs vid motorn, dels pga högsta varvtalet och dels pga (oftast) för litet spel. Jämför vad Swerecon skrivit i någon annan tråd om att det blev tystare när han flyttade motorn lite så spelet blev större.
Allmänt gäller att ju tätare ytterhöljet i lådan är desto tystare och ju tyngre höljet är desto tystare. Tamiyas lådor är ju i det avseendet direkt dåliga, otäta och tunn plast i skalet... Men problemet är inte lättlöst tyvärr...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Brage Viking

#2
Hejsan Gunnar.

Jo jag är fult medveten om att olja används i 1:1 utförande.
Fettet jag använder tål hög värme innan det blir rinigt och tyckte nog att effekt förlusten var minimal. Min teori är att fettet slungas ut på sidorna och ljuddämpar oxå på det viset och att dreven får gå någorlunda fritt sedan...fast det är ju bara min teori...  [meet]
Men det är som du säger att Tamiyas låda är något plastig och kanske kan skall satsa på ett aluminium låda i framtiden.

Vill även passa på att tack dig Gunnar för dina underbara trådar om skratch byggerna, du är kung  <hands>

//Loke
Mvh/Brage Viking

Scania R620 - Scania R470 - Volvo FH12 - NYK 40" Container Trailer