ConnyWa. Zil 157

Startat av ConnyWa, 24 januari 2014 kl. 08:20:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Den där varianten är helt överlägsen och du har ju fått till det så bra <tumb>

ConnyWa

Bild uppdatering. Färgen tog slut. Reservdäckhållare. Bränsletankar och snorkel!

ConnyWa

Inte mycket att skriva kladdat lite färg.

Badboy

Sermycket bra ut! Me like alot!

Badboy

ConnyWa

Gjort en frigolit bit att plasta emot när jag ska göra tanken.  Har lite slip och spackeljobb sen!

Lumbago


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

ConnyWa


Thomsson

Kanonrulle på riktigt balla åk. <tumb>
Är du forfarande inne att göra tankbil av Kamazen?

nikenyfiken

Mycket trevliga terräng bilar!
Scania R620 6x4 Lastbilar är min passion!
MVH/Jonas

ConnyWa

Tackar! Ja det blir nog tankbil av kamazen. Har bara inte tagit mig tid att plastapå friggbiten än!

ConnyWa

Hände en grej. Fick total byggabstinens precis innan vi ska flytta. Kunde inte plasta på tanken men kapa lite profiler till timmerflak gick ju swift!

ConnyWa

Inte färdig än. Ska kapas lite skruv som är förlånga.
Även en timmerkran från en brudertraktor är beställd och ska sminkas upp och monteras på flaket på något vis.

freco

Otroligt läckra byggen du gör! Snyggt med "vädringen" också så de ser välanvända ut.

Vad är det för chassin och axlar du använder?

Skulle du vilja beskriva lite närmare hur du har gjort hytterna? Vad jag förstår så gör du först en "plugg" i frigolit som sen plastas till en form med glasfiberarmerad plast? Sen bort med frigoliten och plasta igen inuti formen (med släppmedel)? Eller...?

ConnyWa

Kul att du gillar dem.
Den orangea kamazen är byggd i balsa förstärkt med glasfiber och polyester på insidan och penslad med polyester på utsidan.
Det är en stark snabbt byggd  konstruktion men inte nöttålig mot sten och klippor.

Den gröna Zilen gjorde jag en frigolit plugg som jag täckte med packtejp och sen plastade polyester och glasfiber utanpå men jag gjorde ingen form utan jag anpassade frigolit biten till den mått jag ville ha.
Efter plastningen spacklade jag biten och tillverkade en lös mer detaljerad nos i trä som sen täcktes med polyester.
På det viset fuskar jag och hoppar över ett steg för att korta ner tiden.
Lite tyngre blir bygget då det blir mer spackel på utsidan men det bryr jag mig inte om.

Har en tanke om att bygga en scania vabis på tamiya chassi någon gång i framtiden och då tänkte jag bygga hytten som jag byggde kamazens hytt.
Balsa är jätte lättjobbat och blir lagom stryktåligt för ett sånt bygge.