Mått: Dragbil, lastbil och trailers (semi och full)

Startat av Ukko, 9 januari 2014 kl. 09:16:51

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ukko

Som nybörjare i detta, är det inte så lätt att hitta "rätt" mått.
Dessutom när man inte jobbar i transport sektorn.
Man kan säkert gå på ögonmått när man bygger osv. men vore bra om man kunde samla en tråd med mått.

Om jag räknar rätt, så borde ett ekipage på 24m bli ca 1,7m i 1:14.
Då är det väl en full längd, oavsett om det är långtradare med semi- eller fullsläp. Right?

Ni som har byggt och har måtten på lagom storlek, skulle kunna uppdatera tråden med dessa.

Skulle vara användbart t ex som jag nu, funderar på att bygga mitt åk, lastbil med fullsläp (om det nu kallas för det).
Kollar runt om jag skulle kunna använda mig av ett färdigt semisläp som "fullsläp" rakt av. Utan att behöva kapa och bocka osv. Ni förstår vad jag menar.
Då skulle ett mått på lämpliga mått för fullsläp hjälpa direkt, t ex fullsläp: 0,8-1,1m.

Allt detta så att det blir i rätt skala, samt utseendemässigt också.   8)

swerecon

Förstår att det kan vara lite frustrerande med måtten, jag är inte heller i branschen heller på något vis.
Eftersom det finns en hel del olika varianter med mått så kan jag rekommendera att du tar ett registreringsnummer på en bil du gillar eller kan ha som referensobjekt, kan vara en bild eller en bil på stan. Sen går du in på transportstyrelsens hemsida och kollar registreringsbeviset på den bilen och då har du en hel del mått där, axelavstånd, däckdimensioner, överhäng osv. Alternativt kan du kolla på scania byggbeskrivningar, där hittar du lite övriga mått med rambreddar, kryssbalkars montering mm mm.

Tror att en tråd med mått kommer bli väldigt förvirrande just med anledning av att det är så många om och men,
tex om det är tridem, boggie, pusher, dragare, växlare, 2x4, 4x6, 6x6 osv osv.

Hoppas du förstår hur jag menar, men det är ganska enkelt att få reda på informationen om man bara har ett regnummer och det är gratis :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Hehe, tänkte inte ens på att man kan göra det på lastbilar också.  <stup>
Då fungerar det med släp med. Bra idé. Tack!
Jag förstår vad du menar och det låter rimligt.  <tumb>

Ukko

Men det är samma reg.nummer på alla Volvo lastbilarna.
Samma gäller för Scania och MAN också.  8)
Släpen saknar många gånger reg.nummer helt.   :D

Man får söka utanför RC kretsen med andra ord...   ;)

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Transportstyrelse för RClastbilar, kanske skulle vara något.   [dance1]