Bygga om en FH12 eller köpa färdig MB 1850 L?

Startat av Ukko, 1 januari 2014 kl. 21:44:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Trevligt forum det här, mycket nyttigt för oss som nybörjare.
Dock blir det lätt för mycket, så att man vet inte vad är upp och ner längre.   8)

Jag skall bygga den första bilen nu.
Målet är att ha en lastbil med släp.
Lite osäker dock om man skall gå direkt på en "färdig" dragbil dvs lastbil eller bygga om en dragbil typ FH12.

Om man skall bygga om en FH12, vilka delar "skall" man beställa med det samma, så att bygget blir klart?
Längre kardan osv.  Förslag?

Ingen som byggt något på en MERCEDES BENZ 1850 L?
Är den kort för att vara en lastbil, menar avståndet mellan fram och bakaxlarna?

I detta läge går inte ens på något om elektroniken, då detta är en hel vetenskap verkar det som.
Jag startar med mina gamla delar från tidigare RC bilar, dvs 2 kanaler och inga konstigheter.
Ljud och ljus får komma i senare skede.   ;)

Gott nytt!!!

Actros861

Hej och välkommen [welcome]


Börja med en dragbil är alltid en fördel, kan nog säga att i princip alla börjar där. När du sen får smak för det och inte tycker den är rolig längre så river man och bygger om.
Eftersom du inte vill ha några konstigheter och bara börja med 2 kanaler så blir en dragbil perfekt <tumb>


Vilka delar som behövs är helt och hållet vad för bil du tänker bygga, kan man misstänka att det finns någon form av förebild kanske?
Byta motor kan jag rekommendera att göra direkt, någon form av crawler-motor med minst 60T funkar bra. Själv kör jag med LRP:s Truckpuller 3-motor den är dyr men riktigt fin :)


Mercan är för kort för att stämma överens med en svensk bil, det saknas 15-20cm på den. Men för all del det är en skåpbil och som första bil för att få koll på saker och ting så funkar den :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ukko

Tack!

Ingen förebild förutom alla fina man ser på Youtube.
Det är där man hängt nästan hela långa ledigheten nu.   <tumb>
M a o kör inte något större än personbil till vardags.

Jag förstod nästan det, dvs att den är lite "kort".
Det som är målet är en verklighetstrogen lastbils kombo med de rätta måtten.

Skall kolla upp motordelen. Tack.
Det blir något enkelt att börja med.
Återkommer.

Ukko

En fundering bara, hur lång är "normal" svensk lastbil i rätt skala för Tamiya lastbliar?
Hela längd?
Mellan fram och bak axel? (om man kör med bara två axlar)

Samt längd på ett full släp, dvs inte semitrailer utan ett som dras efter en lastbil?

Actros861

En bil ligger på c:a 70-75cm, ett helt ekipage 170-190cm beroende på hur man bygger.

Kolla igenom denna tråden, där står en del mått och ger kanske lite extra inspiration :)
http://rsb.se/arena/showthread.php?54031-Man-25-25
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ukko

Tack.
Bara så man har några mått att gå på.
Har försökt hitta information om 6x4 bilarna.
Är dessa 4wd standard, dvs drivning på båda bakaxlarna?
T ex Scania 620 6x4. För är inte formatet, antalet axlar x drivande axlar.
Man kanske skall ha en sån också, så man har allting färdigt med 4wd.
Eller kör de flesta som bygger om en Volvo FH till tre axlar, bara 2wd?

Actros861

Ja 6x4 betyder att båda drivaxlarna driver. Precis så är det, eller egentligen hjul och innerhjulen räknas då inte :)
Vill du ha en treaxlad bil så skulle du helt klart kunna köpa både en Scania och en Volvo. Ta Volvodelarna och sätt på Scaniachassit och sälj Scanian som en tvåaxlad. Sidokjolarna till Volvon kommer vara för långa för Scanianchassit men det är inga större problem att få till rätt längd bara man är lite försiktig :)

Alternativ två är att köpa Volvon och sen köper man hjulupphängning och en extra driv från Ebay eller något annat ställe som säljer det. Kolla länksamlingen så hittar du flertalet bra butiker att handla av :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ukko


Ukko

Ser att de flesta bilarna är 3 eller fler axlade som körs, skulle ni säga att man skulle gå direkt på en sån,
om ni handlade idag er första bil?
Det var kanske lite av ekonomiska skäl som jag siktade på en 2 axlad bil först, men det kostar ju en del att köpa drivning och axlar efteråt.
Förresten, är axeln ni lyfter med hjälp av någon lyftfunktion, drivande axel?
Det ser coolt ut, det skall jag ha på sedan också.
Frågar för att om det inte drivande, då kan man ju helt klart köpa en 2 axlad bil och sedan när det är dags, komplettera med en icke drivande axel bara. Ni förstår säkert hur jag tänker.   :)

swerecon

Alla Tamiyas lastbilar med 3 axlar driver på båda bakaxlarna. Dom som byggt på fler axlar har sällan drivning på dom, lite krångligt att få till men det går säkert om man vill, det stora problemet är att koppla ur drivningen på axwln om man vill ha lyft på den. Vill du ha en 3 axlad bil med lyft så funkar det bra att köpa en vanlig tvåaxlad som du tänkt och komplettera. Du måste dock förlänga ramen då. Själva lyftanordningarna finns nog lika många lösningar som byggare, vet inte själv vad som funkar bäst, dock inte den lösning jag valde på min tridem.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Det var lite så jag tänkte mig.
Det med hjullyft.
Verkar krångligt få till om man har drivning.
Det är inte huvudmålet. Den funktionen vill säga.
Dock är det dags snart med en ny tråd, tror jag.   ;)

e21242

#11
Ta en tre axlad bil och bygg på.
Köp en rullaxel på tradera billigt.
Montera i bilen där den sista axeln sitter.
Ta den axeln och sätt där första drivande axeln sitter.
Nu har du en drivande axel med genom gång över som du säljer på tradera för mer pengar än som du köpte rullaxeln för = vinst.
Genom detta så får du en bil som är treaxlad redan från början så du slipper fixa ny hjulupphängning när du bygger om bilen eller vill komplettera en 2 axlad bil med en tredje axel.

Vist en tre axlad bil är lite dyrare i inköp men du vinner på det i längden då du slipper kostnader för att konvertera den två axlade bilen till en tre axlad.

Mvh
Håkan E

Ps: Välkommen.

Ukko

Tack för tipsen.
Jag "tror" att beställningen har gått iväg på en "kärra". Blev kanske inte riktigt som jag tänkte från början, men jag har en plan.   8)
Får lägga upp bygget på bygga tråden lite senare, när man kommit igång.
Dock inser jag nu direkt, att även om det kostar en hel del att bygga upp med ljud och ljus, blir det nog det också ganska så snart.
Har börjat redan att kolla på trådar och videos på uppsättningar.
Kommer lägga upp lite frågor som jag inte hittar svar på, på respektive tråd.
Många saker som inte än har landat, hur man löser saker och ting.
Hoppas ni har tålamod.    ;)
Trevlig helg.