Lite om 1:1 lastbilar

Startat av Actros861, 12 augusti 2012 kl. 03:44:43

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

tommy11

1,95 meter mellan framaxlarna, 5,1 meter mellan första axel och första drivande för att få full totalvikt. högre teknisk totalvikt mot en vanlig tridembil,

Spirit

Citat från: tommy11 skrivet 10 juli 2016 kl. 16:49:43
1,95 meter mellan framaxlarna, 5,1 meter mellan första axel och första drivande för att få full totalvikt. högre teknisk totalvikt mot en vanlig tridembil,

OK tackar!  <tumb> Men då räknas framaxlarna alltså inte som boggi, och därav högre teknisk totalvikt om jag förstår det rätt? Men hur kom du fram till just dessa mått?
V8 or bust!!

tommy11

jag har kört en sån bil med 3 styrande axlar

freco

Det stämmer nog att det kan bli högre TEKNISK totalvikt jämfört mot en traditionell tridem, men man får då också tänka på att medan en bil med dubbla framaxlar ofta har bladfjädring runt om (men inte måste ha det) så har man ofta luft (åtminstone bak) på tridem. Luft brukar inte ha lika hög teknisk totalvikt som tex pendlande parabelfjädring bak (T-ride på Volvospråk). Bara så man jämför äpplen och äpplen. Vill minnas att en Volvo med dubbla framaxlar och T-Ride tekniskt klarar runt 44t.

Måttet 5,1m stämmer säkert också och det gör ju i sin tur att en tridembil med styrd löpaxel som skall uppfylla det kravet blir hiskeligt lång (om en "vanlig" grusbil har hjulbas runt 4m som jämförelse, på en tridem vill man ju till och med flytta fram boggin lite jämfört med en tvåxalad boggi)

Sen är det väl så att max TILLÅTEN totalvikt med 4 axlar på allmän väg aldrig kan överstiga 32t (om jag minns rätt). Så i det avseendet  är det ingen skillnad på en tridem och en bil med dubbla framaxlar.

Jag vet inte om framaxlarna kan räknas som boggi, men avståndet mellan axlarna är en kompromiss mellan en massa olika faktorer, såsom olika lagkrav i olika länder, möjlighet att packa chassidetaljer (som efterbehandlingssystem, lufttankar mm) på chassit och lastfördelning vid olika påbyggnader.
Vidare finns det i exempelvis Australien ett lagkrav som säger att den ena av de två framaxlarna inte får ta hela lasten ifall man kör i ett "gupp" (så den andra axeln blir hängande i luften). Därför har (åtminstone) Volvo en speciell pendlande framaxelupphängning för just Australien. Men jag tror att axelavståndet mellan framaxlarna är (ungefär) samma.

Jag vet inte om du blev klokare av det här... Mitt tips är att leta reda på ett par riktiga bilar som verkar ha de proportioner som du vill ha och sen kolla alla måtten via bilregistret (men det kanske du redan har gjort)