Lite om 1:1 lastbilar

Startat av Actros861, 12 augusti 2012 kl. 03:44:43

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Lastbilar finns ju i alla möjliga tänkbara former så var börjar man egentligen?

Tror jag ta lite om enheterna först :)

Om jag börjar med det vi får i paketen från Tamiya så är det en trailerdragare, dragbil, dragare ja kärt barn har många namn :)
Det som är ett klart kännetecken är att det sitter en vändskiva på dessa.
Om man istället lägger något annat på rambalkarna så har man en "riktig" lastbil (nej jag är inte förtjust i dragare) , då brukar man benämna dem efter vad bilen har för på byggnad, skåpbil, lastväxlare, liftdumper, bodbil ja det finns hur många som helst att välja på. Detta är väll egentligen inte så krångligt, däremot värkar det vara lite mer förvirring på det som hänger efter (snälla slå mig inte nu) så här kommer en liten kort sammanfattning.

En släpvagn avsedd för vägtrafik är försedd med gummidäck och dras av ett dragfordon, exempelvis en personbil, lastbil eller buss.

Olika typer av släpvagnar:

Släpvagn. Har minst två axlar (en i varje ände). Utgörr en relativt liten vertikal belastning på bilens draginrättning.



Släpkärra. En sådan har en eller två axlar placerade ungefär på mitten, och utgör en större vertikal belastning på bilens draginrättning. (Exempelvis husvagnar fungerar enligt denna princip) Kallas ofta "Jigg" när den sitter efter en tung lastbil.



Semitrailer eller bara trailer. Avsedd att dras av speciell dragbil ("trailerdragare"). Är inte ett egentligt släp utan klassas i en egen klass: påhängsvagn. Semitrailern dras av en trailerdragare (en lastbil med vändskiva), alternativt hänger man den på en dolly och drar den efter en vanlig lastbil.



Dolly. Är utrustad med en kopplingsanordning (vändskiva) så den kan fungera som en styraxel till en semitrailer så att denna fungerar som en egentlig släpvagn. När dollyn dras utan påhängsvagn räknas den som släpkärra.



Axlar och vikter var för krabbigt att skriva om så jag lägger bara denna länken istället.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Tillatet-axeltryck/

Där finns även en massa annat som handlar om mått och vikter :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Hum, intressant den där länken. Vi pratade om axeltrycker på jobbet ikväll...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Actros861

Den är kanon, använder jag mig mycket av.
Senast nu inatt faktiskt, och då upptäckte jag att jag gjort draget på tippsläpen 5mm för kort  <megamad> <whip> >:( <stup>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Jättebra info för dom som ska bygga lite! <popcorn>
Lite standardmått vore bra också! <drink>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

MrLinds

Jag har en liten fråga, om det står 8x4*4 vad betyder det?

Min gissning är 8= belastade punkter varav 4 av dom är drivande * samt 4 är svängande?

Typ något sånt <stup>

Actros861

Exakt så är det ja.

* anger dessutom var den andra styrande sitter i detta fallet bakom driven, är det framför driven så anges det med /
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

men hur är det om man har en 10x4/6 är det så man skriver då?

2styrande fram 2drivande och 1styrand bak

Actros861

Nej det blir 10x4*6 på den, tror att det blir * så fort du har en styrande bakom driven. Det är nog inte jättevanligt med dubbla styrande bak ;)

http://laxasv.se/Chassis5A.asp
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco


Det här var en bra tråd tycker jag. Tar upp en massa saker som alla som bygger lastbil (i skala 1/1 eller mindre...) ställs inför förr eller senare. Jag jobbar själv på Volvo Lastvagnar så jag kanske kan bidra med lite mer info här.

Vad gäller olika beteckningar med / och * etc för axelkonfiguration och styrande axlar (tex 8x2*2) så finns nog ingen riktigt bra "standard" utan det finns tex skillnader mellan hur olika tillverkare skriver.
Hur man väljer att konfigurera sin lastbil med styrning på olika axlar är bla kopplat till lagkrav (axeltryck med enkel- resp dubbelmonterade hjul etc) och vilka behov man har av tex snäv vändradie.

Dragbil är som beskrivits ovan en lastbil som försetts med vändskiva. En lastbil avsedd för annan påbyggnad (tex grusflak, timerrede eller krokväxlare) brukar gå under samlingsnamnet "jämnlastbil".

Lastbilar som har hytten längst fram, över motorn brukar kallas "frambyggda" (eng. Cab Over Engine, COE). Dessa lämpar sig väl tex i länder där det finns regler som begränsar fordonets totallängd, tex i Europa.
Lastbilar som har en motorhuv framför hytten brukar kallas "normalbyggda". Dessa är nu mycket ovanliga i Europa, men helt dominerande i USA där bara lastytans längd räknas och inte fordonskombinationens totallängd. Normalbyggda lastbilar har ofta också lite smalare hytt vilket ger bättre sikt på sidorna och bättre insteg. Det finns även "halvt frambyggda" lastbilar med en liten kort motorhuv, såsom Scania L36. Sen finns såklart en massa specialvarianter, som MB Econic med extra lågt insteg etc.

Ofta finns hytterna i en kort version (daghytt), dvs bakväggen sitter precis bakom stolarna och en längre version (sovhytt) med utrymme för tex säng bakom stolarna. Utöver detta finns mellanting med ett mindre utrymme bakom stolarna (tex "ekonomihytt"), eller hytter med extra stort sovutrymme (tex Volvos "XXL" eller Scanias "Longline")

För att få lågt insteg och låg höjd över hyttak finns hytter med hjulhus på sidorna och motortunnel mellan stolarna (tex Volvo FM, Scania P-hytt, nya MB Antonos). Dessa används tex i applikationer där man ofta stiger i/ur hytten eller där det är trångt (höjd). Om man istället vill ha ett plant hyttgolv så väljer man en mer uppbyggd hytt som inte har hjulhus i hyttgolvet och inte motortunnel (tex Volvo FH, Scania R-serie). Beroende på vilken ståhöjd man vill ha i hytten kan man sen välja olika takhöjder (tex Volvo Globetrotter/Globetrotter XL, Scania High Line/Top Line etc). Hur de olika hytterna är uppbyggda är ju intressant att studera närmare om man tex skall konvertera från en sorts hytt till en annan på sin modell.

Utöver de släpvagnstyper och trailers som nämns ovan kan man lägga till en "Link", dvs en (semi)trailer som försetts med en vändskiva längst bak så kan kan koppla på en trailer till. Om man kopplar ihop Dragbil + Link + Semitrailer får man en "B-Double" eller B-train. Dom är ganska vanliga i Sverige nuförtiden och med standardlängder på de olika enheterna blir totallängden 25,25m. Om man skall köra med 25,25m så finns det dock begränsningar för höjd och bredd, så i många fall är det ändå mer fördelaktigt att hålla sig till max 24m.

Vad gäller längder etc på lastbilar (axelavstånd, längd på drag etc) så är det en riktig djungel. Man kan förvånas ibland över att det faktiskt finns lagliga lastbilar :)
Exempelvis finns en massa regler för mått mellan MFP (Most Forward Point), vändskivans placering, totallängd och avstånd från kingpin till bakstam på släpet. Detta tillsammans med regler för framaxeltryck etc gör att dragbilar i Europa (inte nödvändigtvis i Sverige för vi har mer generösa längdkrav) får väldigt kort hjulbas (och därmed begränsat utrymme för bränsletankar). I Sverige finns tex regler om att man får ha totalvikt upp till 60 ton om man har mer än 18m (vill jag minnas att det är) mellan första och sista axel. Därför har tex många asfaltdragare lång hjulbas och utskjutbar sista axel. Bara som ett par exempel. Sen finns en massa regler om axeltryck etc (se länken ovan) som också hänger ihop med om man har luftfjädring etc etc.
Om man sen kör tex maskintrailer så finns det en massa undantag som man kan få dispens för (tex högre axeltryck, fordonsbredd, längd etc), men då ofta kombinerat med begränsningar av tex hastighet.
Olika länder har naturligtvis också olika regler.

Ja, det var väl lite "skrap på ytan" i alla fall. Nu orkar ni nog inte läsa mer...
Finns dock oändligt mycket mer att säga om chassi, hytt etc. Fråga gärna om det är nåt särskilt som vi borde belysa så skall jag försöka svara eller ta reda på svaret.

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

CGT

Du får gärna fortsätta med din skola. Väldrigt intressant för oss som inte är så insatta i ämnet. Väntar på fortsättning!!!  <hands>  <popcorn>  <drink>
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Olof

Riktigt bra!
Dock finns det ingen specefik begränsning på höjd/bredd på 25,25m ekipage, dock finns det regler på hur ekpipagets svängradie skall se ut och att karroseriet inte tar i varandra.  :)
Mvh, Olof!

Gunnar

Jag refererar till Swerecons grusbil som har en styrande sista axel efter 2 drivande och frågar följande: Är denna styrande axel oxå bara en "anpassning" till bestämmelser om axeltryck osv, för den kan ju inte bära speciellt mycket jämfört med de båda drivaxlarna?! Är det i så fall så att denna bil får lasta mer än den fått om de 2 drivaxlarna suttit lite längre bak, och den styrande axeln hade saknats?
Frågan är ställd för att jag alltid tyckt att en styrande axel där måste vara rätt så dyrt och därför söker jag grundorsaken.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Citat från: Olof skrivet 30 augusti 2012 kl. 15:37:23
Riktigt bra!
Dock finns det ingen specefik begränsning på höjd/bredd på 25,25m ekipage, dock finns det regler på hur ekpipagets svängradie skall se ut och att karroseriet inte tar i varandra.  :)

Visst finns det begränsning på 25,25 höjd och bredd, 2,55 gäller om det inte är frysekipage då den får vara 2,60 och minst 45mm tjocka sidoväggar. Hänger du sen en jigg bak en trailer får den inte vara mer än 4meter hög, på de andra bil-dolly-trailer och sk B-train är det dock ingen höjdbegränsning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Modulsystem/

Citat från: Gunnar skrivet 30 augusti 2012 kl. 22:17:35
Jag refererar till Swerecons grusbil som har en styrande sista axel efter 2 drivande och frågar följande: Är denna styrande axel oxå bara en "anpassning" till bestämmelser om axeltryck osv, för den kan ju inte bära speciellt mycket jämfört med de båda drivaxlarna?! Är det i så fall så att denna bil får lasta mer än den fått om de 2 drivaxlarna suttit lite längre bak, och den styrande axeln hade saknats?
Frågan är ställd för att jag alltid tyckt att en styrande axel där måste vara rätt så dyrt och därför söker jag grundorsaken.

Nej den är bara för att det är manligt med många axlar :P

Nu vet jag inte hur mycket en sådan axel bär upp, men med den axelkonfigurationen höjer du bilens totalvikt från 26 till 32ton. Så det är inte bara för syns skull. En treaxlad bil har en allmän begränsning på 26ton så det spelar ingen roll hur mycket du drar ut axelavståndet på en sådan, det samma gäller den fyraxlade som då ligger på 32ton, tvåaxlade bilar har begränsning på 18ton. Kollar man i bruttoviktstabellerna däremot som går på axelavståndet så skulle en treaxlad bil kunna väga mycket mer. En annan fördel är att du kan få ett kortare avstånd där du har vridpunkten på bilen och därmed få bättre vändradie.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

tåffår

#14
Dette med 4 axla grusbiler er litt "spennende".


Ser at mange av merkene er med Foraxel-mellomrom-tandem og styrende bakerste axel, med løft på siste(tror jeg),


har også sett biler med 2 foraxler (med styring) -mellomrom- tandem, 


og som på Sisu`n eg kjører med framaxel-mellomrom- styrende axel(med løft) og tamden(med utkobling og løft, Sisu spesialitet).

Går ut fra at alle kombinasjonene er for å oppnå 32tonn, men har alltid lurt på hvilken kombinasjon som tar minst plass og minst svingradius... Også det med egenvekt med de forskjellige kombinasjonene er interesangt...
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar