Scania 8X4 dragbil

Startat av SWE IROC, 18 november 2013 kl. 22:23:34

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ricardo

Angående metalldrev i växellådan, jag har samma modell i min Aeromax och råkar ha en liten film.
http://youtu.be/FdeNFdgNRlk

Har ingen ljudmodul i bilen.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

e21242

Är det växellådan som låter så mycket?
Så blir det ingen sådan i min bil. Fy vad den skorrade.

Ricardo

Japp, det är dreven som väsnas, tror nog plastkåporna leker resonanslåda och aluminiumkåpor dämpar ljudet.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

e21242

Kan den bli tystare om man fyller lådan med fett tro?

ConnyWa

Jag fyllde min highlift låda. nästan likadan som lådorna i lastbilarna fast utan snedskurna mässingsdrev.
Jag fyllde lådan med tjockt fett och det slutade bara med att det inte gick att växla.
Jag klädde lådan med gummi/neopren duk för att få den "tystare", det blev bättre men inte tyst. Tror att den skulle bli tystare om jag lyckades klä plastsidorna på insidan också.

Gunnar

Det som låter är så kallat stomljud och det dämpas bäst med ett tungt hölje rent allmänt sagt.
I detta fall skulle jag prova med exvis det som finns under gummimattorna i en bil. Det ser ju ut som tjärpapp men ofta eller ibland är det blyplåt också. Det man vill dämpa är ju vibrationer i, först och främst, höljet. Gummi eller neopren (typ skumgummi) är lämpligt att dämpa s.k luftburna ljud som vanligtvis är med högre frekvenser.

Nu vet jag inte hur bökigt det blir att klä in en Tamiyalåda med "tjärpapp" men det skulle hursomhelst göra mer nytta än det porösa och lätta neoprengummit <tumb>. Om man lyckades "trycka" dit och limma tunn blyplåt (från en gammal elkabel exvis) så skulle definitivt göra nytta. Men den får inte bara ligga lös utanpå för då skramlar det nog bara ännu mer...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

SWE IROC

Citat från: Gunnar skrivet 17 december 2013 kl. 21:01:24
Det som låter är så kallat stomljud och det dämpas bäst med ett tungt hölje rent allmänt sagt.
I detta fall skulle jag prova med exvis det som finns under gummimattorna i en bil. Det ser ju ut som tjärpapp men ofta eller ibland är det blyplåt också. Det man vill dämpa är ju vibrationer i, först och främst, höljet. Gummi eller neopren (typ skumgummi) är lämpligt att dämpa s.k luftburna ljud som vanligtvis är med högre frekvenser.

Nu vet jag inte hur bökigt det blir att klä in en Tamiyalåda med "tjärpapp" men det skulle hursomhelst göra mer nytta än det porösa och lätta neoprengummit <tumb>. Om man lyckades "trycka" dit och limma tunn blyplåt (från en gammal elkabel exvis) så skulle definitivt göra nytta. Men den får inte bara ligga lös utanpå för då skramlar det nog bara ännu mer...

Du tog orden ur munnen på mig Gunnar, tänkte precis skriva och tipsa om samma material, jag ska själv testa att klä lådan invändigt så fort jag får tid, har kvar gammal hederlig ljuddämpning i form av självhäftande blymatta.  :)
Mvh // John

Ricardo

Jag tror att ett aluminiumhus http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html får bort mycket av resonansljuden.
Det kostar dock en hel del... :-\
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar

Citat från: Ricardo skrivet 17 december 2013 kl. 21:25:23
Jag tror att ett aluminiumhus http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html får bort mycket av resonansljuden.
Det kostar dock en hel del... :-\

Det tror jag också men det blir ju som sagt ett annat pris, så prova med det billigare alternativet först om du inte värderar din tid väldigt högt (för det tar nog en stund att klä in lådan). För övrigt spelar det nog ingen roll om dämpningen hamnar på utsidan eller på insidan, gör det som går enklast...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ConnyWa

Tanke. Gjuta på epoxi på utsidan för att få bukt med stomljudet?

Gunnar

Ja det går nog men det är ju två (minst) saker som påverkar resultatet: dels tyngden på det du sätter dit och dels att du får bra kontakt mellan denna tyngd och det som vill vibrera och därmed föra oljud. Epoxi är inte speciellt tungt... om vi leker lite med tanken... gör epoxin tyngre genom att blanda i något som är tyngre... sand exvis... eller blyhagel... ju tyngre och tjockare lager "dämpning" du får dit desto bättre blir det. Fördelen med epoxi, eller något annat lim, är ju att det blir mycket bra kontakt med kåpan som ska dämpas, om du sedan som sagt blandar i något tungt så blir det bara bättre.

Bortsett från detta med skrammel, varför byter man till metalldrev i dessa lådor? Håller inte plastdreven eller vad är orsaken. Eller är det bara någon som fått många att tro att det och det blir bättre, med andra ord ett sätt att få oss att köpa något som egentligen inte behövs...
Detta är INTE ironi utan jag undrar verkligen varför man byter.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

Citat från: Gunnar skrivet 18 december 2013 kl. 11:04:34

Bortsett från detta med skrammel, varför byter man till metalldrev i dessa lådor? Håller inte plastdreven eller vad är orsaken. Eller är det bara någon som fått många att tro att det och det blir bättre, med andra ord ett sätt att få oss att köpa något som egentligen inte behövs...
Detta är INTE ironi utan jag undrar verkligen varför man byter.

Originaldreven är riktigt hållbara, har bara sett ett fåtal som slitits ner, jag köpte väl bara för att jag gillar kugghjul och att dom ser hållbara ut, provar järna något nytt som verkar bra, man äter ju med ögonen...  :D
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

SWE IROC

#27
Jag byter och testar helt på eget initiativ, vill testa och se om man kan få någon vettig funktion / utväxling med originallådan innan jag kastar den över axeln och går vidare med någon annan, lådan är alldeles för högt växlad från början, med det här kittet följer det med olika pinjongdrev så man kan dreva ner den, jag inbillar mej att original drevet i plast som pinjongen går mot inte kommer att hålla något vidare då drevet blir så litet och därmed anläggningsytan minskar = kuggrens, metalldreven är ju snedskurna i 45 gradersvinkel så det blir bra ingrepp även om drevet blir mindre, sen är man väl bara nyfiken att testa något annat.  :)

Här är en film hur min projektbil låter före och efter byte, tycker inte det är någon större skillnad på ljudet, däremot går den för fort nu och har blivit klart svagare mot förut.

(Vid andra klippet så hörs min halvtrasiga kompressor till luftvärmepumpen i bakgrunden)  ::)

  Test Tamiya truck gearbox
Mvh // John

SWE IROC

Film på framkomlighet efter lite moddar och även hur lådan låter under lite belastning.  [laugh]

Test traction and hauling heavy load with Tamiya truck under construction
Mvh // John

swerecon

Ser ut att ta sig fram bra <tumb>
Men attan vad lådan låter [dont]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490