Servonaut vs Tamiya MFU

Startat av Actros861, 12 augusti 2012 kl. 02:21:06

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Ha länge tänkt att göra en jämförelse mellan Servonaut och Tamiyas MFU, men har väll inte riktigt haft motivationen att göra det på RSB  :-\

Jag ska försöka göra det så neutralt som möjligt även att jag helst kör med Servonaut själv ;)

Det blir egentligen inte helt rättvist rent prismässigt med  S20, ML4, SMX, L3H och L3V (De två sista är färdig belysning) , men jag tar SMX för jag är bekant med den.

Just nu sälgs MFU:n i Holland för 349euro ordinarie pris 439euro (tog denna handlaren för han har båda systemen http://www.2ehandsrc.nl/N_frame.html?http://www.2ehandsrc.nl/ ).
Priset på Servonaut blir då S20=109 ML4=42 SMT=145 och en högtalare för 8euro L3H=22,50 och L3V=31euro vilket blir totalt 411euro. Skillnaden är då inte så stor som man kan tro och för att komma upp i standard priset kan man också lägga till lite och får bättre ljusstyrning, annat ljud eller fartreglage med farthållare.

Lite för och nackdelar med de olika.

Kanalåtgång.
MFU 4kanaler, S20 en, ML4 en och SMX en. Eftersom MFU:n kan styra vändskivan och växellådan också så lägger jag till två servo på Servonaut så då tar MFU 4kanaler och Servonaut 5.

Belysning:
MFU har tre steg på ljuset framåt, ML4 har bara två. På MFU:n tänder man genom att flytta ett trimreglage och sedan spaken då kommer ljuset att tändas i tre olika steg. På ML4:an så håller man spaken eller knappen i sitt botten läge i en sekund så tänds först det ena steget sen det andra efter en sekund till. Går inte in mer på det då man kan koppla det med lite frihet på båda.
Båda har blinkers, på MFU:n är det kopplat till styrningen så när man svänger blinkar det. Det är dock begränsat så vid små "rattutslag" blinkar det inte. På ML4:an slår man bara till spaken eller knappen på det hållet man vill blinka på så blinkar det tills man slår av igen.
Båda har bromsljus men fungerar på lite olika vis. På MFU:n så lyser bromsljuset när man tar spaken under neutral. På S20 så tänds det direkt när man släpper spaken.
Båda har backljus. Det är inte krångligare än att det tänds när man börjar backa. På S20 ligger det kvar ända tills man tar spaken framåt igen vilket är en nackdel om man kör med ljud och har backsignal på bilen då bilen står och piper utan anledning. På MFU:n släcks och tystnar det när man släpper spaken.

Ljud:
Kvalitén på ljudet är ju upp till var och en att tycka om eller inte. Tänkte jag kan i alla fall ta upp vad som finns för olika ljud.
Motorljud finns så klart i båda och det är väll det de flesta är ute efter om man vill ha ljud. MF:un är fullspäckad med olika ljud, allt från motorljud till blinkersklickande. Personligen tycker jag att det blir för mycket, men vill man att det ska låta på alla möjliga vis så ska man ha den. SMX:en är lite lugnare, här har man istället satsat på att få ut så bra kvalité på ljudet som möjligt. Det finns också möjlighet att välja mellan tre olika motorljud, det finns också möjlighet att få hög tomgång om man skickar ström i ett par kablar eller om man kör med antingen M20+ eller K40. Det är dock lite lägre varv om man kör via något av fartreglagen. På MFU:n kan man också tomvarva motorn det går inte med S20 utan man får upp på M20+ eller K40.

Backsignal finns på båda och på SMX:en kan man ställa den i 4 olika läge där det lägsta är helt avstängt. Går inte att stänga av alls på MFU.

Tuta finns på båda, på MFU:n kan man välja mellan kort eller lång signal där den långa bara är en loopad kort. På SMX:en finns det fyra olika varianter varav den sista är signal för utryckningsfordon. Den signalen kan man också få även om man har vanliga tutan genom att man skickar in ström genom ett par kablar.

Övriga ljud som finns i båda är när lufttorken avlastar (pysljudet man hör när en lastbil står på tomgång och ingen gör något med den) På MFU kommer det ganska ofta kan inte säga exakt hur ofta men ett par gånger i minuten är det minst, på SMX:en hörs det inte ens hälften så ofta. På SMX:en går det att ställa i 4 olika nivåer. Turboljud finns i båda det är bara mycket tydligare i SMX:en om man nu har ställt in det. Det går för övrigt att stänga av helt och hållet, på MFU:n hörs det svagt när man varvar upp ordentligt.

Växlingsljud finns på SMX:en men då måste man minst upp på E20, M20+ för att få det och helst K40 där man kan växla under tiden man kör. Eftersom växlingen går utanför Servonauts elektronik (undantag för K40) så blir det inget ljud heller, på E20 och M20+ får man det när man växlar mellan fram och back. Det går även att ställa in i två olika varianter och två olika niver. På MFU:n så kopplar man in växelservot i MFU:n och sköter det via den.

Utöver dessa så finns det i MFU:n en hel del till som handbroms, avgasbroms och blinkersrelä.

Övriga funktioner:

På Servonaut finns det egentligen inte mer med denna setupen då det kopplas utanför deras system. MFU:n tar ju också hand om växlingen som jag nämnde ovan och även vändskivan kan man styra från denna. Man får då slå om kanalerna i MFU:n för att få tillgång till den funktionen, det gör man via sändaren så man behöver aldrig gå fram till bilen och göra något.

Det viktigaste av allt är nog ändå körkänslan, i MFU:n sitter det egentligen ett helt vanligt fartreglage medan Servonaut har specialutvecklat ett för just lastbil och maskinkörning. Detta gör då att man får en mycket mjukare och lugnare körning. Men som sagt det är en känsla och går inte att beskriva utan det måste man få känna på själv.

En stor fördel med Servonaut är storleken på deras enheter, eller kanske rättare sagt att de just är uppdelade i olika enheter. De blir lite lättare att placera i bilen istället för att ha en enda stor klump med allt i.



Jag tror det var allt, hoppas att det kan vara till hjälp i val av elektronik. Att jag bara tagit med ML4 till ljusstyrning är för att det ska vara så likt MFU:n som möjligt. Jag rekommenderar att köpa till en eller annan modul för just ljusstyrning framåt på bilen gäller både MFU och Servonaut. Sekvensstyrningen som det är i båda är inte speciellt rolig.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Bonzor

Hej! Skulle nån kunna göra samma jämförelse men med MFU-03 som är nyare och kan tänka mig att visa saker och ting har fått en ändring/återgärning . Tack i förhand.

Olof

Citat från: Bonzor skrivet 22 mars 2014 kl. 11:19:19
Hej! Skulle nån kunna göra samma jämförelse men med MFU-03 som är nyare och kan tänka mig att visa saker och ting har fått en ändring/återgärning . Tack i förhand.

Vad jag vet är enda skillnaden med nya MFU:n att dom försökt få till ett EU ljud. På filmer jag sett tycker jag inte det låter särskilt bra tyvärr.
Mvh, Olof!

Tarzzan

Vad tusan e EU ljud för något


MrLinds

Volvo, scania, MAN, Mercedes europeiska lastbilar.

Tarzzan

Ok  men Har dom  inte haft " EU ljud " vad har dom haft för ljud.? 

Olof

Dom har haft ljud från nån amerikansk diesel sexa, Detroit eller något liknande. Och helt andra "pys"ljud än vad vi har på bilarna i europa.
Mvh, Olof!

Tarzzan

okej har inget pys ljud som man hör på min MAN som jag sitter i nu

Blicken

Jag har en mfu-01 in min och tittat på youtube på mfu-03. Ljus kontrollerna skiljer på dom vad jag har sett. Ljud mässigt vet jag inte, höra via en video är inte alltid samma som på riktigt. Man får väll jämföra på en träff eller liknande. För den som undrar, mfu-02 är till Tamiya highlift pickupen med två olika motorljud, rak turbo 4 eller amerikan v8, båda besinare.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!