Grävmaskin Volvo EC210

Startat av Lumbago, 29 oktober 2013 kl. 12:59:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nalle

Hatten av! Grymt snyggt jobbat :)  [worthy]

Thomsson

Sjukligt ballt,helt magiskt att du får plats med allt.
Du kanske kan slipa ribbor på bandets yttersida?
En Dreml och en fin rondell och så påt bara.

Lumbago

Tack, tack, och tack! :)

Idag har jag visat den live för två andra forummedlemmar, och jag tror den fick godkänt, även om det muttrades en del om det där med belysning... ;)

Jag har kört lite mer utan att några större haverier har inträffat (däremot några mindre, men de är fixade nu). Jag kan tyvärr meddela att den här grävaren inte tål grus: markfrigången är så låg att den ibland fastnar på utspillt grus, och om det kommer in ett enda gruskorn mellan kuggarna i svängkransen blir det tvärstopp. Jag försökte även att köra upp på en grushög, men det höll på att sluta illa när grus kom in och fastnade i banden. Det gör egentligen inte så mycket: jag kommer ändå utforma landskapet så att grävaren kan nå att gräva utan att vara "i" gruset. Räckvidden blir ändå bäst om den är uppe på en platå, högre än bilen den ska lasta.


Det funkar säkert att slipa ribbor i banden, men jag kommer inte att göra det. Jag vill ha ribbor dels för utseendet, men mest för att förbättra markfrigången, och den skulle snarare bli sämre om jag slipade. Eventuella ribbor kommer ändå inte bli speciellt skalenliga, så jag låter nog hellre bli.
Tänk på att 1 mm på modellen motsvarar 87 mm i verkligheten!

Jag tycker den är väldigt fin, så vi tar två bilder till: :)




Rc-1zu87

Jo, den funkar alldeles strålande. Även utan belysning. Den kommer få arbeta rejält när det kommer fler grusbilar.


Lumbago

En till film:

http://youtu.be/aO-lgghHrK0


Jag får försöka öva upp tempot, annars kommer det bli svettigt med fler bilar att lasta. <whip>

tsa

 <hands>Hej Lumbago.
Instämmer helt de tidigare inläggen, fantastiskt att du fått in så mycket fungerande mekanik, drivmotorer och elektronik i denna lilla grävmaskin, får bara gratulera. Väldigt informativ byggbeskrivning med bilder du gjort, jag tackar. Var får du gummitråden för retur av cylindrarna ifrån?
Vänliga hälsningar
Tore Svensson

Lumbago

Tack! <happy>

Gummitråden är till för smyckestillverkning av något slag, och jag har köpt den i närmaste Panduro-butik. Den finns i transparent eller rosa, välj själv!  [laugh]

http://www.pandurohobby.se/Katalog/10-Smycken-Accessoarer/1025-TradWire/102505-Gummi/1/310298-Elastisk-trad-10-m-transparent

Jag kommer snart att tillverka fler hydraulcylindrar till ett annat bygge och då kan jag se till att fota nogrannare.

Rc-1zu87

För den delen, jag har en till om det är intressant.


Lumbago

Det kan vara intressant, ja! Det här är inte den sista radiostyrda grävaren jag bygger, och även om det nog inte blir en till EC 210 behöver jag åtminstone en till Volvo-hytt.

Vi kan ta det via pm/sms sen. :)

tsa

Hej Lumbago.
Som jag nämnt tidigare är dina bilder fantastisk skarpa. Du nämnde att de var tagna med kompaktkamera med macro, får man fråga vilket fabrikat o typ.
Har själv en Canon EOS 550D med Canons Macroobjektiv, men jag lyckas inte alls så bra.
Måste än en gång få berömma dina fantastiska byggen o instruktioner.
Vänliga 1:87-hälsningar.
Tore

<hands> <hands> <hands>

Gunnar

#40
Jag tar mig friheten att svara på bildfrågan... Jag kör Nikon och har ett Sigma 150mm macro, som jag är mycket nöjd med, men det har ingen betydelse tyvärr. Allt hänger på brännvidden och dess förhållande till skärpedjup. Utan specialarrangemang går det inte att få det skärpedjupet som en mobilkamera ger, med vanligt dx eller fx-format. Brännvidden på mobilkameran är kanske en eller annan mm jämfört med våra macron som är mellan 60-70 och uppåt 200mm. Mobilkameran har heller ingen avståndinställning utan det är s.k. fixfocus... det behövs helt enkelt ingen skärpeinställning därför att skärpedjupet är så enormt stort. Googla skärpedjup så får du hur mycket info du vill mer eller mindre teoretiskt och mer ellr mindre begripligt... :-\
Jag såg att det talades om kompaktkamera men/och även där gäller det jag skrev fast brännvidderna är lite längre än med mobilen... Allt hänger på skärpedjupet och brännvidden.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Citat från: Gunnar skrivet 26 januari 2014 kl. 22:54:20
Jag tar mig friheten att svara på bildfrågan... Jag kör Nikon och har ett Sigma 150mm macro, som jag är mycket nöjd med, men det har ingen betydelse tyvärr. Allt hänger på brännvidden och dess förhållande till skärpedjup. Utan specialarrangemang går det inte att få det skärpedjupet som en mobilkamera ger, med vanligt dx eller fx-format. Brännvidden på mobilkameran är kanske en eller annan mm jämfört med våra macron som är mellan 60-70 och uppåt 200mm. Mobilkameran har heller ingen avståndinställning utan det är s.k. fixfocus... det behövs helt enkelt ingen skärpeinställning därför att skärpedjupet är så enormt stort. Googla skärpedjup så får du hur mycket info du vill mer eller mindre teoretiskt och mer ellr mindre begripligt... :-\
Jag såg att det talades om kompaktkamera men/och även där gäller det jag skrev fast brännvidderna är lite längre än med mobilen... Allt hänger på skärpedjupet och brännvidden.

Vill bara tillägga att många nya telefoner faktiskt har autofokus!
Men självklart vinner riktiga kameror, bra optik tar sin plats.
Mvh, Olof!

Lumbago

Just precis! När man skalar ner grävmaskinen 87 gånger, borde man även skala ner kameran (dvs brännvidden och sensorn) 87 gånger för att få samma perspektiv och skärpedjup. Det blir ju inte exakt så, men lite åt det hållet med min kompaktkamera. Kameran heter förresten Canon Ixus 75, och brännvidden är 5,8 mm.

Man kan vända på det också. Med stor brännvidd och kort skärpedjup ser New York ut som....1:87 kanske?  :)

http://youtu.be/Fk9EBOOAYiU

Helt fantastisk film förresten!

Olof

Ruuskigt tuff film!
Väldigt läcker effekt.  [worthy]
Mvh, Olof!

Lumbago

Om vi ska lämna fotodiskussionen och gå on topic igen:

Grävaren har fått belysning! En enda 0402 LED är inte mycket att skryta med, men den blinkar iaf och det är ju roligt. En kanal och en utgång på mottagaren fanns ledigt och det här var vad man kunde få utan en separat ljusmodul (och för en sån fanns absolut inte plats!). 

http://youtu.be/qeO-YgqelRo

Jag har inte kört mycket med den här grävaren sen den andra, EC 460, blev körklar. Den är nämligen mycket bättre!

Framtiden för den här grävaren är lite oviss. Egentligen skulle hela underdelen behöva byggas om för att bli snyggare och för att komma till rätta med problemet med för låg markfrigång. Mottagaren har även lite konstigheter för sig ibland, något som påminner om en radiostörning (som på den tiden när man körde AM/FM! Det borde man slippa nu). Känns som att man nästan lika gärna kan börja om och bygga en ny grävare om den också måste bytas... Vi får se vad som händer 8)