Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.

Startat av tsa, 26 oktober 2013 kl. 22:04:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

Tråden succesivt kompletterad med tysk och engelsk text 20170316 och framöver, för insättning i tyskt forum "78514.homepagemodules.de"

Hej alla 1:87 fordonsfantaster.
Till min mj-anläggning, se "ts mj" i "Min modelljärnväg" i "Svenskt-Mj-forum" håller jag på med att komplettera med Faller Car lastbilar o bussar, se "Faller car bana till min mj-anläggning ts mj" i "Fordon" i samma forum.
Dessutom har jag tanken att på sikt konvertera ett antal fordon med RC. Har börjat med att ställa en del RC- och komponentfrågor i Lumbago:s tråd, då jag är helt novis på detta, se "Radiostyrt i HO. Film" i "Fordon" i samma forum.
Har naturligtvis tänkt att börja med en av de svåraste, ovannämnda Kalmarlastare.
När bygget kommit lite längre, kommer jag att redovisa mina erfarenheter här, även med bilder.
Är mycket dålig på att länka till andra avsnitt, så när byggandet börjar kommer jag att redovisa huvudsakligen i denna tråd.
Med vänliga fordonshälsningar i 1:87.
Tore Svensson

Kalmar Container / Anhänger Ladeausrustung, Kibri 11752, mit fahren und heben Funktionen.

Hallo alle 1:87 Fahrzeuge-Enthusiasten.
Zu meiner Modelleisenbahnanlage, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0, will ich mit Faller Auto, LKW und Busse ergänzen, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0.
Außerdem dachte ich schließlich eine Reihe von Fahrzeugen mit dem RC konvertieren. Gestartet mit einige RC und Komponenten Fragen in diesen Forum zu Lumbago, dann ich auf diese Thema total Anfänger ist.
Soll natürlich mit einer der schwierigsten, die vorgenannten Kalmar Lader zu starten.
Da der Bau etwas weiter fortgeschritten ist, werde ich mich auf meine Erfahrungen berichten hier, auch mit Bildern.
Ist sehr schlecht auf andere Abschnitte zu verbinden, so dass, wenn Bau beginnt, werde ich in erster Linie in diesem Thread melden.
Mit freundlichen Grüßen Fahrzeuge in 1:87.
Tore Svensson

Kalmar container / trailer loader, Kibri 11752, with driving respectively lifting option.

Hi all 1:87 automotive enthusiasts.
To my model railroad facility, see http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0, am I doing to supplement with Faller cars, trucks and buses, see http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0.
In addition, I thought to eventually convert a number of vehicles with the RC. Started by asking some RC and component questions in this forum to Lumbago's topic, because I am totally novice at this.
Naturally supposed to start with one of the most difficult, the mentioned Kalmar loader.
As construction progressed a bit further, I will report on my experiences here, even with pictures.
Is very bad to link to other sections, so when construction begins, I will report primarily in this thread.
With friendly greetings vehicles in 1:87.
Tore Svensson

MrLinds

Det där låter spännande, ser fram emot att följa med på vägen.

Jag lägger in en länk till din tråd på Svenskt-Mj-forum.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0

Lumbago


tsa

Hej alla 1:87 byggare.
Har haft dåligt med tid att bygga vidare, men nu äntligen börjar det röra på sig. Vet ej om det är rätt att länka till bilderna, har ej kommit på ännu hur jag lägger in bilderna för direktvisning.

Har nu tagit bort dessa komplicerade bildlänkar, och lägger infon i ett nytt inlägg.
Tore

Gunnar

Till tsa om inklistringen av bilder: Om jag klickar på din översta länk får jag se din bild och till höger om den finns en ruta med fyra olika rubriker.
Om du klickar på den nedersta där det står "IMG" så blinkar det till "Copied" (du får klicka i området strax till höger om "IMG")
Om du nu går tillbaka till ditt inlägg så behöver du bara klistra in denna länk som jag nu gör på nästa rad



Det du nu ser i rutan du skriver i är direktlänken som tar in din bild.
Klicka på förhandsgranska nedan till höger på skärmen så visas ditt inlägg med bild/bilder och text. Blir det fel är det bara att radera länken och försöka igen. Om det är många bilder som i ditt inlägg kan det ta en stund innan förhandsgranskningen visas, men den kommer <tumb>

Jag har alltid två flikar öppna så jag enkelt kan växla mellan Photobucket och vårt forum så går detta rätt smidigt.
För övrigt har de, enligt min och många andras, mening klart försämrat Photobucket för innan diverse ändringar var det mycket enklare och snabbare att göra det vi gör för att visa bilderna här. Photobucket vill nog helst att man tittar på deras site så annonser osv syns... [angry]

Får du det inte att funka så fråga igen, på ett eller annat sätt fixar vi så det går <happy>

PS! Jag har förstås förhandsgranskat och sett att det jag skrivit funkar, däremot kan det tänkas att länkarna på Photobuckets site inte ser exakt ut som jag skrivit, beroende på hur siten visas på din skärm... det är bl.a. det de har krånglat till enligt min mening.


Jag kollade lite... och så här ser det ut i "mitt" Photobucket när jag lagt upp lite nya bilder:



Det jag brukar göra är då att markera nere till höger på bilden jag vill ha länken till:



Nackdelen med detta sätt är att jag måste högerklicka och kopiera, dvs det räcker inte att bara klicka som jag skrev ovan, MEN jag slipper ta upp varje enskild bild för att hämta länken. Jag tycker det är enklare att se alla bilderna små men samtidigt när man ska länka in dem till forumet.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

tsa

Hej alla glada 1:87-fordonsbyggare.

Har sedan i höstas haft dåligt med tid att bygga vidare, men nu äntligen börjar det röra på sig. Sänder tidigare påbörjade information igen, sedan Gunnar har gett mig välbehövlig info om, hur jag laddar upp bilder från Photobucket, så de blir enklare för er att läsa, hoppas det funkar.

Hallo an alle glücklich 1: 87-Fahrzeugbauer.

Habe seit Herbst letzten Jahres eine schlechte Zeit hatte zu bauen, aber jetzt endlich zu bewegen beginnen.

Hello everyone happy 1: 87-vehicle builders.

Have since last fall had a bad time to build, but now finally starting to move.

Drivmotor och servo på plats
Der Antriebsmotor und Servo an Ort und Stelle
Drive motor and servo in place




Original styraxel bakifrån
Original-Lenkachse von hinten
Original steering axle from rear side



Dito underifrån
Dito von unten
The same from below


Bomlyftmotor, lös i chassit
Traverse Motor, lose im Gehäuse
Lifting arm motor not fixed in chassie




Bottenplatta under lyftmotor på plats
Bodenplatte unter Aufzugsmotor anstelle
Base plate under lift motor in place



Vridok uppifrån med monterad spårskruv limmad till mutter i oket, så att vridplattan med 2 öron kan röra sig. Vridväxelns klinga passar i skruvmejselspåret

Dreh/Hebebalken von oben mit Schlitzschrauben auf die Mutter in dem Joch verklebt, so daß der Drehtisch mit 2 Ohren bewegen kann. "Schraubendreher" auf Getriebemotor passt in die Nut.

Turning beanm from above with slotted screws glued to the nut in the yoke, so that the turntable with 2 ears can rotate. Turning gear box "blade screwdriver" fits into the groove


Dito från sidan


Dito underifrån


Urtag i bom för vridsnäckväxel


Vridsnäckväxel med klinga monterad på växelaxel


Dito från sida


Containerok med mot mitten fjädrande gavlar


Dito från ovan


Vridcentrum med spårskruv som passar mot klinga i vridväxelmotor


Detalj på hävarm för manuell ok-öppning


Dragfjäder o hävarm underifrån


Klämgavel i okets båda ändar


Klämgavel underifrån


Hävarm o ok från sidan


Dito från motsatt sida


Planetväxelmotor med 2 limmade momentupptagningsplåtar passande inv. i bommens bakre del + M2 spindelgängstång ock 2 limmade muttrar, varemellan 2 st 1 mm axialkraftsupptagande pinnar genom undre o övre vägg i bakrebomdel


Mässingsplatta med M2 hål, limmad i bakre ände av främre rörliga bomdel


Vridväxelmotor som limmas i urtag i främre bomdelens högra öra


Snäckväxelmotor + roterande cylinderhylsa med M2 mutter fastlödad längst upp + M2 gängstångsspindel (som kolvstång) med fastlödad rörhylsa längst upp för övre cylinderfäste. Snäckväxeln ligger lös mellan uppfilniong i gula ramens undersida och den grå skruvade bottenplattan. Bredvid original hydraulcylinder, som monteras på motsatt sida.


Drivaxelhylsor diam 2/1 mm, med tvärhål för snabblimning till utgående växelaxlar. Obs viktigt att lim ej sugs in i växeln, jag sticker axeln igenom plastfilm typ fryspåse, förborrad med knappnål, för att förhindra detta. Plasten tas bort efteråt. Innan jag kom på detta har jag förstört 3 växlar, 2 med fastlimmad utgående axel och 1 med snabblim in i 1:a planetväxelsteget mellan motor o växellåda vid utv. limning av motor. Vilket lim rekommenderar ni i stället för det jag använt, Loctite lättflytande snabblim?


Dubbelhjul före montage på mässingsrören.


Dubbelhjulen monterade, snabblimmade i ytteränden.


Bomlyftenhet monterad




Vänster sida


Styraxelns länkarm på plats i servons hävarm


Driv o bomlyft


Mottagare Deltang Rx43d-4-v5 för 4 drivmotorer, 1 styrningsservo o 3 LEDfunktioner, med pålödda diam 0.5 mm kablar, vilka kommer att skatrvas i chassiot till motorkablar resp. LED kablar med förkopplingsmotstånd. Ev komplettering med LED-modul aLF om detta får plats.



Hytt med arbets-LED på höger sida, lyft"cylindern", stativ och stödben


Dito framsida, tyvärr missfärgade snabblimmet rutorna i hytten.


Dito vänster sida, spindelns lyftväxelmotor under gula durken. Fick flytta nedre lyftcylinderfästena bakåt på båda sidor för att få plats med lyftdriften


Dito opvanifrån


Dito underifrån


Lyft o drift större bild


Bom med utskjut och vridmotor för oket. Kablar för vridmotor, arbets-LED vänster o höger sida och röd saftblandare upptill drages tillsammans bakåt genom fasta bomdelen. Kablar för utskjutmoptor o bakre röda saftblandare drages tillsammans bakåt.


Vridenhet limmas mella främre bommens öron på undersidan för okenheten.


Så här långt har jag kommit hittills. Nästa fas är att skarva kablar i chassit, samt bestämma motstånd för alla LED:s, samt montera Lipot, strömbrytare o laddhylsor.

Vidare ett mycket stort jobb för mig är att sätta mig in i sändares alla funktioner o programmeringsmöjligheter, har aldrig hållit en sändare i min hand.

Har provkört drivmotorn med direktkopplat 1.5 V pencellbatteri, och som jag nämnde i en av Lumbagos hjullastartrådar så slirar plasthjulen. Kan vara att styrhjulen går något trögt runt sina axlar, skall ta upp hålen något o se om det hjälper. Annars får det bli egentillverkade Biltemahjul enl. samma tråd.

Hoppas det nu fungerade med bildvisningen.

Återkommer när jag kommit lite längre, kan ta lite tid.

Hjärtliga 1:87-fordons hälsningar!

Tore Svensson
























tsa

Korrigering till bilder ovan.
Ursäkta det stora antalet felstavningar, har i kvällens sena timma sluntit för mycket vid sidan om tangenterna.
Första bilden på styraxel är upp o ner andra bilden är vy underifrån.
Betr. limning av mässingsrör på växelaxlar, så började jag med Loctite snabblim i röränden utan det tvärgående limningshålet, och då hann limmet härda innan jag trätt röret över hela axellängden, man lär sig, men det är dyra lärdomar. Frågade även om annat lämpligt lim för detta ändamål och vill nu även ha info om lämpligt lim för tex fastlimning av motorer och växlar. Har själv använt den viskösa varianten av Loctite "snabblim" men detta är inte speciellt snabbt.
Vänliga 1:87-fordonshälsningar
Tore

tsa

Hej igen.
Lite bakgrundsinformation om mina frågor och diskussioner på Lumbagos tråd i Sv. MJ.forum, Modelljärnvägar, Fordon, Radiostyrt i HO Film.
Här har jag fått min grundläggande kunskap om ämnet, vilket fortfarande bara är som ett strå i en halmstack. Nedan lite om tankarna om drifterna resp. RC-styrningen därifrån.

Har nu kommit lite längre på planerna på min Kibri 11752. Kommer förmodligen ha 4 st hastighetsstyrda fram/back Mikroantriebe motordrifter, på körning 1:324, höjning av bom 1:26 + M2 gängstång stigning 0.4 mm, utskjut av bom 1:64 + M2 gängstång, vridning av containerfästram uppe på bommen 1:2016. Bibehåller neodymmagnet för att koppla containerna.
Har monterat 1.7 g Hobbyking servo HK-5320 för styrningen.
Har beställt Deltang 4-kanalsmottagare Rx43d-4-v5, vilken med 1 st ADD1 har 4 hastighetsstyrda motorstyrningar, om jag förstått det rätt. Mottagaren har då 3 lediga utgångar kvar för LED:s när servon är kopplad eller går det att utöka detta?
Jag vill ha växlande fram/bakljus beroende på körriktningen, blinkers V + H, arbetsbelysning framtill och saftblandare, totalt 6 utgångar, som jag ser det. Förmodligen måste jag då komplettera med något kort (vilket är lämpligt?), för att få ytterligare minst 3 LED-utgångar, eller köra alla 6 LED-utgångarna på ytterligare en mottagare t.ex. Rx43d-1-v5.
Är det möjligt att klara detta med sändare Turnigy 9xR mode 1 + Orange RX. Räcker antalet kanaler resp. manöverspakar till, blir inte riktigt klok på hur man räknar kanaler på sändare + mottagare. Kan man ha 2 mottagare på samma fordon, eller blir det för jobbigt att manövrera? Är sändare resp. mottagare möjliga att på ett enkelt sätt programmera för detta.
Är det någon på forumet som kan räta ut mina frågetecken?
Tack på förhand.
Tore Svensson

Lumbago

Hallå

Kul med mycket bilder! Det är en väldigt imponerande och avancerad maskin du byggt!  <happy> Smarta lösningar med gängstång, hoppas du fått lagom hastighet och styrka på dem, men jag antar du räknat på det? Har jag förstått det rätt, att hela lyftcylindern snurrar, när du kör den upp/ner?


Jag tycker att du satt dig in bra i hur radiostyrningen fungerar, och du har valt helt rätt mottagare.
Du kan dock inte styra 4 fartreglage, ett servo och alla de ljusfunktioner du vill ha med den. Enklast är att köpa ett separat ljuskort, jag hade valt detta:

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=848

Det styr blinkers hö/vä, varningsblinkers, ljus av/på samt "saftblandare" (två växelvis blinkande) med endast en kanal. De olika funktionerna aktiveras med pulser, ex spaken en gång vänster slår av/på vä blinkers, två gånger vä är lyse av/på, tre gång vä är varningsblinkers osv. Sol-Expert har också ett likvärdigt ljuskort men det är större och dyrare.

Du skulle kunna använda två mottagare istället, men det blir bara dyrare och mer komplicerat. Deltang har en funktion som heter "selecta", och med hjälp av den kan man ha flera mottagare igång och använda en kanal till att välja vilken mottagare som ska vara aktiv.

Programmering av sändaren är ett kapitel för sig. I mixermenyn kan du helt fritt välja vilken spak som ska styra vilken kanal, och du kan även välja en switch som slår av/på varje mix. I mina grävmaskiner har jag gjort så at jag har ett "grävläge" där spakarna styr kanal 1-4 som är grävfunktionerna, och ett "körläge" där spakarna istället styr kanal 6-7 som är bandens motorer. Jag växel mellan de två lägena med hjälp av 3-lägesswitchen, (ID0, ID1, ID2 heter den i mixern). Det enklaste för dig är nog att göra något liknande: ett "körläge" med fram/back, styrning och ljusfunktioner, och ett "lyftläge" där du styr lyftfunktionerna.

Mottagaren går ju också att programmera en del, t ex flytta de olika funktionerna mellan kanalerna och styra vilka P-utgångar som ska vara servo eller ljus.


Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra för annars hade jag gjärna hjälp dig med sändarprorammeringen. Det känns svårt att förklara med enbart text. En viktig sak att tänka på är att inte ha servooket monterat på servot första gången du slår på strömmen, och helst ha drivningarna så att de kan snurra fritt, om nångon kanal skulle "skena" innan du fått ordning på mixningen.

Hoppas du får till däcken också. Har sett att en del tyskar gjuter av plastdäcken och gör egna av gummi istället. Det kanske kan vara en idé om möbeltassarna inte blir bra?

Ska containern sitta där med magneter, utan någon radiostyrd funktion för att greppa/släppa?

tsa

Ja, det är lyftcylinderröret som roterar och gängstången med örat som står stilla.
Har frångått lyftmagnetfunktionen som jag hade  på min omotoriserade Kalmartruck. Här har jag limmat på gavelplåtar i ytträndarna på de axiallt rörliga ok-ytterdelarna. En av ytterdelarna drages mot mitten med dragfjöder, som klämmer fast containern i gavlarna. Oket öppnas manuellt med en hävarm. Ser ingen möjlighet att motorisera detta på ett snyggt sätt med tanke på dimensionerna.
Vi får se.
Tore

Lumbago

Jag vet hur jag hade gjort. Radiostyrda containrar!

Permanentmagneter i trucken. Mottagare och servo i containern, med magneter på servooket, som kan vikas undan när man vill släppa från trucken.

Vet inte hur många containrar du tänkt ha, men HK billigaste mottagare, servo och lipo blir ca 10-15 dollar per container. Alla containrar går på samma kanal, och om jag räknat rätt bör du ha en över?

tsa

Ja, det låter ju som en dröm. Jag skall fixa allt annat först, och sedan får jag ta ställning till detta.
Tack för all feedback jag får, det uppskattas.
Tore

tsa

Hej alla.
Det har tyvärr varit stiltje i snart 5 månader i mitt projekt, men nu är jag på det igen.
Då jag är helt ny på RC styrning, har jag byggt en testutrustning bredvid trucken med Deltang mottagare Rx43d-4-v5 med 4 st fram/back motordrifter med fria axlar, 1 styrservo med armen fri och 2 LED-funktioner för växlande fram/bakljus samt 1 utgång kopplad till Mikroantriebe HBLT för LED:s för vänster o höger blinkers, saftblandare resp. arbetsbelysning.
Sändaren är Turnigy 9XR + Orange ORX 2.4 GHz DSM2 sändarmodul.
Jag försöker göra en "Binding" men lyckas inte. Mottagarens LED blinkar först långsamt efter 3 V spänningsinkoppling, sedan snabbare efter ca 20 sek. Trycker sedan på bindingknappen på sändarmodulen, samtidigt som jag sätter sändaren i läge ON, men det händer sen inget på mottagarens LED.
För det första passar angivna komponenter ihop med varandra? Vilka inställningar måste göras i 9XR för att det skall bli rätt. Använder Mode 1 men har bytat högra stickan (THR) till dito med mittläge, så alla har nu har alla 4 funktionerna fjäderretur mot mittläget. Måste jag välja kanal på THR för att göra "Binding"?
Tanken är att i steg 1 få kontakt med mottagaren i testutrustningen, och sedan succesivt ändra i sändarens funktioner med brytare, kanaler mm, och även ändra i mottagarens funktioner på  utgångarna. Allt för att lära mig mer om hur RC styrningen fungerar ihop med mottagaren. När detta funkar, implementerar jag detta i Kalmartrucken, vi får se om jag kommer så långt.
Har monterat MJ-slirskydd på de yttre drivhjulen, så nu driver det bättre, men det är svårt att styra. Hade nog behövts differential på driften, då det är så brett mellan ytterhjulen.
Vänliga 1:87-hälsningar
Tore

Lumbago

Kul att du är på det igen! <tumb>

Det låter som att du gör rätt, konstigt att det inte fungerar. Det ska inte spela någon roll hur kanalerna ligger i sändaren.

Du ska hålla Bind-knappen på sändarmodulen intryckt hela tiden, tills mottagaren bundit. Lyser dioden på sändarmodulen när du håller in knappen? Det ska den göra.

Du kan testa olika avstånd mellan sändaren och mottagaren när du binder, det kan tydligen påverka.

"3 V spänningsinkoppling" skriver du. Det låter lite lågt? Ska nog vara minst 3,3 V för att mottagaren ska fungera ordentligt.

Annars vet jag inte...


tsa

Hej igen.
Har ökat spänningen till 4 V, gör ingen skillnad på Deltangs Rx43d-4 mottagaren.
Kopplade för test ihop en Orange Rx 415 4-kanals DSM2 mottagare med 4 servon i stället, motsv. kanal 1 THRO, kanal 2 AILE, kanal 3 ELEV, kanal 4 RUDD. Denna har ju en bygling som skall anslutas vid bindningen, och här fungerade det klockrent med bindning. Alla servona går sina +/- 50% slag från mittläget när stickan föres från mittläget till resp. ändläge. Alla 4 rörelserna är kalibrerade enligt anvisningarna. Blir inte riktigt klok på Deltang-mottagarens bindning, den har ju ingen bygling som de flesta andra mottagare har. Instruktionsvideon visar 1.Anslut Rx o vänta ca 20 sek tills Led blinkar snabbt. 2.Tryck in bindknappen på sändarmodulen, sätt sändaren i läge ON, håll kvar tills bindning är klar. Skall härvid någon av stickorna aktiveras? Kan ev. tydas så på videon.
Återkommer när jag testat vidare.
Tore