Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.

Startat av tsa, 26 oktober 2013 kl. 22:04:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

Hej.
Har fortfarande inte löst bindningsproblemen. Läste på freerails forum betr. 2.4 GHz Deltangmottagare Rx43d, att den arbetar med 1024 accuracy, 22 ms frame timing, vilket sändarmodulen också är inställd på, och no more than 7 channels. Kan problemet då vara att jag har en Turnigy 9XR sändare med 8 kanaler ppm/ 9 kanaler pcm? Har någon erfarenhet av detta? Vilken sändare fungerar ihop med nämnda Deltangmottagare om jag vill utnyttja alla mottagarens kanaler? När binding knappen aktiveras lyser Led på sändarmodulen, med inget sker på mottagarens Led, den bibehåller sina snabba blinkningar. Förmodligen kommunicerar de ej med varandra.
Hälsningar
Tore

Lumbago

Det är konstigt att du inte lyckas binda dem. Väldigt konstigt.

Jag har exakt samma sändare, exakt samma sändarmodul som du och över 10 st Deltang Rx43d i olika modeller, och det är aldrig några större problem att binda. Ibland får man försöka 2-3 ggr innan det går, men det går alltid till slut.

Det verkar ju inte vara något fel på din sändare/modul, eftersom du kan binda med en annan mottagare.
Det skulle kunna något fel på Deltang-mottagaren som gör att den inte binder. Känns inte heller speciellt troligt, men inte omöjligt.

Hade jag bott närmare hade jag gärna kommit över och testat med min sändare.

tsa

Hej Lumbago.
Förmodligen gör jag fel. Har testat med 2 Deltang-mottagare var för sig, med samma resultat, ingen bindning, medan Orangemottagaren fungerar.
Har lagt in resp. laddat modell 01, 02 resp 03, men Orangemottagaren kör sina 4 servon vid alla modellvalen. Det måste väl vara så att resp. mottagare skall bindas till resp. vald modell, och då kan naturligtvis bara denna vara ansluten? Hur kommer jag dit?
Måste de mottagare som finns på listan men inte är inladdade stängas av från spänningsmatning för att ej aktiveras under körning. Har förstått att sändaren skall stängas av efter val av annan modell. När är det lämpligt att göra bindningen, räcker det att ett nytt modellnamn är inladdat? Kan jag sen göra ev. korrigeringar i sändarinställningarna efteråt? Skall antalet kanaler begränsas till max 6 vid PPM-valet, för att bindningen skall fungera?
Tacksam för svar, men ingen panik.
Hälsningar
Tore

Lumbago

På Turnigy 9XR med sändarmodul spelar det ingen roll vilket modellminne (modellnamn) du valt i sändaren. Mottagaren binds så att säga till sändarmodulen och inte till själva sändaren. Alla mottagare du bundit kommer att reagera om de är igång.

En del sändare har "Model Match", dvs en unik "frekvens" för varje modellminne. Då reagerar bara den mottagare som är bunden med det aktuella modellminnet. Hur vida det är en fördel eller ej kan ju diskuteras, men din 9XR har alltså inte denna funktion.

tsa

Hej Lumbago.
Jag tror att mina bindningsproblem håller på att lösas. Troligtvis är det något fel på de två Deltang Rx43d-2 jag har i testuppkopplingarna, de vill inte alls binda hur många gånger jag än försöker (Leden blinkar långsamt o sedan snabbt men det händer sedan inget mer när bindningsknapp tryckes in och därefter ON aktiveras). Har provisoriskt kopplat in spänningsmatning ca 4 V  till ytterligare 5 mottagare i varianterna -1, -2, -3, -32 samt en Rx31, och jag får nu alla dessa till att binda enligt anvisningarna, även den som sedan tidigare är in-limmad i Kalmartrucken, vilket är tacksamt. Har även provisoriskt kopplat in 3 motorer, en servo o 2 Led till utgångarna på en av de fungerande mottagarna. Några av motorerna går samtidigt, fastän bara en sticka manövreras, men förmodligen ligger felet i programmeringen i sändare eller mottagare, får succesivt gå igenom inställningarna på respektive, och lära mig lite mer.
Tack för all hjälp, återkommer med säkerhet längre fram.
Hjärtliga 1:87 fordonshälsningar
Tore

tsa

Hej.
Har ytterligare 2 frågor betr. mottagare Deltang Rx43d-1/2/3/32/4 -v5. Kan variant -3 ändras till variant -4 genom att komplettera  med ADD1 på utgång P1+P2. Har gjort detta fysiskt, men vid programmeringen av utgångarnas funktioner, så går det inte att bläddra fram till H4, stannar på H3. Är de olika varianterna låsta programmässigt från leverantören till det antal utgångar/varianter som beställes? Det går ju att ändra på utgångarnas funktioner med antalet flashes i de olika levels.
Om jag vill binda en ny sändare till Deltangmottagaren, hur får jag bort den gamla bindningen, inte samma uppstartsblinkningar som en obunden mottagare, och det finns ju ingen bindnings-bygling som på andra mottagare.
Tack på förhand
Tore

Lumbago

Det går att ändra från -3 till -4 om mottagaren har senaste programmeringen, v510. Det står "10" på det stora chipet i så fall.

Nästan längst ner i prommeringsschemat hittar du det, "4 flash = Other", 4 flash = 'H' and 'P' outputs.


Bindningsproceduren är exakt samma om du vill "binda om" med en annan sändare. Bara vänta så börjar mottagaren blinka snabbare. Givetvis förutsatt att sändaren den redan är bunden med inte är igång.

tsa

Hej Lumbago.
Det fungerade bra att ändra till alt -4 med 4 motorutgångar, detta alternativ fanns ej med på min gamla instruktion för v5.03.
Har en fråga till, har installerat ett HBLT kort för pulsstyrning av Led:s via en kanal. Har kopplat dess styringång till P2. Styrs av stickan för Ch4, Bomutskjut, som normalt går till H3, om omkopplaren ELE/DR är i 0-position, motordriften fungerar i detta läge. Vid Led-pulsning är denna omkopplare i Till-position, och således motorn avstängd, och jag har här valt Ch6 till mottagarens P2. Har provisoriskt satt en Led på P2 utgången, och ser att den får signal vid aktivering av stickan på ena hållet, men får inte rätt funktion på Ledarna för resp. strålkastare, V o H blinkers och saftblandare. Vilket val i P-output-menyn är lämpligt för att pulsa HBLT-kortet? Har valt 32362, ibland lyckas jag få tex blinkers att fungera, men det finns förmodligen ett bättre alternativ att välja. Jag lär mig väldigt mycket genom att ta detta steg för steg, med testkomponenterna ihopkopplade på arbetsbordet i stället för att ha allt i en trång Kalmartruck.
Tack på förhand
Tore

Lumbago

Den P som ljuskortet är anslutet till ska vara inställd på "servo". Ljuskortet styrs precis som ett servo, av PWM-pulser.

tsa

God morgon Lumbago.
Tack för all välbehövlig information.
Programmerade om P2 för servoanslutning till HLBT och detta fungerar nu klockrent.
Men så har jag huvudstrålkastarna/bakljusen kvar, tänkte använda E2KSM för detta, och behöver ytterligare en P-anslutning för servo, vilket jag inte har, då P1 går till styrservon.
Om jag går tillbaka o kikar på instruktionen för variant -3 resp -32, så visas att man kan få en extra H-utgång med att ADD1 kopplat till F1 + F2 (hur programmeras detta, 2137 resp 2237). Fungerar den då som de övriga H1, H2 o H3, och jag kan köra fram/back med vald sticka. Om så är fallet får jag P3 o P4 tillgängliga och den ena kan användas för E2KSM kortet.
Tack på förhand!
Tore

tsa

Hej igen.
Om det inte går att programmera F1/F2 för att köra en motor fram/back med stickan från mittläget på en kanal (nr 7), får jag förmodligen minska mina krav på antalet Led-funktioner.
Såvida det inte finns något annat Led-kort med fler utgångar än HLBT. Utöver de befintliga 4, behöver jag ytterligare 2 utgångar för fast sken på strålkastare fram resp. bak.
Tack på förhand.
Tore

tsa

Hej.
Ovanstående ser ev. ut att bli komplicerat, har funderat på alternativet med 2 mottagare, Rx43d-1 + Rx43d-32, om detta nu fungerar rent tekniskt. Om jag på Rx43d-1 väljer Ch5 på H1 för okvrid-motor resp. Ch6 på P2, P3 och P4 för Led:s resp. Ch7 på P5 och P6 för Led:s, medan jag på Rx43d-32 väljer Ch1 på H1 för driv-motor, Ch3 på H2 för bomlyft-motor, Ch4 på H3 för bomutskjut-motor och Ch2 på P1 för styrservot, borde mottagarna ej komma i konflikt med varandra, då samma kanaler ej finns på två mottagare. Går det att binda två mottagare till samma sändare med bara en sändarmodul?
Två mottagare tar förmodligen mindre plats än en mottagare + HLBT + E2KSM + ADD1, samt dessutom mindre mängd kablar mellan enheterna, vilket också är ett plus.
Hör gärna av er om denna tankegång, har någon av er använt denna lösning.
Vänliga 1:87 fordonshälsningar.
Tore

Lumbago

Det borde absolut fungera att göra så, med två mottagare i samma modell. Jag har gjort så i två av mina grävmaskiner, när jag behövt 6 st "H". Det är bäst att sätta en strömbrytare till varje mottagare, så att de kan startas individuellt för att bindas eller programmeras. Om du ska använda "P" till lysdioder måste du tänka på att de klarar max 8 mAh vardera. Brukar inte vara något problem, men värt att ha i åtanke.

Ett annat alternativ är väl att använda en Rx43d-32, med 3 st "H" och 4 "P". Till dessa på "P" ansluter du: Servo + HLBT + E2KSM + ett externt ESC, typ MC600.


tsa

Jag kommer i morgon att sätta upp 2 mottagare enl. ovan i min testutrustning med angivet antal kopplade utgångar med rätt komponenter, för att se om det fungerar. Betr. ditt svar, kan/skall en ESC anslutas till en servoutgång, på så sätt sparar man ju en utgång jämfört med ADD1 som anslutes till 2 utgångar.
Hälsningar
Tore

tsa

Hej.
Nu har jag kopplat upp och testat det sista förslaget vid sidan om, allt ser ut att fungera med 2 mottagare utan konflikter. Nu gäller det "bara" att försöka få in de 2 mottagarna samt skarva ca 20 kablar till mottagarna, koppla in 18 LED, 10 förkopplingsmotstånd till dito samt 2 strömbrytare och laddkontakt. Får se om det går att genomföra, om inte annat har jag lärt mig väldigt mycket under resans gång. Att programmera om Deltangmottagarna är ett kapitel för sig, väldigt omständígt att man måste gå ur programmeringen efter varje genomläst/omprogrammerad rad, och göra en ny uppstart för programmering av nästa rad. Finns det kanske en enklare lösning på detta?
Återkommer med besked hur det går, gör nu ett break på ca 1 månad.
Hälsningar
Tore