Miniatyrskala 1:87 > Moduler

Lumbagos grustag

(1/3) > >>

Lumbago:
Jag har just börjat bygga på en ny landskapsmodul, föreställande ett grustag. Modulen är 160 x 48 cm, men har en intern skarv på mitten, så egentligen är det två stycken 80x48 cm moduler, som bara passar med varandra.

(Ja, jag vet, jag har en hemsk fondtapet i hobbyrummet.)

Mina tidigare moduler har varit 48x100 cm och gjorda av 7 mm plywood, och kändes lite väl tunga och otympliga när de skulle flyttas (Ner för trappen, in i bilen, packa ur bilen, sätta upp på ben...pust!). Därför har jag gjort dessa moduler något kortare, men framför allt mycket lättare. Istället för trä har jag använt "moderna" reklamskyltsmaterial: Kapafix-skiva och Foamalux-skiva. Kapafix (kallas även cellpannå eller lättviktsskiva) är tunn cellplast belagt med kartong på bägge sidor, och Foamalux är nån sorts halvporös PVC-plast. Båda materialen är lätta att skära med kniv, och skarvarna har gjorts med lim och häftpistol eller knappnålar. Mycket enklare och snabbare än att bygga i plywood, och jag hoppas och tror att de är tillräckligt stabila.

Det går kanske inte att se så mycket på bilden eftersom allt är vitt, men det blir iaf två nivåer, där den genomgående "stora vägen" går på övre plan, och själva grustaget ligger 2,5 cm längre ner. Huset som står där är bara på prov, det kommer att bytas mot ett bättre scratch-bygge sen.

Nästa steg är att göra lite kullar och ojämnheter i lanskapet av markisolering. Jag ska även göra ramperna upp och ner ur grustaget, och då måste jag vara noga med att backarna blir "snälla" så att inte lastbilarna fastnar.

Thomsson:
Va ballt att vi får följa med på modulbygge också.
Kommer nyfiket hänga med i denna tråden.

Lumbago:
Kul att det intresserar någon! :)

Ganska mycket ideér och inspiration har jag förresten knyckt från det här bygget:

http://78514.homepagemodules.de/t1640f39-Sandkasten-fuer-Menck-M.html

Fast min abtionsnivå är lägre...

MrLinds:
Ser ut som en kalas start det där,
ska bli spännande att se hur bygget fortskrider.  [snack]

Lumbago:
Nu ser modulerna ut så här:

Det blåa är alltså bitar av markisoleringsskiva som jag karvat till och limmat fast. Lite återstår. Sedan ska alltihop spacklas.

Ramperna upp och ner i grustaget är gjorda av kapafix och kartong. På den ena har jag lagt sandpapper för att bilarna ska få bättre fäste, och om det behövs lägger jag det på den andra också. Backarna är anpassade så att T142:an ska klara dem, men nu är det precis och jag ska nog göra något med bilen. Boggiaxeln kan inte röra sig tillräckligt mycket uppåt, så att drivaxeln ibland blir hängande i luften, och då kommer man ju ingen vart...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion