Lumbagos grustag

Startat av Lumbago, 13 oktober 2013 kl. 18:23:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag har just börjat bygga på en ny landskapsmodul, föreställande ett grustag. Modulen är 160 x 48 cm, men har en intern skarv på mitten, så egentligen är det två stycken 80x48 cm moduler, som bara passar med varandra.



(Ja, jag vet, jag har en hemsk fondtapet i hobbyrummet.)

Mina tidigare moduler har varit 48x100 cm och gjorda av 7 mm plywood, och kändes lite väl tunga och otympliga när de skulle flyttas (Ner för trappen, in i bilen, packa ur bilen, sätta upp på ben...pust!). Därför har jag gjort dessa moduler något kortare, men framför allt mycket lättare. Istället för trä har jag använt "moderna" reklamskyltsmaterial: Kapafix-skiva och Foamalux-skiva. Kapafix (kallas även cellpannå eller lättviktsskiva) är tunn cellplast belagt med kartong på bägge sidor, och Foamalux är nån sorts halvporös PVC-plast. Båda materialen är lätta att skära med kniv, och skarvarna har gjorts med lim och häftpistol eller knappnålar. Mycket enklare och snabbare än att bygga i plywood, och jag hoppas och tror att de är tillräckligt stabila.

Det går kanske inte att se så mycket på bilden eftersom allt är vitt, men det blir iaf två nivåer, där den genomgående "stora vägen" går på övre plan, och själva grustaget ligger 2,5 cm längre ner. Huset som står där är bara på prov, det kommer att bytas mot ett bättre scratch-bygge sen.

Nästa steg är att göra lite kullar och ojämnheter i lanskapet av markisolering. Jag ska även göra ramperna upp och ner ur grustaget, och då måste jag vara noga med att backarna blir "snälla" så att inte lastbilarna fastnar.


Thomsson

Va ballt att vi får följa med på modulbygge också.
Kommer nyfiket hänga med i denna tråden.

Lumbago

Kul att det intresserar någon! :)

Ganska mycket ideér och inspiration har jag förresten knyckt från det här bygget:

http://78514.homepagemodules.de/t1640f39-Sandkasten-fuer-Menck-M.html

Fast min abtionsnivå är lägre...

MrLinds

Ser ut som en kalas start det där,
ska bli spännande att se hur bygget fortskrider.  [snack]

Lumbago

Nu ser modulerna ut så här:



Det blåa är alltså bitar av markisoleringsskiva som jag karvat till och limmat fast. Lite återstår. Sedan ska alltihop spacklas.

Ramperna upp och ner i grustaget är gjorda av kapafix och kartong. På den ena har jag lagt sandpapper för att bilarna ska få bättre fäste, och om det behövs lägger jag det på den andra också. Backarna är anpassade så att T142:an ska klara dem, men nu är det precis och jag ska nog göra något med bilen. Boggiaxeln kan inte röra sig tillräckligt mycket uppåt, så att drivaxeln ibland blir hängande i luften, och då kommer man ju ingen vart...

Lumbago

Arbetet med modulerna går sakta framåt. Ytan har täckts med flera lager väggspackel, närmare bestämt Biltemas Lätt Grov. De ytor som ska vara körbara, dvs vägen och "botten" på grustaget, slipas så att de blir (någorlunda) släta och plana. Det blir en yta med bra fäste för bilarna att köra på. De bitar av blå markisolering som inte spacklats kommer att efterlikna sprängt berg, och då tycker jag det är lättare att måla en bra yta, utan spackel.





Jag har dock börjat tvivla på hur smart det är att använda Kapafix-skiva till modulbygge. Den sviktar betänkligt, och ytan (som är av kartong) reagerar en del på vattenbaserade produkter, t ex lim och spackel. Risken är att det bara blir skit när allt ska målas...

Ja ja, modulerna är i alla fall inte tunga att bära ut till sophuset i så fall...  [cranky]

Lumbago



Blev lite målat ikväll också.

Rc-1zu87

Jag är inte förvånad, trä eller M-paly är att föredra. Vi i MMM har i många år laborerat med material i moduler (sedan 2005) och trä är tungt ja, men det håller.

8)

Lumbago

Kanske det, du och jag har ju diskuterat det här tidigare. Har ni testat att bygga av Foamalux, foam-PVC? Det materialet tycker jag är super, men Kapafix mer tveksamt då.

Se det som ett experiment. Hittills har jag lagt ner 3-4 kvällar och 300-400 kr, så det är inte hela världen om det måste kasseras. Det är lite tidigt att avgöra om det blir flipp eller flopp, men att måla landskapet (med vattenbaserad färg) var faktiskt inget problem. När jag limmade med vitlim bubblade sig ytan där det kom mycket lim, men det har lagt sig efter att det torkat.

Modulerna kan svikta lite när man lyfter och hanterar dem, men när de står uppmonterade är det ju ingen direkt belastning på dem. Som de är nu väger de 2,5 kg tillsammans, och det är jag väldigt nöjd med. :)


Lumbago

#9
Nystart!

Jag bestämde mig för att skrota grustaget och börja bygga ett nytt. Dels för att modulerna var instabila, så att det var svårt att spackla/slipa vägen helt jämn, och dels för att höjdskillnaden och backarna ställde till för stora problem för bilarna.

Det nya grustaget är istället byggt av hela skivor markisolering, med gavlar av 10 mm Foamalux och sidor av 5 mm Foamalux. Lite tyngre, men mycket stabilare och fortfarande inte alls tungt. Layouten är som sagt platt den här gången, vilket ser lite tråkigare ut men funktion måste gå före utseende i det här fallet.








Landskapets former har återigen gjorts med pålimmade bitar av markisolering, och hela ytan har täckts med grovt spackel. Det fastlimmade gruset längs kanten är Woodland Scenics ballast i olika grovlekar, limmat med vitlim. Jag har börjat lite med grönområdena, och där använder jag också Woodlands grejer, Turf och Coarse Turf. Vägen är målad med Fallers vägfärg, och staketet är hemgjort av myggnät och pianotråd.

Nästa steg är att göra klart grönskan, och kanske komplettera med mer grus på vissa ställen. Vägen behöver ett till lager färg, och modulsidorna ska också målas, bruna.

Jag funderar på vad jag ska ha för byggnader. En liten "kur" med utlastningskontor blir det nog, men frågan är om jag ska ha en maskinhall också, eller om det blir för trångt. Det kan hända att bygget går lite saktare nu, det är nämnligen roligare att köra än att bygga när man kommit så här långt.  [play]

Lumbago

De senaste byggkvällarna har jag ägnat mig åt husbygge, och det har resulterat i en liten kontorsbyggnad vid grustagets infart.



Modellhus kan man bygga av många olika material, t ex kartong, plywood, balsaträ, lindträ, plasticard, frigolit, etsad mässing eller varför inte en kombination av flera? Jag gillar lättarbetade material och därför har jag använt 5 mm Kapafix-skiva till väggstomme och grundplatta, 0,5 mm kartong till fasader, tak och dörrar, samt Plasticard-lister runt fönster och knutar. Brädmönstringen har jag gjort med hjälp av linjal och en skalpell med nytt blad i, bladen slits fort när man skär kartong och totalt har det gått åt 2-3 stycken till det här bygget. Fasaderna är målade med konstnärsakrylfärg, vilket bara blev halvbra trots fyra lager. Taket, grunden och dörrarna är målade med Humbrols akrylfärg, och blev betydligt bättre. Listerna av Plasticard var ju redan vita, så de lämnade jag som de var. Svårast att göra tycker jag fönstren är, och därför gjorde jag dem enkla utan spröjs o dyl. Glaset är förresten vanligt overheadpappar. Huset går att lyfta av från grundplattan, och den kommer att byggas fast i marken på modulen så att det inte blir någon ful glipa. Jag ska ordna trappsteg vid dörrarna, sedan anser jag huset som färdigbyggt, även om man kan hålla på i oändlighet att detaljera med stuprör, dörrhandtag, gardiner, innerväggar, skrivbord med halvdruckna kaffekoppar och så vidare. Vi får se hur mycket energi jag lägger på det...
;)




Lumbago

Mer husbygge!



Jag har börjat bygga en maskinhall med tre platser (för t ex en hjullastare, en grävmaskin och en lastbil :) ). Stommen är gjord av Plasticard-lister, 2x4 samt 2x1,5 mm. Jag funderade på att även göra takstolarna av lösa lister, men efter lite testande kom jag fram till att de ändå inte kommer synas när taket och ytterväggarna kommer på, så det fick bli 5 mm Kapafix. Nästa steg är att göra grundplattan, väggarna och taket, men jag har ännu inte bestämt om de blir av plasticard eller kartong.

Lumbago

Redan dags för en liten ombyggnad, innan det ens är färdigt. Grävaren ska helst stå lite högre än gruset den gräver i, och därför har jag fixat två platåer, samt en extra djup grop.



Markisolering och maskeringstejp är materialet, som vanligt. :)



Efter spackel, färg och limmat grus ser det ut så här.



Det blir förhoppningsvis lite finare när limmet torkat.