Ristimaa Scania 1/87

Startat av MrLinds, 7 oktober 2013 kl. 17:46:58

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

#15
Då var man igång, då jag fick styrningen igår och lite små borrar.

Obs! Mobilbilder så kvalitén är inte så bra.



Sen har jag tagit ut för drivningen.





Det är inte så lätt att komma ihåg att ta bilder när man är inne i sitt. lol

Jag kommer ha servostyrt drag.




Sen vill jag kunna styra boggin också, dom små märlorna är för boggieaxeln att löpa i.




Boggien lyft.





Och nu kan jag inte göra så mycket mer tills servona dyker upp. :'(

Lumbago

Kul att det går framåt!  <tumb>

Fungerande boggilyft är helt klart en rolig detalj!

Är det nästa byggprojekt vi ser i bakgrunden på första bilden? :)

MrLinds

Kan vara bra att ha några modeller hemma fal man skulle få sug på mer sen.

MrLinds

Ena hjulet fram rullar riktigt bra, det andra är det värre med så får se om det funkar.

Ja det är tänkt att sista axeln ska kunna lyftas.


MrLinds

Har några dåliga bilder på ett försök att gjuta egna gummihjul till den här, resultatet får vi se imorrn [conf]






MrLinds

#20
Det blev inget resulltat på gjutningen, måste göra en bättre form.

Men idag blev det en liten provkörning.
Jag väntar på mer servon som ska komma innan jag monterar fast sakerna på sin plats.

Kastanjen agerar vikt på framhjulen.



Lumbago

Förslag: flytta fram lipot så får du mer tyngd på framhjulen. Går det in på högkant brevid servot kanske?

fredrik123

Dum fråga kanske, men vad ungefär kostar det att bygga en liktnande lastbil (fast med bara fram-back höger-vänster) Blev lite sugen...
//Fredrik.
Den ena personen ser ljuset i tunneln, den andra ett tåg, och lokförarn ser två idioter på spåret...

MrLinds

Skulle gissa på att runt 1000-1500 lite beroende på val av sändare och lastbil.

Det beror på lite vad man redan har osv.

Quart

Är också lite sugen på att testa att bygga en enkel bil.
Skulle vara kul med en komigång tråd. Där det byggdes en enkel bil som tom jag kunde få ihop

MrLinds

En liten film på skapelsen lite små fix kvar sen får jag överväga om man ska ha belysning på den oxå, har lite ont om kanaler för det dock.


Rc-1zu87

Du behöver bara 1 kanal till för belysning. Det är ett himla pyssel med LED. Men det är värt varenda sekund anser jag. Detta är en bra säljare och du kan blanda storlek och färger hur du vill. Jag använder 0402 på positionsljus och blinkers och 0603 på broms, lampor, strålkastare. Ta hellre fler än du behöver, det blir dyrare. Men du håller tålamodet uppe med att bara ta en ny när tråden har lossnat från LED:en.

partyband_fresh på Tyska eBay.

http://www.ebay.de/itm/100-Stuck-SMD-LED-0402-0603-weis-und-rot-am-Draht-/300998661882?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4614eb16fa

http://youtu.be/6_oGnIVfugY



Lumbago

Ser ju ut att funka bra på filmen! Väldigt snygg också.  <tumb>
Har du bytt däcken än?

Broms- och backljus kopplar du på fartreglaget. Ljuskortet som kan styra lyse och blinkers på en kanal köper du här:

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=848

(Sol-Expert har ett liknande, men större och dyrare)

Som sagt mycket jobb innan man får till det. Varje LED ska ju kopplas till varsitt motstånd och det blir många små trådar hit och dit. Jag är mer tveksam till om det är värt besväret...

MrLinds

Nä fortfarande orginaldäcken [dont]
Jag har ett sånt belysningskort liggandes <tumb>

Limmar ni ledsen direkt på utsidan eller sätter ni dom på insidan och borrar hål igenom? Fram verkar det vara genomskinlig plast men på resten?

Sen måste jag se över styrningen då jag tycker det blev dålig vändradie.

Lumbago

Fram har jag borrat innifrån (inte helt igen) i den genomskinliga plasten, så att LEDen hamnar mitt i. Då lyser hela strålkastaren, inte bara LEDen, och när det är släckt syns ingenting.

Bak och sidopositionsljus har jag limmat utanpå.

Se till att fixa bra vändradie, det blir mycket roligare att köra då. Särskilt med ett sånt långt släp efter.  [play]