Volvo 6x4 Med Dumperkorg

Startat av MrLinds, 9 augusti 2012 kl. 22:04:07

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Citatautodesk inventor, oj det är mer logiskt än många andra cad jag provat

Nja, de fungerar på samma sätt allesammans, det är bara menyer och annat som har med användargränssnitt att göra som skiljer. De som kan ett av programmen brukar efter ett tags svärande medan de lär sig var kommandona finns, snabbt komma in i det andra...

Jag hade för några år sedan SolidEdge (som jag haft i 10år då), men övergav det på grund av ett nytt gränssnitt som jag inte kunde med. I mitt fall blev det Inventor, som jag i och för sig tycker bra om, på grund av att jag hade en vilande licens på det som jag bara betalade en uppdateringsavgift på. Jag tittade oxå på SolidWorks men de ställer INTE upp med en 30-dagars testlicens och då sa jag tack och adjö på stående fot.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Idag har jag fått gjort lite så nu är det rullande chassi ;D

Är det någon som kan gissa vad det blev för axelavstånd?








Thomsson

Tjusigt,du har klarat av ett av dom tråkigaste grejorna jag vet,borra ram.
Axelavstånd 4,10?

Actros861

Ser ju inte dumt ut :)

Ingen aning vad för axelavstånd, längre än 3,90 ser det i alla fall ut som. 4,30 kanske, bara för att inte gissa samma som Thomsson  ;) Tur vi har olika syn på vad som är tråkigt med byggen, för min del är det alla dioder som ska lödas. Så det är ju tur att jag aldrig sätter så många.......  <poke>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Borra ram är verkligen inte kul, men blir bra när det är klart. Väntar på att få se flaket <hands>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Den blev 4,30 men det känns långt.

Att borra hål i ramen var ganska skoj men att mäta upp var dom ska borras va mindre kul.

Bara stega fram med tangentbordet och köra ner z axen <bounce>
Hade säker gått och göra en borritning och köra den styrt.

MrLinds

Det har på gått lite aktivitet i huset iallafall.
Har börjat att lacka lite och efter tredje gången så börjar jag bli nöjd med resultatet. Det är inte helt 100% men det får duga det är en gammal volvo bara :o



Sen har jag börjat lite smått med tippmekanismen skruv och lagerhållare osv.


Actros861

Ingen röd hytt nu, vill ju inte att folk tror att jag har en Volvo  ;)

Blir nog bra denna bilen :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Va får inte jag vara med i ditt åkeri med min volvo :'(
Nädå den blir samma färg som Trumpetexpressen har. Men det kommer bli lite rött på flaket om det är OK med dig.  <beer>

Actros861

NEJNEJNEJ ingen Volvo är tillåten här  <megamad><whip>

Du får lacka din bil precis som du vill, jag har inte någon äganderätt på "mitt" färgschema kör på bara  ;D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: Actros861 skrivet 19 augusti 2012 kl. 22:11:48
NEJNEJNEJ ingen Volvo är tillåten här  <megamad><whip>

Du får lacka din bil precis som du vill, jag har inte någon äganderätt på "mitt" färgschema kör på bara  ;D

Haha lol

Snyggt Ampen! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

MrLinds

#26
Citat från: Citgho skrivet 10 augusti 2012 kl. 07:45:31
På åkeriet har vi tre bilar som har 4.30 hjulbas (boggiebilar alla tre), en med kameleontsystem, en lastväxlare och en med vanligt grusflak.
Sen har vi även en kortare kameleontbil med 3.90 hjulbas också.

Jag måste bara fråga, kemeleontbil vad exakt betyder det?

Citgho

#27
Citat från: Ampen skrivet 25 augusti 2012 kl. 21:08:17
Citat från: Citgho skrivet 10 augusti 2012 kl. 07:45:31
På åkeriet har vi tre bilar som har 4.30 hjulbas (boggiebilar alla tre), en med kameleontsystem, en lastväxlare och en med vanligt grusflak.
Sen har vi även en kortare kameleontbil med 3.90 hjulbas också.

Jag måste bara fråga, kemeleontbil vad exakt betyder det?

Rättelse, var tom fyra bilar på åkeriet (koll man har ibland :P sällan och aldrig alla är hemma samtidigt märkte jag)
Så det är tre kameleontbilar tom, vilket är Laxå snabblåsningssystem.
http://laxo.se/wp-content/uploads/2011/12/Folder-Snabblas.pdf

Fast när jag sökte lite mer fakta så verkar det som att, om man ska vara korrekt, så är Cameleont ett liknande system fast från Joab
http://www.joab.se/Article.aspx?PageID=11889


Edit, som jag ser det är dom likvärdiga i funktion osv men en stor skillnad är att Joabs system är en påbyggnad om ca 60mm, Laxå bygger ingenting på höjden i sig själv då fästena monteras i bilens rambalkar och sen motsvarande fästen på påbyggnaden man vill ha.

MrLinds

Ok tack för förklaringen, det var det jag hade gissat på.
Ganska smidigt att kunna byta till det som passar för tillfället.

MrLinds

Då har man fått lite till gjort på den här, det kom motor och fartreglage till tippspindeln idag.