Mullis Kalmar DRF450-65S5

Startat av Mullis, 8 augusti 2012 kl. 19:42:18

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Mullis

Ända sedan jag såg, att Tamiya släppte 40 fots container släpet #56326.
Ville jag göra en sådan.
Dragare då? Jo, tänkte flera gånger vilken av Volvon, Scanian eller MANen jag skulle välja mellan. Alla här gillar ju någon av dem och om man ska vara som alla andra här i min stad, så ska man välja Volvo. Scania och MAN är man liksom lite utböling. I allafall när det gäller de stora bilarna...
:)
Jo, jag vet. Nu om jag gick lite offtopic...  :P

Har nog inte bestämt mig än om vilken dragare jag ska välja, förutom att den ska givetvis vara 6x4. Den ska dra en Link med 20 fots container och trailern med 40 fots container.

Men, nu när vi är inne på containrar, hur ska dessa lastas av?
Lättast är det ju att man kan bara plocka loss dem för hand.
Går ju med en truck eller mitt kommande projekt...

Reach Stacker, Cont Champ, eller nåstaplare.
Finns flera olika tillverkare av dessa numer, men tror att Kalmar var först.
Har varit i kontakt med Kalmar och fått lite mer mått ifrån Kalmar, men inte dem som jag velat ha eller redan har.
Så, jag köpte mig den som finns som modell i 1:50. Det visades att det är modellen av den som har 6 meters hjulbas.
Annars så kan man ju mäta lite på den som finns på jobbet...  :P
Nåja, jag förstorade upp en bild från ena pdfen jag fick av Kalmar och tar måtten ifrån dem och även från modellen.

En av Cont Champs som vi har på mitt jobb...



Ja, den lyfter slabs. Finns en nyare DRG nu och en till DRF som lyfter containrar också. En sådan som jag tänkt göra. Den på bilden är numer som reservmaskin.

Här en film från Dortmundmässan 2012.

Verladearbeit mit RC Containerstapler Kalmar Cont Champ auf der Intermodellbau

Den som är lite längre för er som vill se lite mera av den.

Container Verladung mit dem Containerstapler Kalmar ContChamp - Uncut - Intermodellbau 2012

Ja, detta kommer att ta sin tid. Han som hade den på Dortmundmässan byggde den under 2,5 års tid. Själv så ska jag dock försöka göra det på kortare tid, men ett till två år borde det minst ta.
Nu under sommaren och hösten kommer jag samla information vart jag kan finna delar och kanske till och med köpa in.
Håller på som sagt, med ritningar och mallar på hur den ska se ut

Mest besviken på hans modellbygge är jag för att styrningen är otroligt dålig. Har en PDF fil som han förklarar hur han gjort till stora delar, men mycket av mått och dimensioner är inte med. Så är det oftast när man får bygga helt själv.

Men, ser det som en utmaning för mig. Synd att man inte har fräs och sådant. En äkta Dremel får dock inhandlas, den man har är inte värt namnet...
Både mig och min sambo kommer få glädje av en sådan. Pelarborr lär nog köpas också, lutar mot en ifrån Jula...

Kommer bli med både hydraulik och elmotorer, visst häftigt om man kunde få den helt i hydraulisk. Drivningen sätter stopp på det, så de och vridningen av tången blir eldrivet.
Varit och tittat lite på den som finns på jobbet en kväll. Satt en liten hydraulikmotor som drev en kedja förflyttning av hytten. Den blir nog också en liten elmotor som förflyttar hytten fram och tillbaka.
Styrningen kommer bli hydraulisk och vet hur jag ska göra den cylindern, även höjning av den långa bommen. Gillar verkligen Fumotecs cylindrar, blir bäst om man ska anpassa dem längdmässigt.

Måtten på den riktiga är 12 meter lång med bom, hjulbas 6,5 meter, bredden är 4,2 meter mellan framhjulen, höjden lika så men kan vara upp till 4,7 meter hög beroende på modell. Vikten kan vara mellan 65 - 90 ton beroende på utförande och hjulbaser (kommer lägga in modellens mått här senare).

Största utmaningen kommer blir faktiskt containertången eller spridaren som den kallas, den som var med på mässan klämmer sig fast på sidorna om kontainern. Lite enklare än om den ska vrida om låsklackarna som är på de stora, men ska allt försöka göra så på modellen. Även så blir det en kanal mindre om den lyfter containrarna ifrån sidan. Nackdel är att man inte kan stapla containrarna brevid varandra tätt, utan lär ha ett visst mellanrum...

Ska köpa mig en 40 fots container ifrån Tamiya och se om man kan få tag på lösa delar till dem eller om man får tillverka själv med den man köper som mall.
Ett antal kontainrar lär man ju ha och en drag bil med släp...

Men, det får man ta senare...  8)
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

Du behöver minst ett LYCKA TILL!!!!

Det blir lika mycket jobb med den som med min hjullastare ;D

Vad gäller spridaren så ska den självklart vara med vridlåsningen, inget annat duger.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Ligger lite på is nu i höst. Huset tyckte att jag ska byta garage taket så har fått bygga ett provisoriskt tak över garaget...  <megamad>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Mullis

Sitter och funderar över spridaren, lyftoket eller containertången heter så. Har förut tänkt att den ska låsa fast containranra som den riktiga med vridlås uppepå, men funderar göra så den låser från fram och baksidan av containern på långsidorna. Den på videolänken låser ifrån kortsidorna.
Dels är det för att om man åker på ex mässa eller ett meet så kommer det vara flera olika tillverkare av containrar som man kan köra.
En annan tanke vore en elektromagnet som man strömsätter så den låser fast containern till spridaren.
Ska köpa mig en lös container och se vad man kan göra på för olika sätt med att gripa den/dem.

Vidare så håller jag på och lär mig ett CAD program, ska göra karossplattorna i stål eller rostfritt stål för att få lite mer vikt i chassit än med bara aluminium.
Får se om man kan få ut det på CAM och göra Gcode för skärmaskin sedan...

Bilder kommer nästa år... 
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

Bilder kommer nästa år?????  Först 2014 då!!! <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

#5
Okej, lika bra man lägger opp skissbilderna jag har gjort...

Sidovy

Ovanvy
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

MrLinds


Gunnar

CellulosaCad <tumb>. Det höll jag på med måååånga år innan jag började slåss med cad på dator, Computer Aided Design. Då var det datorstörd konstruktion, det tog mycket längre tid att rita i Autocad än på papper.
Men det är fortfarande så att jag skissar och funderar på papper innan det görs i datorn. Vanans makt antar jag, men det är mycket lättare att styra handen och pennan än datorn...  [blah].

Det du gjort ser bra ut, fortsätt så <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

#8
Ja, det har ju tagit ett tag sedan jag uppdaterat denna tråd och nu mer så får det bli en nyare version av DRFen med namnet Gloria (DRG).
Inte så stora skillnader mellan dem än att hytten fått en ny design, energiåtervinning etc.
Nåväl, se vilken av dem det blir...
Tänkte ju överföra cellulosaCADen till CAD format och det hade jag gjort för ett tag sen men det kommit många andra icke RC relaterade projekt i vägen men, här kommer en 3D bild på hur grunden på chassit kommer att se ut.

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt