Komatsu PC1250sp

Startat av Gamble, 5 september 2013 kl. 19:59:11

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gamble

Någon som vet nå om Premacons ny kompletta pumpar med planetväxel?

http://shop.premacon.com/product_info.php?products_id=533


//Johan

Gamble

Citat från: Anders skrivet  7 september 2013 kl. 21:22:57
Glöm inte räkna ut hur fort du vill att din modell ska ta sig fram så du får rätt utväxling, en maskin i den här storleken är ju ganska långsam i larvningen. MFA motorerna finns hos conrad.se, själv har jag använt borstlösa motorer och planetväxlar från skruvdragare. Det ska bli intressant att följa ditt bygge, kör hårt.

Vad kör du med för volt och Kv på dina motorer Anders?

Gamble

Haloj!
Nu har jag kommit igång med bygget igen efter det har legat på is några månader  [sleep]
Har börjar skurit ut delar till skopan och till armen. Så får sen om delarna passar som de ska  :P






Gamble


Olof

Ser bra ut, följer med spänning!  <happy>
Mvh, Olof!

G-Crawler

Intressant!

Jobbar du med svarv/fräs/cnc dagligen?

Gamble

Citat från: G-Crawler skrivet 28 februari 2014 kl. 19:12:15
Intressant!

Jobbar du med svarv/fräs/cnc dagligen?
Nä de gör jag inte, men har tillgång till en duglig verkstan där jag kan göra lättare svarv/fräs jobb. Och sen var jag till en lokal firma som utför vattenskärning/maskinbearbetning och hörde om dom kunde fixa, ägaren tyckte de var ett intresserad projekt så han hjälpte gärna till. och de var ju rätt skönt! <tumb> De kostar ju lite men de är det värt tycker jag.
Så de är bara å rita i cad hemma och mejla ritningen till honom sen hämta delarna dagen efter :D

Anders

Citat från: Gamble skrivet 15 september 2013 kl. 10:48:45
Vad kör du med för volt och Kv på dina motorer Anders?

Sorry <stup> Den här frågan hade jag totalt missat. Om det fortfarande är till någon hjälp har jag använt Robbe Roxxy 2827/34 med kv 760rpm/Volt och Robbe Roxxy BL918 fartreglage.
Jag kör på 12 Volt så det ger ett varvtal på 9120rpm på motorerna OBS! detta är bara ett obelastat varvtal, kopplar du motorn till en drivning blir varvtalet mycket lägre.
Jag läste någonstans att ca 1500rpm försvinner under belastning men valde att räkna med ett ännu långsammare vartal på 6000rpm belastat.
Jag byggde en 3 stegs planetväxel av begagnade skruvdragare med utväxlingen 1:166,37 och övrig utväxling i drivningen är 1:2,67 vilket ger en total utväxling på 1:444,2. 6000rpm delat på 444,2 ger ett varvtal på 13,5rpm på drivhjulen.
En kontroll med fartreglagets programmeringsbox visar att motorerna snurrar med ca 5600rpm i verkligheten vilket var ytterligare lite lägre än min gissning och det der 12,6rpm på drivhjulen.

Räknar man vidare på hastigheten så hittade jag en formel för att räkna ut hastigheten på en bil då man vet hjulstorlek och hjulets varvtal:
v = o * z * 6 / 100 000
v = beräknad hastighet (km/h)
o = däckets omkrets (mm) (395mm)
z = däckets varvtal (rpm) (12,6prm)

v = 395*12,6*0,00006
v = 0,3km/h

Alltså ynkliga 0,3km/h  [laugh]
Förebilden är ingen racermaskin heller 2,4km/h på lågfart och 3,2km/h högfart.
Min modell är i skala 1/8 så multiplicerar man 0,3 med 8 så blir det just 2,4km/h om man verkligen kan räkna på det viset, det är jag osäker på  [conf]

Jag har även provat samma mortorsetup till svängen men det blev pannkaka. Mer om det en annan gång.....  [cranky]

/Anders

Gamble

Tack så mycket Anders! Mycket hjälpsam info  <happy>

Började med skopan igår

Gamble


Gunnar

Jag kan inte påstå att jag vet men av bilderna att döma har den dyrare inbyggd tryckbegränsning. Den ena pumpen har en justerskruv i den motsatta sidan mot axeln och det har inte den andra...
Men det är väl bara att maila Premacon och fråga annars.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gamble

Tjena.
Är i lite siltje i tillverkningen på grund av att han som skär ut plåtarna har
fått ett storjobb så maskinen går i ett  dagarna.

Så ja har börjat kolla på vad man ska ha gör sändare, började titta på Brixl
Gillar spakarna på dom. Men är ju så dyr! Men har hittat spektrum Dx10t som jag tycker
låter vettig.
Så nu tänkte jag höra om någon här har erfarenhet av denna? För å nackdelar?

// Johan

Rille

Så du ska ha SMP 155 fäste, lite klent för en 1250. Den ska ha SMP 205 om man ska ha fäste från dem.

Gamble

Citat från: Rille skrivet 15 april 2014 kl. 15:11:53
Så du ska ha SMP 155 fäste, lite klent för en 1250. Den ska ha SMP 205 om man ska ha fäste från dem.


Jo de skulle ha varit ett sådan, men man förlorar ingen brytkraft på det här fästet så de får bli special där. Sen tycker jag det är snyggare med krokfäste ;)

Rille

Funkar säkert, men ser fel ut 8)