Komatsu PC1250sp

Startat av Gamble, 5 september 2013 kl. 19:59:11

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gamble

Hej

Har under en lång tid kollat runt och läst på div. modellforum och bestämde mig för att ge mig på att bygga en själv.
Från början hade jag tänkt bygga Volvos största EC700 efter ett besök hos en kompis som jobbar i Kiruna. Jag ville bygga en större modell, så jag började leta underlag att rita efter.
Men efter nån vecka fick jag en bild av kompisen i Kiruna på Volvon bredvid en Komatsu PC1250sp, Volvon såg ju minst sagt liten en ut i jämförelse :P

Så jag bytte bana direkt. Inte bara för att Komatsun var större, utan för att de ser ut och är konstruerad som en "vanlig" grävare. Grävarna från ~200ton och uppåt inte ser ut som grävare enligt mitt tycke. Sen finns de en hel del Volvo, Cat, Liebherr, Hitachi-grävare redan :)

Här är en bild på maskinen jag bygger efter.

Gamble

Här kommer en bild på 3D ritningen. Har bara grovt ritat nu så jag får en helhetsbild.

Rille

Kul projekt, då är det alltså Clifftons PC1250 som går i gruvberget, Svappavaara du har tänkt göra <tumb>

Gamble

Japp de stämmer nog. Han sa att den gick där.
Här är bilden.

Rille

Samma maskin taget för några dagar sedan, kliver upp på en ny sprängd grå bergs salva.
Av en annan som också jobbar där


Gamble

 <tumb>

Är det du som knäppt? Isf om jag skulle behöva några närbilder på maskinen så kanske du kan fixa de? :)

Rille


Gamble

Någon som har koll på vad man hur man beräknar styrka på motorer till larverna?

Gunnar

Rent teoretiskt är det inte så märkvärdigt... Antag att motorn i originalet är på 500hk och du bygger din modell i Tamiya-skala dvs 1/14 så blir modellens motor 500/14/14/14 dvs cirka 0,18hk eller knappt 140W. Sedan beror det förstås lite på hur välbyggda de olika kraftöverföringarna är, dvs vilken verkningsgrad det hela får. Men med de mycket låga hastigheter som en grävmaskin förflyttar sig så krävs det inte så mycket som man kanske tror. Men här finns ju de som har grävmaskiner, Actros har ju en stor best till exempel, han kan nog tala om hur stora motorerna är till den maskinen...

Lycka till, och fråga mer när du kommit en bit på vägen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gamble

Tack för bra info Gunnar.
Kommer säkert med fler funderingar vad det lider :)

Thomsson

Kikar man lite på Actros och G-crawlers bilder ser det ut som att dom har motorer med växelåda  från MFA comodrills.
Stort urval på motorer med växellådor av alla de slag.
Dom har ingen onlineshop men det funkar utmärkt att handla därifrån ändå.

Thomsson

Hur mycket kommer ditt monster väga?

Gamble

Citat från: Thomsson skrivet  6 september 2013 kl. 21:56:48
Hur mycket kommer ditt monster väga?

Kommer hamna mellan 40-45kg skulle jag tro.

Actros861

Kommer inte ihåg var motorerna kommer ifrån men troligtvis är det från MFA som Thomsson skriver, swingmotorn kommer i alla fall därifrån. Har för mig det är 780-storlek nerväxlade 256:1.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Anders

Glöm inte räkna ut hur fort du vill att din modell ska ta sig fram så du får rätt utväxling, en maskin i den här storleken är ju ganska långsam i larvningen. MFA motorerna finns hos conrad.se, själv har jag använt borstlösa motorer och planetväxlar från skruvdragare. Det ska bli intressant att följa ditt bygge, kör hårt.
/Anders