O&K RH6.6

Startat av Iccccie, 20 juni 2013 kl. 13:37:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Ja grattis Icccie,det få gärna kosta en slant om det ser ut på det här viset när grejorna kommer. <tumb>

Mullis

Häftigt och vackert, fin låda. Fin service det företaget ger. Kommer bli fin denna maskin.  <drool>

Får man se bilder på det om ett halvår då, swerecon?  <tumb>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Iccccie

#17
Lite detalj bilder dårå..

Här syns ena drivmotorn till vänstra bandet. Det sitter totalt 3st sådana här på maskinen, en till vart band och en till svingen.





Närbild på snabbfästet, även detta hydrauliskt





Svängkransen och genomföringen för hydraulslangarna till larvbanden.





Slangarna dragna, 3 slangar till varje motor.




Här syns en Servonaut MPS modul, för att styra huvudströmmen till pumpen och även av/på för belysningen. Enskilda funktioner då såklart.
Även ventilpaketet syns i bild, det som sitter längst ut på ventilpaketet är för att ställa trycket. Liknar Robbe hydraulik väldigt mycket. Men ska inte svära på att det är därifrån.




Nu till pumpen. Motorn är borstlös och kommer från Robbe även fartreglaget är ett Roxy från Robbe. Även ett kretskort kan ses, det gör inte mycket, egentligen bara för att koppla ihop grejerna på ett snyggare sätt.




Så här långt kom jag innan jag var tvungen att dra mig vidare. Hann t.o.m o köra den några minuter i rabatten  <hands>





Jaha, och vad tycker vi så här långt då?

Vi börjar med det positiva:
- Maskinen känns väldigt enhetlig och genomtänkt rakt igenom, allt känns väldigt anpassat. Inget ihopplock liksom om ni förstår.
- Allting är hydrauliskt. (Detta är väl mer en smaksak)
- Maskinen rör sig väldigt lugnt och fint om man vill.
- Välförpackad vid leverans i en robust och kraftig aluminium låda. Skumgummit i botten av lådan är formskuret för att passa maskinen.
- En hel del options att välja mellan, bland annat olika färger kostnadsfritt. (Den gula New Holland kostar något mer)
- Mycket väl detaljerad modell. Från styrhytten och runt maskinen. (Det saknas ett par detaljer på min maskin som jag inte hunnit montera än som speglar t.ex.)
- En kul detalj är att "dödmansgreppet" inne i kabinen är huvudströmbrytaren till maskinen!


Det som var mindre bra då:
- Dekaler till vindrutorna var väldigt svåra, till nästintill omöjliga att få till bra.
- Hade gärna sett att det var rör upp till cylindern till stickan. (Detta är visst ett tillbehör jag önskar att jag såg innan, blir nog en beställning på det sen)
- Saknar en saftblandare. (Kommer att sätta dit en så småningom)
- Nu till det absolut sämsta.  "Instruktionsboken" eller monteringsanvisningen, helt katastrof. Där är 3 sidor skriva på tyska givetvis om maskinen och hur man "monterar" ihop den och 1 ark med ca 4-5 bilder. Det är inte tillräckligt i min mening, vissa grejor är inte ens beskrivna eller saknar instruktioner. Finns inga bilder som visar tydligt hur slangarna ska dras. 2 Kopplingsscheman följer med, ett till hydraulikslangarna och ett till elektroniken, dessa  var i princip det enda jag använde för att sätta ihop maskinen.
Det lustiga är att dom skickar med 2 sidor med bilder på hur man monterar dit hydraulikrören till extra uttagen på bommen med ca 12 bilder, i min mening en ganska enkel uppgift då rören bara sitter med 3 klämmor vardera.
Där är en sida med vilken typ av slang som ska användas och hur lång de ska va, men det känns väldigt onödigt att gå efter dom eftersom det känns som att de är avrundade till närmsta decimeter(!)
Sen är där ett par sidor om hur man monterar på servona och ska lufta maskinen som står skriva i både engelska och tyska.
Jag provade att översätta de tre sidorna med hjälp av google translate men tyckte inte de blev något vidare.
- Det saknades ett par saker, totalt 6 skruvar för att montera dit plåtrören till extra uttagen på stickan och en nippel på pumpen.



Maskinen är i princip helt färdig monterad när den levereras som man kan se på bilderna i det första inlägget, men kräver att man skruvar loss hytt och överbyggnad. Det som behövs göra är att dra slangarna. Montera dit belysningen (totalt 4 lampor) löda på kontakter på dessa. Montera dit hylsorna på servona och skruva dit dessa. Limma fast pedaler i golvet. Limma fast vindrutorna på hytten och klistra dit dekalerna.
Slut montering på kanske ca 20 timmar totalt.


Slutsats:   Grymt nöjd med maskinen! Positivt överraskad av kvalitén och ingenjörskonsten av bygget. Är man intresserad av att köpa en grävmaskin så tycker jag man ska ta sig en riktig funderare över denna!!!  <tumb> <tumb>

swerecon

Säger bara grymt. Kanonfin maskin. Är säker på att du kommer vara helnöjd. Vad är det för arbetstryck i maskinen?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Ser väldigt fin ut den maskinen <tumb>
Hoppas den kommer funka bra :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Mycket fin maskin  <hands>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Ser mycket fin ut! Ser väldigt kvalitativt ut på bilderna, är den pulverlackad tro?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Iccccie

Citat från: swerecon skrivet  1 juli 2013 kl. 20:11:26
Säger bara grymt. Kanonfin maskin. Är säker på att du kommer vara helnöjd. Vad är det för arbetstryck i maskinen?

Det ska va 13bar enligt deras hensida. Men tror det stog 12bar i manualen..  Hur som helst tror jag inte min maskin är uppe i något av det.. men ska fixa en tryckmätare och mäta.


Citat från: Ellis skrivet  1 juli 2013 kl. 22:38:00
Ser mycket fin ut! Ser väldigt kvalitativt ut på bilderna, är den pulverlackad tro?

Nä den är sprutmålad med 2 komponentsfärg.


Citat från: Actros861 skrivet  1 juli 2013 kl. 20:26:31
Ser väldigt fin ut den maskinen <tumb>
Hoppas den kommer funka bra :D

Det hoppasjag med att den kommer göra!

Iccccie

Äntligen filmtajm!  <popcorn>

Ser lite tråkig ut utan dekalerna och saknar framrutan på filmen. Kanske filmar lite idag också.

Detta var första provgrävningen och så var det andra gången jag kört grävmaskin i mitt liv så ni får har lite överseende om det inte ser så proffsigt ut.  [conf]

http://youtu.be/mWaDdMjB3L0

TrAleX

Ser fint ut!
Ska du skaffa mera skopor och redskap, eller fyller man det mesta med tandskopan?

Iccccie

Bjuder på ett till filmklipp   med dekalerna på!  <popcorn>

Damitz RH 6.6 excavator

Iccccie

Citat från: TrAleX skrivet  7 juli 2013 kl. 11:17:58
Ser fint ut!
Ska du skaffa mera skopor och redskap, eller fyller man det mesta med tandskopan?


Tackar!

Jodå, nog allt kommer där komma fler tillbehör! Närmst står planeringsskopa och rivtand!

Iccccie

Här kommer även en bild på maskinen med dekalerna på.





Tog och svarvade en blindplugg till snabbkopplingarna för att testa. Funkade väldigt bra så det kommer bli 2-3 till sådana.


SWE IROC

Gratulerar till en kanon fin grävare!  <tumb>

Den kommer du garanterat ha mycket nöje med.  :)
Mvh // John

Rille

Ser riktigt fin ut den där, vad får man betala för denna pjäs?