Första Semi-Trailer

Startat av CGT, 3 augusti 2012 kl. 15:50:21

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco

#15
Om du inte måste ha en riktig "europadragare" (och det blir det väl inte i vilket fall eftersom trailern verkar vara mer amerikansk) så skulle jag INTE rekommendera att du kortar dragbilen. Som jag förstår det av bilden du lade in så sitter nu vändskivan mitt över främre axeln i boggin. Det är nog ok - och bekräftas av Gunnars bild, även om hjulbasen skiljer. I det läget tycker jag det skulle vara mycket bättre att modifiera trailern istället. Antagligen enklare också. Flytta kingpin lite bakåt, kapa ur ramen lite och flytta stödbenen lite bakåt. Eller så låter du det vara som det är nu ;)

Edit: På sidan 57 i den här broschyren finns mått på en vanlig europatrailer ifall du vill jämföra.
För övrigt många bra bilder på trailers också.
http://www.cargobull.com/files/com/filemanager_files//Neufahrzeuge/Koffer/Sattelauflieger/SKO-Cool_Express_D_m.pdf

CGT

Jag tackar för nya vinklingar av mitt problem. Mitt mål är att det skall likna en "europadragare".
Nu måste jag åka till landet och hämta släpet och kolla måtten.
Vändskivan tänker jag att ha så här så länge.



Min kunskap om sådana här fordon är inte så stor. Min erfarenhet av lastbilar är från lumpen då man fick köra en GMC. Det var fordon som militära köpte in från USA efter 2:dra värdskriget. Osynkad låda och ingen servo på ratt eller bromsar. Det var länge sedan.

Är tacksam för alla idéer man kan få.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Gunnar

Rent fysiskt är vi gamla du och jag CGT <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

CGT

Har en liten levnadsregel "Det är aldrig försent att ha en lycklig barndom".    <popcorn>

Kommer tillbaks när jag har hämtat och mätt upp trailern.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

thf uppsala

Kanontråd  <tumb>
Jag kommer ju att snubbla på samma problem på min dragare + flytta kingpin på kyltrailern, jag föjer denna tråd med stort intresse <tumb>

Thomsson

CGT-Som freco varit inne på så känns det lättare att modifiera trailern än bilen.

Ett alternativ om man inte vill kapa i orginalbitarna är ju att köpa aluprofiler på t. ex bauhaus.
Använd orginalramen som mall för att tillverka en ny ram med hål och allt.
Sen sätter du kingpin och stödben där det passar.

CGT

Hej "thf uppsala"
När jag flyttade vändskivan så använde jag fäste för den som heter Q3 sid 31 i manualen för Scania R620. Använder du den så kan man lättare flytta vändskivan mitt över främre axeln i boggin. Då blir det mindre problem när du sätter styrservot för vändskivan. Bakom/efter vändskivan tänker jag sätta en "plåt".
Hade kanske kapat ramen i ställe, men jag behöver längden för att få plats med manöverlådan till Tamyia´s  MFU. Har bestämt att använda denna styrning till denna bil.
Lycka till
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

CGT

Citat från: Thomsson skrivet  5 september 2012 kl. 21:46:56
CGT-Som freco varit inne på så känns det lättare att modifiera trailern än bilen.

Ett alternativ om man inte vill kapa i orginalbitarna är ju att köpa aluprofiler på t. ex bauhaus.
Använd orginalramen som mall för att tillverka en ny ram med hål och allt.
Sen sätter du kingpin och stödben där det passar.

Jag skall titta på det, men aluprofiler på bauhaus som du tänker på är väl u-profil. Samma som man har till ramen i dragbilen. Den ram som sitter på trailen är en L-profil, det kanske Bauhaus oxå har. får kolla
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

Thomsson

Jag tänker på L-profil och det finns.
Sen vet jag ju inte måtten på dina men 20x40x2 ska finnas.
Brukar va så billigt att man har råd att misslyckas några gånger....

CGT

Tack för förslaget skall åka till Bauhaus i morgon och kolla.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

thf uppsala

Citat från: CGT skrivet  5 september 2012 kl. 21:51:47
Hej "thf uppsala"
När jag flyttade vändskivan så använde jag fäste för den som heter Q3 sid 31 i manualen för Scania R620. Använder du den så kan man lättare flytta vändskivan mitt över främre axeln i boggin. Då blir det mindre problem när du sätter styrservot för vändskivan. Bakom/efter vändskivan tänker jag sätta en "plåt".
Hade kanske kapat ramen i ställe, men jag behöver längden för att få plats med manöverlådan till Tamyia´s  MFU. Har bestämt att använda denna styrning till denna bil.
Lycka till

Tack för det CGT har noterat detta, för min del vet jag inte om jag har kunskap just nu för att byta profiler på min trailer eftersom tamiya använder sig av en profil som är som är  snedskuren så jag får se vad man klurar ut för lösning där