Skärplotter

Startat av swerecon, 10 juni 2013 kl. 18:23:48

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Då har jag fått hem min skärplotter, en Silhouette Cameo köpt hos folier.se.
Testade lite genom att prova med ett vanligt A4 papper. Den skär utan problem ut text ned till Times New Roman 8 punkter. Självklart är det inget optimalt papper att skära i men det gick. Ytterkonturerna blev väldigt jämna och fina. Däremot det som är själva bokstaven och sen det som borde pillas bort, typ den inre ringen i ett O eller g blir trasor av. Kan man nöja sig med 14 eller 18 punkters text kan man även få ut själva bokstaven. Kanske man kan gå ner ytterligare i storlek med rätt dekalark, får testa det vid annat tillfälle.

Enkla instruktioner, dock allt på engelska, så även programmet man använder Silhoutte Studio, finns en gratisversion att ladda ner där man kan testa hur det funkar trots man inte har skärplottern.
Det finns två alternativ, antingen fixar man allt i skärplottern och skickar till utskrift/utskärning eller så väljer man att printa det på vanlig skrivare. Det kan ju vara bra att göra om man själv gjort en bild där man vill ha ut fler färger än vad klisterarket eller pappret har. Jag har köpt till ett vanligt vitt ark, skrivbart, typ för att göra egna klistermärken. Skriver ut med avläsningspunkter, in i plottern och den skär ut :)

Skall försöka svara på eventuella frågor. Skall ta mig tid att testa mer också.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Då kanske man kan lägga en beställning i framtiden på lite dekaler till lastbilen?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Det skall gå bra, lite av tanken med det. Går även att skära ut i lite styvare vinyl så man kan använda det som airbrushmallar.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds


swerecon

Haha, ok. Skall se om jag får ihop något bra under dom närmaste dagarna
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Låter trevligt, öppnar ju upp en helt ny värd <happy>.

Vad jag förstår kan du printa med din laserskrivare på filmen först och sen skära ut en dekal eller text som är flerfärgad.

Återkom gärna med lite mer feedback när du kört lite mer med den, verkar kanon.  <tumb>
Mvh // John

swerecon

Citat från: SWE IROC skrivet 10 juni 2013 kl. 19:47:40

Vad jag förstår kan du printa med din laserskrivare på filmen först och sen skära ut?

Helt rätt. Antingen skär du ut ett mönster i en färg eller skriver du ut den bild du vill ha på klisterark och skär den sen. På det viset finns det egentligen inga begränsningar mer än väldigt små detaljer. Den är även avsedd för att kunna skära i tyg, typ canvas. Osäker på om det kräver en annan kniv.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

#7
Lite bilder. Först layouten på skärmen

Laddar printern:

Utskrivet och plockad:
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Tack! Nu får man en liten hum om hur det fungerar och ser ut.  <happy>
Mvh // John

Actros861

Ser bra ut, undrar vem som ska ha de där [laugh]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Grymt snyggt! Skulle kunna tänka mig att beställa schabloner. Gripen, samma som du lackade på din grusbil. Bara att skicka ett PM när du känner att du har tid.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Blir ju riktigt bra! <tumb>
Vi är nog några som kan se till att du inte blir arbetslös  [ok]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Bara att fråga på. Kan säkert fixa till det ni behöver  <tumb>

Ang Gripen har jag scannat in den. Skall bara retuschera linjerna, det lär ta ett tag  [laugh] Men sen finns den ju klar istället.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

Överlägset,tack för en rapport av denna maskin. <tumb>

tåffår

Ser ut som en fin maskin! 

Spørsmål
Går det ann å hente inn bilder for å lage siluetter av?

Hvilken folie er det du bruker? Ser det er flere forskjellige typer i nettbutikken...
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar