AT&E Goldhofer STN-L3 (Veroma)

Startat av Actros861, 31 juli 2012 kl. 05:01:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pierre_r

Fint
Jag är lite sugen på detta släpet med.

Sen lite OT om axlarna, Dom har valt att ha SAF axlar och SAF axlarna(på 1/1) med den kåpan som detta släpet har är inte roliga.
Pga att det rostar mellan lagret och axeltappen och där är så hårfina toleranser så med lite rost där så sitter fast.

Jag skulle byta skivor på ett släp som hade sånna axlar och hade lossat allt som behövs lossas på för att få bort naven.
Kännde lite försiktigt på det men det satt fast så jag tog en avdragare och provade lite, det slutade med att avdragaren rök sönder....
Tillsist var jag tvungen att klyva hela navet med en vinkelslip av modell XXL och sammtidigt vara rädd om axeln så jag inte skadade den.
Efter jag hade fått bort det gamla så skulle det nya dit och det hade nästan ännu bättre passform än det gammla, för detta var jag tvungen att slå in med en gummislägga fast än jag hade dränkt in axlen och lagrena i fett... det jobbet gick på "bara" 15000kr i delar sen vet jag inte hur mycket dom tog betalt för arbetet

Actros861


Var nere i källaren och rotade fram min lilla Goldhofer, inga ramper eller axlar var det på den  [conf]
Ramperna och två av axlarna hittade jag dock, var den tredje axeln och hälften av däcken är kan man ju fundera på  [conf]



Den har nog inte mått så bra av att ligga upp och ner på ett fuktigt källargolv heller, den har börjat rosta  [laugh] [laugh]



och lacken har ju med sett bättre dagar [laugh]



Monterade  de två axlarna jag hittade i alla fall så nu rullar den åtminstone  <hands>

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Hittat nästan alla delar så nu  är denna ihop igen.
Stagen som håller upp ramperna får jag dock köpa nya då det ena har gått sönder, Veroma har nya i stål så dom ska väl hålla hoppas jag :P




MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/