AT&E Goldhofer STN-L3 (Veroma)

Startat av Actros861, 31 juli 2012 kl. 05:01:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Då har jag äntligen fått hem den efterlängtade Goldhofer maskintrailern som jag velat ha ända sen jag såg den första gången.

Bygget var ganska enkelt förutom en sak, kommer till det lite senare men vi börjar väll från början.

Allt är snyggt nerpackat med huvuddelen av trailern redan monterad, den är svetsad ihop på gott och ont. Påsar med skruvar axlar och andra saker är tydligt märkta och ligger i olika påsar, det enda som inte är märkt är plastbitarna men de är lätta att känna igen.



Bygget börjar med ett ark av små stålbitar som ska brytas loss.



Dessa sitter mellan ytterkanten och huvudramen och kläms bara på plats.



Fälgarna är i två delar och skruvas ihop med tre skruvar, kullager följer med satsen.



Början av bygget av axlarna. Allt detta är gjort i hårdplast.



Så här ser axeln ut monterad.



Så till det största bekymret på den här trailern. Överfallen som håller själva axeln på plast är gjorda i plast, detta är enligt mig helt vansinnigt. Det ser snyggt ut men på min var det helt hopplöst att få muttrarna till att ta i de gängorna som var gjutna. När jag tittade noga på detta så visar det sig att gängorna är fulla av plast, med andra ord så kunde inte muttrarna ta gängor utan våld vilket resulterade i att det blev nya och utsatte överfallen för onödig påfrestning i monteringen. De har också använt ett udda mått på 2,6mm, antagligen för att det ska vara skalaenligt för det ser väldigt bra ut.



Nog gnällt och tillbaka till bygget. Stödbenen var inga problem att sätta ihop, jag missuppfattade dock manualen lite och fick vända på vinkeljärnen som håller stödbenen på plats i trailern.





De bakre benen var knepigt att få dit för att uttrycka sig milt.



Här sitter då alla axlarna på plats, hjul och luftbälgar ska bort när trailern ska lackas.



Nackdelen med att  chassit är färdigsvetsat, det går inte att sätta dit IR-kingpin. Detta är så klart inga problem om man inte har IR, men det var lite retsamt för min del.



Det var allt för idag, ramperna är också färdiga dessa var aningens kluriga bitvis och det gäller verkligen att kolla noga i manualen hur alla delar ska sitta. Bilder på dem kommer när dem kommer ;)

Tror den blir helgul inte men inte omöjligt att svanhalsen och eventuellt ramperna blir röda.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Ser riktigt rejäl ut iallafall!  8)
Mvh, Olof!

Actros861

Ja det är det inget fel på, kanske lite svag i svanhalsen (den flexar lite när man trycker på den) men där ska ju inte lastas väldigt tungt på den ändå :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

När får vi se en bild på hela skapelsen?  :) 
Mvh // John

Actros861

Bra fråga, får fixa det till helgen tror jag :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Inlägg nummer 100 :D

Blev visst lite tidigare med bilder ;)

Först en på utläggarna som breddar lastplanet, dessa är i två delar och limmas ihop 20stycken totalt... De sitter fast med en liten sprint som går rakt igenom hela sidan.



En närbild på upphängningen monterad på trailern.



Staget som håller ramperna uppe.



Hållaren till ramperna.



Detta är då den delen som ser till att den yttersta delen av rampen fälls ut och man ska fästa ett snöre i den som sedan går till den yttersta delen av rampen. Givetvis lyckades jag att sätta den ett halvt varv fel från början, det var inte kul att få ut de små sprintarna igen som håller den på plats.



Lastplanet, ursäkta röran på bordet ;)



Detta blev jag lite förvånad över  faktiskt, riktiga träbitar att lägga på planet :) Det som inte var lika kul var "durkaluminiumen" som var gjord i plast, det kommer jag att lägga riktig alu.



Svanhalsen ser lite tråkig ut tycker jag så här kommer jag också att lägga alu-durk efter lackering.



Så äntligen bild på hela, först en jämförelse med den andra 4axlade jag har.



Lite bättre på bara denna,



och ett par på hela ekipaget :)



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Battolajnen

Fint fint.... :)
Är raperna radiostyrda? Eller fäller ner dom för hand?

Mvh Sebastian
Mvh Sebastian
Tamiya MAN TGX 26.540
Carson Tipptrailer

Actros861

Nej det är de inte ännu i alla fall, har sett några stycken på youtube som har det så det går att göra ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Lacken är nu på :)

Gult chassi med röda sidor och ramper, inte helt 100 men det duger till den som ska ha den ;)









Och så lite last på också.





MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds


Gunnar

Ja den blev snygg! :)

Samtidigt avslöjar dina bilder vad ditt nästa projekt till lastaren borde bli: ett sopaggregat :D Jag menar förenar du nytta med nöje med grävaren i rabatterna, så varför inte göra det inomhus oxå. För övrigt måste du ju sopa garageuppfarten inför vintern oxå.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Thomsson

Blev ju kanon det där,så praktiskt och snyggt med firmafärger.

Actros861

Citat från: Ampen skrivet 11 augusti 2012 kl. 09:02:01
Den blev snygg. :P

Tackar :)

Citat från: Gunnar skrivet 11 augusti 2012 kl. 09:11:56
Ja den blev snygg! :)

Samtidigt avslöjar dina bilder vad ditt nästa projekt till lastaren borde bli: ett sopaggregat :D Jag menar förenar du nytta med nöje med grävaren i rabatterna, så varför inte göra det inomhus oxå. För övrigt måste du ju sopa garageuppfarten inför vintern oxå.

Tackar :)

Jo tack ett sopaggregat står högt upp på listan som tillbehör till lastaren. Snabbfäste finns redan så det är mest att det ska göras. Har bara lite för mycket annat nu så det får vänta lite, snöplog till vintern ligger redan på bygbordet ;)

Citat från: Thomsson skrivet 11 augusti 2012 kl. 13:42:39
Blev ju kanon det där,så praktiskt och snyggt med firmafärger.

Tackar :)

Japp så slipper man fundera och tänka så mycket :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Det är en fin trailer det där, och jag måste säga att jag gillade färgsättningen på den, det röda och det gula gjorde sig på den där! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Tackar :)

Blev ganska nöjd själv med färgsättningen faktiskt. Ja det är inget fel på trailern, men där är ju ett par detaljer de kunde gjort mycket bättre.

Kan också säga att den klarar en del last, 870:in fick åka ett varv runt banan på Elmia. Det jag saknade var tyngd i den stackars T-Scanian, fullt lass med grus plus ett lånat blybatteri av Hajen ändå spann den på golvet. Fast det som är mest förvånande är nog ändå att det där plastdraget från Wedico höll ;D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/