AT&E Bil4 MAN TGX XXL 41.680

Startat av Actros861, 1 maj 2013 kl. 02:58:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Japp då är det dags att dra igång ännu en projekttråd...


Fik i alla fall hem förebilden till bilen jag tänkt bygga, färgerna blir dock mina gamla vanliga i gult och rött ;)
Jag kommer inte bygga min bil 100% efter förebilden utan en del blir som jag tycker är snyggast b.l.a så kommer jag använda vanliga TGX-fronten istället för den som sitter på denna modellen. Största anledningen till köpet av denna modellen är trailern men den tar jag i annan tråd ;) XXL-tak och aluminium fälgar är beställda men det kommer nog en hel del till :P


Lite bilder på bilen :)
Där finns en hel del små detaljer till modellen som man kan sätta dit, jag kommer dock inte göra det för det är jättesmått, jättepilligt och jätteömtåligt ;)

















Dubbla pipor mellan hytt och stälningen :D





Under hytten ligger V8:an på 680hk  <evilgrin>











MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

HillBillyBoy



Mvh// Lars-Åke.

Mad Max

Spännande Actros!! Gott med ett tungdragar bygge till. Kan man alltid titta lite om man kör fast  <evilgrin>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mullis

Det är i skala 1:50, modellen, HBB. Fin modell.
Liten miss att sätta arbetsbelysningen bakom avgasrören...  [laugh]
Men, de ger tillräckligt med lyse.

Lycka till, Actros, så du får komma ut och  [play] med den så snart som möjligt.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Actros861

Citat från: HillBillyBoy skrivet  1 maj 2013 kl. 07:50:25
fin  <tumb> vilken skala är den i?

1:50 men det har ju Mullis redan svarat på :P

Citat från: Mad Max skrivet  1 maj 2013 kl. 08:19:45
Spännande Actros!! Gott med ett tungdragar bygge till. Kan man alltid titta lite om man kör fast  <evilgrin>

Jo behöver ju en rejäl dragbil för att flytta det där åbäket till grävmaskin :P
Titta och skäl så många idéer du kan :)

Citat från: Mullis skrivet  1 maj 2013 kl. 09:37:35
Det är i skala 1:50, modellen, HBB. Fin modell.
Liten miss att sätta arbetsbelysningen bakom avgasrören...  [laugh]
Men, de ger tillräckligt med lyse.

Lycka till, Actros, så du får komma ut och  [play] med den så snart som möjligt.

Ja en lite skum placering av ljusen, uppe på hytten bakom ställning och avgasrör :P
Tackar, tror inte den blir körklar förrän till hösten om jag ska vara ärlig ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Lite mer paket idag <tumb>
Jag är dock inte helt nöjd med vad som levererades från Rigid, till att börja med så var XXL-taket spräckt. Det var dock enkelt fixat och det stör mig inte så mycket ändå, det är ändå en bra och fin gjutning om än lite tajt.







Tror det blir riktigt bra med en TGX XXL, MAN är inte vanligt och med XXL-taket blir denna ännu ovanligare :D
Färgen har jag kommit fram till är Tamiyas TS-39 Mica red, riktigt snygg färg faktiskt. Så klart har jag hittat ett problem med det också, Eirike93 har samma på sin Scania och det går ju inte. Vill ju inte bli förväxlad med honom liksom [laugh]
Så funderar lite på att lägga Tamiyas TS-47 Chrome yellow på de nedre delarna, hela kofångaren, nedre fotsteget och skärmkanten, så blir det som de andra bilarna men ändå inte riktigt lika :)





Det som stör mig riktigt mycket är alu-fälgarna, inte utseendet för de är välgjorda och riktigt runda. Slår ingenting till skillnad mot plastfälgarna. Bredden däremot, jag beställde ju de fälgarna med lite speciellt utseende. Det är helt ok att tycka de ser hemska ut för det är det många som gör, jag gillar dem dock :D
Dessa fälgar i 1:1 har jag förutsatt att de är för breda däck så därför trodde jag så klart att modellen också var det. Eftersom det inte finns någon info om mått på Rigids sida heller så blev det ju lite fel eftersom jag vill ha breda däck. Så nu står jag och väljer på smala däck eller andra fälgar??
Jämförelse med Veromas breda fälg.



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Jag råkade ut för precis samma sak , beställde "breda framfälgar" och då jag fick dem va dom i princip lika breda som original  [angry], jag tänker dela fälgbanan på insidan i svarven och bredda dem precis som man gör i verkligheten då man breddar fälgar, men surt är det.   :(

Ditt bygge ser trevligt ut annars.  <tumb>
Mvh // John

Mad Max

Ser bra ut Actros! Tycker fälgarna är snygga, synd med bredden bara. Har du förlängt ramen på den något?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Citat från: SWE IROC skrivet  4 maj 2013 kl. 08:16:10
Jag råkade ut för precis samma sak , beställde "breda framfälgar" och då jag fick dem va dom i princip lika breda som original  [angry], jag tänker dela fälgbanan på insidan i svarven och bredda dem precis som man gör i verkligheten då man breddar fälgar, men surt är det.   :(

Ditt bygge ser trevligt ut annars.  <tumb>

Grymt irriterande, det får väll bli smala däck ser det ut som...

Citat från: Mad Max skrivet  4 maj 2013 kl. 09:26:34
Ser bra ut Actros! Tycker fälgarna är snygga, synd med bredden bara. Har du förlängt ramen på den något?

Japp ramen är förlängd med några cm, den är egentligen till en annan dragbil med 3,90 i axelavstånd. Det blev helt perfekt axelavstånd med den ramen om man jämför med förebilden :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Kan du ta en bild från bak/insidan av fälgen oxå. Den kan inte vara så märkvärdigt att svarva av den inre flänsen och skarva i en bit så du får den bredd du vill ha.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Visst kan jag det Gunnar :)



Sen skruvas den på navet med 10st M2 skruvar.



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jag slängde ihop ett förslag. Bilderna får tala för sig själva.Det enda man gör på originalfälgen är att svarva bort den inre flänsen.









Förslagsvis limmar man ihop delarna med epoxi eller någon av Loctites tunnflytande limmer.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Ser ut som ett bra förslag Gunnar :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Lackat lite på denna :)

Ja först slipade jag :P



Sen lackade jag gult, provar med den vanliga gula jag använder och ser hur det blir :)



Taket har fått sig lite primer faktiskt.



Liten detalj som jag ser att många missar på både Scania och MAN (mig själv inräknat på andra MAN:en jag har), svart bak grillen.



Även "glaset" i fronten lackade jag svart, körde på baksidan för att få det så blankt som möjligt.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.