material till vägar? och kullis byggen! så som hus och broar

Startat av krankillen, 11 april 2013 kl. 21:23:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

krankillen

hej! jag drar i gång en tråd om hus byggen och vägar samt broar och viadukter [blah]

jag har typ fri tillgång till material för att bygga olika hus och broar och sådant. tänkte det kunde vara kul om vi har 20st hus av olika typer. så som polis och brand station, vanliga bonings hus ,verkstad, eller en typ av byggnad som man har i ett grustag. kom med förslag och gärna olika bilder. hur breda vägar brukar ni ha i cm. ska man satsa på typ en svart/grå nålfiltmatta i rätt bred.

krankillen

#1
fick ett pris på 38 kr kvadrat metern vid köp av en rule 2x30m
kan detta vara billigt!?

swerecon

Låter väl inte som ett dåligt pris direkt, har ingen koll på "mattbranchen" heller  [laugh] Hur ser den ut i själva "behåringen"
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

krankillen

har ju inte riktigt koll på det. ska köpa en prov bit, så får vi se.

1.vilken bred ska det vara? någon som kan mäta det ska det var 20 cm på varje körbana? plus ,lite vägren. Vore fint att ha 50 till 100 meter väg:)


Gunnar

Hur bred är en "normalväg" i verkligheten? 10m?? Dela detta med 14 eller 14,5 så blir hela modellvägen cirka 70cm dvs man delar 2meters bredden i 3 lika delar.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Citat från: Gunnar skrivet 13 april 2013 kl. 09:39:59
Hur bred är en "normalväg" i verkligheten? 10m?? Dela detta med 14 eller 14,5 så blir hela modellvägen cirka 70cm dvs man delar 2meters bredden i 3 lika delar.
För att en normal väg ska få ha mittlinje måste varje körfält vara 3m. Sen är det ju plus lite mariginaler på båda sidor plus lite väggren. Så 10m låter bra.
Är nog bra för oss att ha lite "vingelmariginal" också, lätt att köra av backspeglar annars.
Mvh, Olof!

HillBillyBoy

men tanke på standard väg breden här i sverige så är de nog lugnast att läga på lite :P
min bil är 20cm med bakspeglar så en 30cm borde en fil nog vara mist eller vad tror ni andra?


Mvh// Lars-Åke.

Gunnar

Det blir det ju om valet faller på 2-meters nålfilt. Delat med 3 blir drygt 66cm som är 2 körbanor som blir 33cm vardera <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

HillBillyBoy

de skulle då jag köra på  <tumb> är ju roligare och ha vingelmån en att man ska krocka :P


Mvh// Lars-Åke.

krankillen

tack! då vet jag! nu ett problem till! hus! hur bestämmer man storlek på dom! typ en vanlig villa eller bensin station.

krankillen


Gunnar

Citat från: krankillen skrivet 13 april 2013 kl. 11:48:43
tack! då vet jag! nu ett problem till! hus! hur bestämmer man storlek på dom! typ en vanlig villa eller bensin station.

På samma sätt som med vägen <tumb>: Om villan är 12x8m exvis så blir modellen cirka 85x57cm.

Om någon talar om vilka mått "verkligheten" har så ska jag gärna ta fram "modellmåtten" <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Bra tråd!
Har lite funderingar på detta området också. Har lite tankar på broar/viadukter där man ställer ut det som "fundament" för att sedan fylla med jord eller sand. En tanke är också att ha ett hus i delar, fasader och takstolar t.ex. Med lite gaffelredskap och hydraulisk lyfthjälp så ska väl det gå att montera...Fördelen med detta är ju att det är lättare att transportera också.
Försöker bara få tiden att räcka till så jag kan göra lite prototyper.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Mvh, Olof!

krankillen

jag får prov bygga en bensin station. tack för tipsen