Ännu en nybörjare!

Startat av Mojje40, 10 april 2013 kl. 17:35:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mojje40

Hej alla glada!
Jag heter Morgan och bor strax utaför skara.
har sedan jag blev medlem här suttit och beundrat alla era fantastiska byggen, och läst vad ni rekomenderar för olika grejer och hur ni har löst problem som ni råkat på. kommer inte ihåg vem av er som skrev nått om att scanian inte hade rätt mått, den skulle behöva kortas.
Då kommer första frågan hur mycket ska den kortas? kommer med all säkerhet fler dumma/konstiga frågor vad det lider.

Mvh Morgan

Eirike93

Alltså, Scanian behöver inte kortas - allt är relativt!
Det finns dragbilar med det axelavståndet också :)

Det du bör göra är att hitta en förebild som du tycker passar din smak - sen tar du axelavståndet på den bilen (hittas enkelt på transportstyrelsens hemsida m.h.a reg.nummer) och skalar ner det till "vår" skala :) Alltså ~1:14

Välkommen hit också såklart! <beer>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

krankillen

 <happy> kul med någon från trakten!! 8)

Mojje40

Tack för snabbt svar Eirike93 bara att börja mäta med andra ord :)


boggi

välkommen skaraborgare. tror vi är 4-5st nu här ifrån.
<happy>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Mojje40

Man tackar boggi! det är kul när det finns fler i närheten.

Tänkte byta till kullager i hela bilen, men så såg jag att det står att man inte ska byta till kullager i växellådan.
hur ska jag göra?
Vilka kan jag byta ut och inte?
Vad kan jag använda för fett i lådan? det medföljande räcker inte långt.

Eirike93

Jodå, du kan köra med kullager även i växellådan!
Fett i lådan är bra, iaf för att tysta ner den det lilla den låter - ett tunt fett är att rekommendera, så det smörjer litegrann men samtidigt inte går trögt :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mojje40

Du är snabb med svar, det uppskattas
ska det va gummitätade i lådan då?
har du nått tips på fett?
som sagt nybörjare vill ju att det ska hålla.

mvh Morgan

Eirike93

#8
Jo, gummitätade fungerar säkert minst lika bra som dom med metalltätning, det är en blandning i de som säljs till våra bilar!
T.ex här :)
Vet inte vilka som ska sitta var, men det märker man när man bygger ihop det!

Jag tror att det kvittar vilket fett du har, men nåt silikonbaserat fett (tror att det är det som följer med original), vet dock inte var man kan köpa detta!

Tilläggas ska att jag aldrig haft några problem under den tiden min har gått med originalbussningar, så jag kan av egen erfarenhet säga att kullager inte är nödvändigt!
Min bil har fått rulla långt, i rätt hård miljö, så jag tycker det är en onödig utgift!

EDIT:
Här finns en tråd för din fet(t)a fråga! [conf] [dance]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer