Cellförlust i mitt Lipo!

Startat av Ellis, 19 mars 2013 kl. 17:29:19

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Ja, men systemet stängs inte av och slocknar?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Kan inte fortsätta köra, lyset funkar dock
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

Det jag menade att det inte är en riktig cutff, bara en varning. Om accen inte är balanserad och schysst kan den ladda ur snett. Det går väldigt fort på slutet men du har nästan max fram till slutet
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Jo, men belysningen drar så lite - så märker du att du inte kan köra, då är det rätt god marginal innan alla lampor skulle lyckas tömma batteriet :P
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

swerecon

Helt rätt. Men nu var resonemanget om det var cutoff eller inte. Problemet med den aktuella accen beror nog på något annat. <tumb>.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Jag definierar det som en sorts cutoff åtminstone!

Har batteriet legat oladdat länge?
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Ellis

Citat från: Eirike93 skrivet 19 mars 2013 kl. 22:27:00
Har batteriet legat oladdat länge?

Nope, köpt i Februari. Balanserat å kört lite. Laddat och kört lite....å nu är det som det är. Absolut inte kört mycket heller. Bilen i sig är inte helt i skick så det har mest använts för inställningar etc.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Efter knappt ett dygns vila så har batteriet fått ny kraft, totalt visar det nu knappa 6V vilket också innebär att laddaren accepterat och kan ladda  [dance1] Så vi kör väl en balansering så får vi se vad som händer...

Jag tror dessutom att jag kan veta felet... Jag kör med coronas 2.4 modul till sändaren och coronas mottagare. Har även samma i traktorn och där "hackar" den till ibland och mottagaren blinkar till, vilket betyder att den tappat- eller får dålig kontakt med sändaren. Redan från start när jag installerade M20+ i lastbilen så stannade bilen till och började blinka med varningsblinkers, vilket jag då uppfattade som förlorad- eller dålig kontakt med min corona. Jag körde alltså vidare. Såhär har det hållt på och jag har hela tiden trott att det var dålig kontakt och inte brytt mig så mycket över detta, utan tänkt ta det bekymret senare.
Men nu kan det ju faktiskt vara så att den varnat för låg batterispänning och jag har kört vidare och då fullständigt sugit ur lipo:t.

För visst är det så med M20, varningsblinkers = förlorad kontakt eller dåligt batteri!?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Precis så gör den, där har du nog problemet!
Bara att sluta köra och lyssna på bilen nästa gång :)
När failsafe går in så stoppar den inte, utan den kör väldigt långsamt och går ibland att köra, jag använder också Coronas system till min, har upplevt störningar...
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Ellis

Citat från: Eirike93 skrivet 20 mars 2013 kl. 08:48:57
Precis så gör den, där har du nog problemet!
Bara att sluta köra och lyssna på bilen nästa gång :)
När failsafe går in så stoppar den inte, utan den kör väldigt långsamt och går ibland att köra, jag använder också Coronas system till min, har upplevt störningar...

Dom gånger varningsblinkers har gått in så har bilen stannat helt... Även styrservot har "hackat" när jag aktiverar det. Därför har jag hela tiden tolkat det som störning.
Men givetvis så kan den dessutom varnat för batterit där i mellan...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare