Koppla in lysdioder så dom blinkar

Startat av Rikard, 5 mars 2013 kl. 22:25:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Jag har blivit sugen efter att kollat lite här, att ha blink ljus i grillen, lysdioder, men hur ska man koppla in dom så det blinkar?  har sett att tex Olof har det på sin volvo, men misstänker att han har ihop kopplat det med sin ljusramp


Tack för hand
Scania R 620 6x4 Highline

swerecon

Du kan köpa någon av servonauts ljusmoduler, BE 8 eller BE 8 PC. Den senare kan du själv programera i stort sett hur du vill. Det är väldigt enkelt och du kan skapa 4 olika ljus/blinkscheman som den har i minnet och styr med en 3-vägsbrytare. Den första modulen har 6 olika (vill jag minnas) förprogrammerade scheman. En snikvariant på allt är att köpa blinkande dioder som man bara har av och på till. Kanske inte fullt lika användbart dock.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Jag har en BE8 PC till blixtljusen i grillen :)
Rekommenderas starkt!!  <happy>



Just ja, sova va det.... [sleep]
Mvh, Olof!

Rikard

#3
Finns det något max antal dioder man kan koppla in på dessa moduler? Tänkt om mak vill ha på flera ställen än bara grillen och fronten. På tal om lysdioder, finns det sådana två pols, som på en vanlig bil med hel och halvs ljus i samma lampa. Tänkte om man vill kunna använda blinkers vanlig och kunna köra alla fyra ihop med blink ljus. Eller bara ha varningsblinkers
Scania R 620 6x4 Highline

MrLinds

#4
Du kan ha 35st på varje utgång om det är 20mah dioder. Sen är det 8 utgångar. Men du får max ha 100 st dioder om dom är på 20mah. (Delat på alla utgångar)

Det där med blinkersen får någon annan flika in om men det borde funka om man trixar lite med envägs diodrar.

Edit** jag har funderat lite på det här och det borde gå att löda på en + och - kabel till på dioden till blinkers som du drar till be 8an.

Man bör sätta en envägs diod på -från be8 och en på plus från vad du styr blinkersen med. (Om du inte använder någon av servonauts prylar att styra blinkers)

På det här sättet får du dock samma styrka på båda funktionerna.

Vore bra om någon som är kunnig på området bekräftar eller dementerar ifall jag är helt ute och cyklar.   

ulooslagg

en BE8 PC kan du använda till både hel å halvjus i samma diod eftersom man programerar ett ljus scema själv

MrLinds

Lättaste sättet är nog att hitta en starkare diod och försöka borra ett nytt hål bredvid blinkersdioden,

Rikard

Jo jag har Servonaut m20+ som ska monteras i lastbilen
Scania R 620 6x4 Highline

Actros861

Om du har M20+ Rikard behöver du ju inte tänka på att koppla blinkers och annat på en BE8, det blir bara onödigt krångligt. M20+ har utgångar för blinkers, broms, back, och två till typ parkeringsljus. Vill du ha separat styrning för hel halv och dimljus köper du en MM4 till det. Sitta och programmera upp en BE8 PC till att använda till vanligt ljuse gör man bara om man vill ha extremt mycket att göra ;)

Med tanke på att du har en Scania behöver du inte tänka på att köra några lampor ihop, allt är uppdelat. Vill du köra parkering bak och bromsljus ihop klarar M20+ av det.

På min R620 satte jag i 1,8mm dioder på ovansidan av reflektorn som blinkade ner i heljuset. Alla vita blixt går på separata dioder. Lite mer lödning och dioder går så klart åt men i mitt tycke är det också enklare att göra på det viset.

Tamiya Scania R620 8x4*4
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rikard

Finns dom små lysdioder på 1.8mm i fler färger än vita? Kanske hade varit något att haft sådana små orange som blixt ljus i grillen
Scania R 620 6x4 Highline

swerecon

Japp, det finns dom. Jag har själv 1,8 oranga som blixtljus i fronten.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rikard

Scania R 620 6x4 Highline

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Rikard

Scania R 620 6x4 Highline

ulooslagg

vilken modul använder du till dina blixt jus actros