Standardkoppling av ljuse

Startat av Actros861, 30 juli 2012 kl. 01:53:22

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Jo full ström på uttaget är det som gäller och motstånd i vagnen. Tror det blir lite jobbigt för ett motstånd i bilen att driva ett 20tal markeringsljus. Jag har mina kopplade så ändå tack vare IR-styrningen.

Jag kör alla mina på 7,2V, ser ingen anledning att man behöver 12V i lastbilarna egentligen. Jag kommer dock att bygga en med 12V system, det blir tungdragaren till grävmaskinen. Den kommer ändå bli så pass special att det inte spelar någon roll hur det kopplas mellan bil och  trailer.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

e21242

Hej

Jag kör med 7,2 volt

Mvh
Håkan

Olof

Jag kör 7,4V (ingen märkbar skillnad från 7,2V)!
Mvh, Olof!

Ellis

Min lastbil går på 7.2V...än sålänge.

Citat från: Olof skrivet 26 augusti 2012 kl. 19:03:41
Jag kör 7,4V (ingen märkbar skillnad från 7,2V)!
Kör du med Lipo?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Japp! 7,4V 5200mAh Harcase ackar!
Kör slut på ungefär 1 ack och lite till på en hel mässdag.  <evilgrin>
Mvh, Olof!

Eirike93

Har nu gjort mitt el-system på Scanian, det är en ljuskontakt som är enligt danskens standard! :)
Väldigt bra om ni som använder sladd kör på detta, och enda anledningen att använda sladd är ju störningar - mitt och Anders ekipage stod och blinkade i takt i Göteborg <poke>

Den andra kontakten, längre ner, är för er som kör roadtrain eller dylikt!
Framförallt när det kommer till dolly så blir det störningar, det var det problemet jag och Anders upplevde!
Då har man ljus-försörjningen via sladd till Dollyn (den övre kontakten) (kan verka onödigt att ha 6st sladdar för att belysa den, men du vill inte ha alla störningar som IR medför över dragstången! <tumb>

Sen sitter AIR4 i bilen, man skarvar sen sladden till dioden vidare över kontakten och fram till vändskivan i dollyn!
Där är även fördraget för en separat kanal, som kan användas för vändskiva eller valfri kanal i dollyn :)

Såhär ser det ut!


Hoppas ni förstår principen! :)
Tackar Anders, det var hans idé, men jag fick äran att va försökskanin lol

Resultatet, inte vidare snyggt, inte vidare smidigt när man ska haka av och på dollyn, men störningsfritt så in i bänken <popcorn>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Du var ett lätt offer att ha som försökskanin :P

Perfekt att du har provat, får se till att fixa till det på T-Scanian så får vi testa nästa vecka :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Notera; jag har inte kopplat in batteriet och sett om det brinner än [laugh]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Då ser du till att testa INNAN jag kopplar in min bil :P
Två eldsvådor räcker...
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Nalle T

Annars finns mpx Kontakten  här 2 par per sats http://www.reservdelsrc.com/?category_id=&item_id=GF-1004-001
så slipper du den enorma frakten  :)
Med vänlig hälsning,
Nalle

Pågående projekt  Scania R470

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds


swerecon

Precis <tumb> kan ju vara bra att köpa fler saker, inte för att frakten är direkt dyr <hands>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

Hur ser det ut i trailer- & vagnparken här på forumet nu då? Kör ni efter denna koppling? Tänkte nämligen ge mig på å dra lite el i min trailer snart, och i så fall köra med MPX-kontakt....
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Personligen så tycker jag kontakterna blev lite stora, men jag kommer fortsätta med dessa!
Vet inte om fler kör med dessa dock!
Har ett kopplingsschema på svenska, kan lägga upp det, om jag inte redan gjort det.... :P
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer