Kom igång med Tamiya lastbil - introduktion!

Startat av Eirike93, 29 juli 2012 kl. 21:03:23

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Här kommer en introduktion till Tamiyas 1:14 radiostyrda lastbilar!

Du har kanske funderat på att köpa en lastbil?
En fullstor kan ibland vara lite avskräckande - inte minst prislappen, men också parkeringsmöjligheterna (annars är där väl inget som hindrar en?! ;D)!
Så, du har kanske bestämt dig för att börja med en som är lite mindre, då är det här du ska börja din jakt!

Den vanligaste lastbilen som rullar på modellvägarna är Tamiyas plastbyggsatser av olika 1:1 lastbilar!
Det finns olika modeller och märken, bland annat; Scania R620/470, MAN 18.540/26.540, Volvo FH12 420, Knight Houler och Ford Aeromax!
Alla modeller är byggda på samma sätt, en ram av metall, en upphängning av metall, en tre-växlad växellåda, en olackad hytt av ABS-plast och däck av ganska hårt gummi!
Det är väldigt fina modeller och det märks att dom är genomtänkta, saker och ting passar utmärkt och det fattas sällan delar.
Okej, det var lite kort om utvalet och uppbyggnaden hos Tamiya!

Nu har du köpt en lastbil, men vad behöver du mer?
Jo, alla Tamiyas modeller levereras rullande med en elmotor, du kommer alltså inte kunna ha nåt kul med din modell utan att den kompletteras med mer elektronik - om du inte ska ha den som "Shelf queen" förstås 8)
Bilen behöver kunna styra och gasa, det är dom grundläggande funktionerna för att kunna kalla det en radiostyrd modell!
För att kunna sköta detta trådlöst och att slippa springa bredvid bilen behöver du också: en sändare och en mottagare!

Summa summarum så behöver du åtminstone detta:
En 2-kanals sändare + mottagare
Ett fartreglage till motorn
Ett standard-storleks servo till styrningen (3kg räcker, men 6kg är bra vid tungt lastad bil).

Nu rullar bilen, men du vill kunna växla också, annars finns det ingen vits att ha den stora svarta lådan i mitten av bilen!
Då behöver du komplettera med:
En annan sändare, minst 3-kanaler i detta fallet, plus en mottagare
Ännu ett servo till växellådan, även det ett standard-servo, 3kg räcker utmärkt!

Sådär, nu har du en rullande 1:14 lastbil som kan utnyttja dom grundfunktionerna som är nödvändiga för en lastbil!
Du kommer vilja lacka din bil, dom kommer olackade med en vanilj-gul nyans på ABS-plasten som efter ett tag i solen blir ännu gulare ???
Där finns det en hel vetenskap som jag inte ska dyka nåt vidare i, vissa kör Biltemas hobbyfärg, vissa kör Tamiyas egna sprayburkar eller så lackerar man med Airbrush
Oavsett färgval eller märke, så använd alltid samma märke på grundfärg, täckfärg och klarlack!

Voilá, din bil är nu färdiglackad och färdigbyggd (förhoppningsvis lackad innan du byggde ihop den, annars blev det nog knöligt med maskeringen :P)! 8)
Det som är tänkt med Tamiyas dragbilar är att man ska dra en trailer, maskintrailer, skåptrailer, flaktrailer, tanktrailer m.m m.m... Det finns där två stycken märken som är störst när det gäller trailer till Tamiya!
Carson och Tamiya själva, dom gör lite olika sorters trallor, man får nästan överväga lite, min personliga erfarenhet säger: Köp Tamiya rakt igenom, då får du bra kvalité!

Ska inte säga mycket mer, man kan inte få ett färdigt recept på den ultimata bilen från början, men några små tips & trix kan vara bra att veta redan från början, dessa finns bland annat här!
En kort början är iaf:
Köp en annan motor från början, den som följer med duger kanske om man ska köra bilen som racetruck, men den saknar allt vad vridmoment och styrka heter!
Den populäraste motorn är: LRP TP3 (truck puller 3), denna säljer en del av dom som är återförsäljare av lastbilarna, pris är ungefär 300 kr! Bland annat här

Bygg om styr- och växelanordningen!
Tråd finns här!

Köp en sändare som har minst 6 kanaler, det finns nog inte en enda som fortfarande kör med 2/3-kanalers sändare!
Du kommer snart vilja uppgradera bilen i form av belysning, motordrivna stödben till trailern, m.m!

Sen är det klart, vilket fartreglage som helst duger ju - för den som vill kunna köra framåt, bromsa och backa...men, en skalaenlig modell har ju broms/backljus m.m, där krävs det då lite mer avancerad elektronik än bara ett fartreglage. Man kan köpa en ljusmodul som komplement, men känslan i ett reglage som är byggt för lastbilar är ju betydligt bättre.
Läs mer om Servonauts omtyckta elektronik till lastbilarna här!

Det var en kort början, du har antagligen fler frågor än innan du började läsa, men mitt råd är: Köp en byggsats från Tamiya, lacka den när du känner för det, och bygg under tiden det du kan!
Alla frågor du har finns det svar på, om du inte hittar dom på forumet så är det många kunniga här som gärna hjälper till! 8)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

HillBillyBoy

kan inte hitta nån sida som säljer sån motor ju  :-\


Mvh// Lars-Åke.

Eirike93

Citat från: HillBillyBoy skrivet 29 juli 2012 kl. 21:44:06
kan inte hitta nån sida som säljer sån motor ju  :-\

Bland annat här :)
Finns som 7,2v och 12v :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

HillBillyBoy



Mvh// Lars-Åke.

Olof

Kanonintroduktion!!

Klistra, gärna med PL400!  8)
Mvh, Olof!

swerecon

Bra intro. Men du, länken till styr/växel anordningar finns inte;)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

#6
Citat från: Olof skrivet 29 juli 2012 kl. 22:12:40
Kanonintroduktion!!

Klistra, gärna med PL400!  8)

Tack :D 8)

Citat från: swerecon skrivet 29 juli 2012 kl. 22:46:54
Bra intro. Men du, länken till styr/växel anordningar finns inte;)

Nepp, den finns inte, än! 8)

Om det är nåt som fattas så säg till, då lägger jag till det! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Trail Jero

Tänkte bara tillegga att Tamiya importerast av Eber toys i Sverige, och kan hittas här:

http://www.tamiyasverige.se/BizPart.aspx?tabId=2&tci=28

Här kan man också köpa resrvdelar.
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Rikard

någon som kan tipsa om ett bra fartreglage till motorn?  :)
Scania R 620 6x4 Highline

Thomsson


Rikard

efter att läst igenom tråden några gånger, jag en fråga till, måste man inte minst ha en mottagare + sändare som klarar av 4 servo, då det ser ut att ska gå ett servo till att öppna låsningen på vändskivan? eller ser jag helt fel?
Scania R 620 6x4 Highline

Ricardo

Det minsta är 2 kanaler(styrning+fartreglage), sen kan det ju vara kul att växla när det finns växellåda, man kan sen lossa släpet för hand även om det kanske förtar helhetsintrycket...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

OBELIX

Jag har tittat i timtal på tuben, och lusläst allt ni skrivit här. Enormt fina byggen ni har gjort allihopa!

Då jag inte är helt bortkommne i modellbyggarvärlden och har för ögonblincket "bara" en skalabåt på byggbordet nu så har jag blivit sugen på nåt fordonsaktigt också. Och jag har varit och tittat på en Tamiya lastbil, En två axlad dragare som ser helt okej ut! Men en sak gillar jag inte på den, och det är den enormt höga hytten som sitter på den. Finns det lågt tak med i satsen om man skulle föredra det?

Skulle väl helst vilja ha en hytt från Scania eller Volvo från -80 talet, men det är väl omöjligt att få tag på. Mina planer är att göra en modell av företagets bilar från den tiden med rätt färgsättning. Då krävs det längre chassie och en tredje axel på den, men det går att köpa till förstår jag.

Ni kanske har sett dessa bilar, gula och röda som det stod Bröderna Edstrand på, numera är dom silver och blå...

MVH//ROBERT C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Ellis

Citat från: OBELIX skrivet  2 maj 2013 kl. 18:24:11
Jag har tittat i timtal på tuben, och lusläst allt ni skrivit här. Enormt fina byggen ni har gjort allihopa!

Då jag inte är helt bortkommne i modellbyggarvärlden och har för ögonblincket "bara" en skalabåt på byggbordet nu så har jag blivit sugen på nåt fordonsaktigt också. Och jag har varit och tittat på en Tamiya lastbil, En två axlad dragare som ser helt okej ut! Men en sak gillar jag inte på den, och det är den enormt höga hytten som sitter på den. Finns det lågt tak med i satsen om man skulle föredra det?

Skulle väl helst vilja ha en hytt från Scania eller Volvo från -80 talet, men det är väl omöjligt att få tag på. Mina planer är att göra en modell av företagets bilar från den tiden med rätt färgsättning. Då krävs det längre chassie och en tredje axel på den, men det går att köpa till förstår jag.

Ni kanske har sett dessa bilar, gula och röda som det stod Bröderna Edstrand på, numera är dom silver och blå...

MVH//ROBERT C

De hyttar som erbjuds är tyvärr bara Volvos FH och Scanias Highline. Men för den händiga så går ju det att ordna...
Värre blir det nog om du vill ha en 80-tals hytt. Då är nog alternativet ett scratchbygge. Ibland kan dock tyska Ebay överraska.
Vad det gäller den tredje axeln så finns ju Scania R620 med tre axlar att köpa.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mathias Bierfeldt

En gamla Scania NL 141 kanske? Inte för att jag kan nederländska men här är en länk till en sida som jag tror säljer en äldre hytt... http://www.verkerk-modelbouw.nl/index_bestanden/Page1367.htm
"Det bästa är att veta vad man letar efter innan man börjar leta efter det"