Några bilder på Livab lastväxlare

Startat av SWE IROC, 2 februari 2013 kl. 20:56:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SWE IROC

Slänger upp några bilder på min Zetterbergs Livab lastväxlare, en rätt speciell växlare som kan utföra mycket konstiga saker tex ställa av en tank / behållare på högkant, ta ett flak som nästan står under marknivå är bara några saker, den är suverän att flytta maskiner med då vinkel är väldigt liten då man drar på / ställer av flaket.

Men allt har en baksida, dyr i inköp, tung och mycket rörliga delar lika med dyrare underhåll men helt underbar att jobba med.











Mvh // John

Olof

Mvh, Olof!

scaniavabisl56


Olof

Mvh, Olof!

MrLinds

Hmm teleskopkolvarna är enkelverkande va? Hur är det när du ska få ner den går det segt innan det blir mer vikt på?

SWE IROC

Nä dom är dubbelverkande, har man en extremt tung burk / flak / maskin man ska lasta kan man köra upp tippen mycket och strunta i torn funktionen och bryta på flaket = inte nyttigt men men vad gör man ibland då det skiter sig.  [conf]
Mvh // John

MrLinds

Men man ser inga slanganslutningar på kolvarna.

SWE IROC

Här är allt bakvänt, du ser tre slangar / hydraulrör gå till kolvänden bakom verktygslådan på tredje bilden, halv knepig lösning på en del prylar, går tydligen en anslutning inne i kolven till andra änden, händer att den pajjar och det blir internt läckage i kolven.  ::)
Mvh // John

MrLinds

Jo om man skal göra en sån här i tamiyaskala så lär kolvarna va den svåraste nöten att knäcka.


SWE IROC

Mvh // John

SWE IROC

Bild på slanganslutning på tippkolven.

Mvh // John

SWE IROC

Livar upp den här tråden lite med ett par bilder, det här är lite vad som har hänt på min semester, drog igång ett riktigt idiot projekt, men det blir bättre för stunden.

Rost finns det i överflöd, nålhammare och rondell fick jobba ett par dagar.  :(



Efter mycket om och men kom det på lite epoxygrund, såg genast mycket bättre ut.



8 liter grundfärg och lika mycket topplack senare, nu ser den riktigt skaplig ut, måste ju vara fin då jag ska försöka bygga en RC kopia på den i höst, vet dock inte om jag orkar att ge mig på och konstruera en Livab växlare.



Mvh // John

Olof

Mvh, Olof!

Actros861

Blev riktigt bra IROC, nästan som du fått en ny bil :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Vilket jobb,blev ju hur bra som helst <tumb>