Carson trailer

Startat av Eirike93, 29 juli 2012 kl. 20:30:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Recension av Carsons trailer, skåpvarianten!

Jag köpte förra året en Carson Trailer, det stod mellan denna och Tamiyas Reefer, då Olof köpte Tamiyas Reefer blev det en Carson för mig, just för att jag tyckte den var snyggare och jag ville inte ha en likadan!
Bild på skapelsen!

Snygg, eller hur? 8)


Ja, när jag då öppnade byggsatsen möttes jag av en robust aluminiumskiva, stabil framplatta och väldigt stabil konstruktion.
Började bygga, och bitarna passade fint.
Hjulupphängningen är ju luftfjädringsdummies, och ser bättre ut än den fungerar, inte helt idiotsäker monteringssätt och den är stenhård ::)
Jaja, den dög tyckte jag.
När kofångaren skulle monteras, så var dom två bitarna som håller kofångaren felgjorda...
Som ni ser på denna bilden så är ett hål på fel ställe


Detta löste sig smärtfritt, ett mail till Veroma (som gör trailarna för Carson), istället för att skicka ett mail till återförsäljaren som i sin tur ska vidarebefodra. Fick två nya bitar efter två dagar, smärtfri service!

Åter till byggandet.
Fick ihop skåpsskelettet, det var riktigt fint!
Skruvarna var försänkta, och det är bara insex-skruvar (insektsskruv?) överallt!
Okej, nu sitter skåpet på chassiet, och det ser bra ut, en massa aluminiumsprofiler och det gillar vi!

Lådan under skåper ska nu på plats, plasten vart ju helt ok i passform, men lim fanns det inget som fungerade bra... Tills pappa hämtade mig ett rejält arbetslim som ska kunna fästa allt mot allt!
Lådan höll delvis ihop, men eftersom alla bitarna skulle limmas så kunde man inte röra den för då ramlade den isär
Så, lådan får betyget 0/5!
Reservhjulshållaren likaså, värdelös, backade ut i gräset, och den knäckte direkt!

Åter till släpet!
Kingpin är flyttbar, helt underbart, bara att justera där man vill ha den!
Sen tycker jag inte om detta med skåpsidorna, dom limmas på skåpskelettet, med andra ord, har du satt ihop skåpet så kan du inte montera isär det

Släpets dörrar är samma sak där, underdimensionerat och inte tänkt för att öppnas eller stängas, om ens försiktigt!
Dom ramlar isär, och gångjärnen går sönder väldigt ofta, har förstört två st.

Men men, allt som allt så är det riktigt snygt, så ska man ha den efter en mäss-bil och inte använda det så är det perfekt, men annars skulle jag gått för Reefern från Tamiya!

Köpte ett till släp, eftersom jag skulle ha ett skåp på bilen och det skulle se likadant ut, när jag fick den blev jag chockerad, kofångaren såg ut som stryk!




Mailade Veroma, tre dagar senare hade jag en splitter ny och väldigt fin kofångare i brevlådan! :D

Så, allt som allt, Carsons byggsatser, eller rättare sagt Veroma, ska ni använda släpet så uppgradera lådorna och eventuellt förstärk dörrarnas konstruktion!
Inte jämförtbart med Tamiyas konstruktioner, dock väldigt snyggt släp.
Betyg: 3,5/5!

Hoppas detta hjälpte dom som funderar på Carsons trailer :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Eirike93

Har jämfört lite med Tamiyas Reefer, och måtten är inte helt identiska.
Carsons trailer är ganska mycket längre, närmare bestämt nästan 3 cm längre än Reefern (beroende på hur man mäter).
Carsons trailer är 985 mm från ände till ände (om man räknar med gummikuddarna, annars är det 980 mm).
Reefern är 983 mm inklusive kylaggregat, men detta ska ju inte vara inräknat i en trailers längd, och när båda stod bredvid varandra med främre vägg bredvid varandra så skillde det drygt 2 cm där bak!

Bredden är väl där det är sämst, en standard trailer som är 2,55 m bred bör i skala 1/14 vara: 18,2 cm, men den är 19,5.
Reefern är 18,7 cm.
Tar man det andra hållet, alltså 2,55/19,5 så blir det skala 1/13,3
Tamiyas stämmer bättre 13,63, men om man räknar med 2,6 meter så blir det 1/13,9 på Tamiya!

Ja, sen till dörrarna åter igen!
Dessa fungerar hyfsat bra efter 1 års användning, gångjärnen håller dock på att rasa isär i själva leden (plasten går sönder) och dom borde vara gjorda av något annat material!

Men, för att förtydliga detta:
Det är en fin modell av en trailer, och som jag bemärkt tidigare så gör den sig som trailer efter en bil som ska användas som utställning!
Duger dock inte till samma behandling som Tamiyas lastbilar!

Det kommer upp en projekttråd där jag ska höja skåpet så det blir ett 4,5m skåp! :D

Det var det!
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Olof

Ett litet tips efter Erik och mina bravader på vägarna är att reservhjulshållaren är under all kritik..
Ramlar isär av minsta lilla, som Erik fick erfara  :D
Mvh, Olof!

Eirike93

Jo, nämnde den längre upp! ???
Iaf, den håller inte för något den heller >:(
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer