AT&E Bil3 Scania T580 8x6*4 grusbil

Startat av Actros861, 28 juli 2012 kl. 22:47:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Titta vad Actros ska leka med till helgen :D

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Japp och så här ser det ut :)

Först alla delar.

.

Börjar med själva skopan.

.

.

Tänder, funderar dock på att ta bort dem. Känns inte riktigt som att de behövs.

.

Början på överdelen där allt sitter ihop.

.

Detta är början på själva öppning/stängningsmekaniken, tyvärr glömdes det bort att ta fler kort under bygget :(

.

I alla fall blev den så här färdig.

.

.

Och de långa kolvarna ska sitta under flaket så det går att få av lasset :)

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

tåffår

Ser bra ut....  Vil tru du klarer deg uten tennene på løs sand, mem hardere masse så trenger du de nok.. 
Blir det nok kraft i tippen med sylinderne på den måten?
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Actros861

Får se hur jag sätter korvarna, satte bara dit de löst nu för att kunna ta en bild :)
Båda kolvarna ihop trycker 360Nm så där är lite kraft i dem ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Citat från: Actros861 skrivet  7 februari 2013 kl. 19:17:26
Får se hur jag sätter korvarna, satte bara dit de löst nu för att kunna ta en bild :)
Båda kolvarna ihop trycker 360Nm så där är lite kraft i dem ;)

Jag vill bara för ordningens skull rätta ett litet fel: Kraften i båda kolvarna är 360N (ungefär 36kg, eller för att vara korrekt 36kp), INTE 360Nm. Nm är enheten för ett utfört arbete, dvs kraft * väg. Själva kraften som kolvarna ger är alltså 360N.
För den som inte vet men vill veta så kan kraften räknas ut genom att multiplicera cylinderdiametern (den invändiga förstås) med sig själv och PI (3,14) och dela med 4 och sedan multiplicera igen med det tryck som pumpen ger.
Exempelvis om cylindern är 20mm invändigt och trycket är 15bar (kg/cm2) så ser det ut så här 2*2*3,14/4*15=47,1 kp. Man får inte blanda ihop mm med cm vilket medför att 20mm ersätts med 2cm i uträkningen <tumb>

Baklänges kan man räkna ut att Actros kolvar är: 36kp/2 (det var ju tillsammans de var 360N) dvs 18kp/st. Om jag antar att trycket är 15bar så blir kolvarean 18/15cm2 dvs 1,2cm2. Kolvarean var ju diam*diam*3,14/4 vilket ger ungefär 1,2cm i diameter. Kolla: 1,2*1,2*3,14/4=1,13cm2 , och multiplicerat med trycket 15 så blir det 16,95kp eller ungefär 170N. Jag har rundat av siffrorna lite för enkelhets skull. Och om trycket i pumpen var lite lägre än vad jag antog så är cylindrarna lite grövre än 12mm <tumb>

Ni som inte gillar att jag förklarar får bortse från detta. Ni som följer min lastartråd förstår att syftet är i bästa välmening <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Oops följde tydligen med ett m också som inte skulle vara där :)

Kolvarna är uppmätta vid 10bars tryck och är 16mm invändigt <tumb>

Alla kolvar med alla olika mått finns här
http://www.leimbach-modellbau.de/ErwZylinderMasstabelle.html
http://www.leimbach-modellbau.de/ZylinderMasstabelle.html
http://www.leimbach-modellbau.de/Zylinder.html
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Då är de ju 0,8*0,8*3,14=2cm2 och ger 20kp vid 10bar per styck <happy>. Jag tror inte man förlorar 2kg/st i verkligheten <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Så är det kanske, det ända jag bryr mig om är att flaket lyfter sig med fullt lass ;)
Jag har också manometer så trycket i pumpen ska kontrolleras och med stor risk justeras uppåt <happy>

Största problemet jag känner just nu är placeringen av kolvarna i chassit [conf] [cranky]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Om du vet hur mycket (vilken vinkel mot rambalkarna) du vill få upp flaket så kan jag försöka slänga ihop en skiss åt dig. Det är ju så att cylindern måste ju vara fäst åt hytten till och så lågt som möjligt för att göra det så lätt som möjligt att lyfta flaket. Största kraftåtgången är ju i det ögonblicket då flaket ska lätta från rambalkarna. Orkar de bara det så är ju problemet över... Om du vill ha hjälp behöver jag oxå veta ungefär hur mycket flaket med last väger och ungeför var leden som det tippar runt sitter... ja, en mycket enkel skiss på hur det ser ut förstås <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Man får tacka för erbjudandet <tumb>

Dåligt utrustad som man är kan jag tyvärr inte mäta vinkeln men tog en bild på hur högt upp jag vill ha det.

.

Tyvärr finns det nästan inget utrymme ner i chassit, drivaxlar ivägen :( Lite vinkel på kolvarna får jag för jag monterar de så långt ner i bilenens balkar som möjligt och i flaket så högt som möjligt. Ungefär så här.
Gissningsvis väger flaket 6-7kg med lass, leden sitter 36cm från framstam. Kolvarna är 145mm + 100mm slag cc-mått.

.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Då ska vi se...

Kolla dessa 3 bilder som visar flak nere, och uppe och bägge två på en gång.





.

Den ljusblå cirkeln är flakets tippcentrum, resten förstår du nog. Jag har ju antagit vissa mått på var cylindern angriper flaket, 10mm under botten. Jag har oxå "mätt" på din bild att du lutat kolven cirka 10gr och flaket lutar cirka 60gr i tippat läge.
Jag vill nu att du ändrar de mått som kan påverka funktionen och det är tippledens läge under flaket (nu=15mm) och kolvstångsändens mått från botten (nu=10mm). Gärna oxå ytterdiametern på fästöronen på cylindern resp kolvstången, så korrigerar jag och ger dig nya mått. Denna ändring är kvickt gjord. Kolla oxå om cylinderns bottenände kan sitta så lågt som 35mm som jag har i skissen.

Antingen kör du ut en bild och ändrar måtten, fotograferar av och klistrar in här eller så förklarar du i text...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Enkel skiss var det ja...

Tippleden ligger på 5mm
Kolvstångsänden från botten 7,5mm. Hälften av 15mm hjälpram som sitter under flaket.

Fästöron på kolvstången, 12mm, innermått 6mm. På kolven 16mm, innermått 6mm.

Jag kan inte gå lägre än 30mm ner i ramen.

Mätte en gång till på längden från leden till framstam och fick 355mm.

Hoppas det går att förstå ;)

Grymt att du vill hjälpa till med detta <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

#43
Uppdaterat:





.

Observera att jag har tippleden som utgångspunkt för var cylinderns nederände ligger, dvs 30mm.
Om jag får veta var leden sitter i rambalkarna och hur höga de är så kan jag ge dig bättre mått och sedan räkna lite på kraften som går åt <tumb>. Det ser ut som den sitter 10-15mm över rambalken. Och det innebär ju att mitt 30-mått ska ökas lite och det gör att cylindern kommer att ha lättare att få upp flaket från rambalken.
Om jag tittar på din bild där du håller cylindern så undrar jag om inte själva cylindern kommer att ta i flakets undersida om du bara har 7,5mm till kolvstångsörats centrum :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Då ska vi se. Leden sitter allra längst bak på chassit på bilen, överkant ram till leden är 8mm.



Jo du har nog rätt i att cylindern kan ta i flaket så den får nog sänkas ner, hjälpramen är 15mm hög så där kan man kanske lägga den på 10mm istället?
Å andra sidan så är botten i flaket 7mm tjock så där är lite utrymme att göra ett litet jack på undersidan som kolven kan ligga i.

Jag hade nog kunnat få ner kolven mer men där sitter en drivaxel som kommer slå i kolven när axeln fjädrar upp >:(

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/