Grävmaskin, vilken tillverkare väljer jag

Startat av Rune Gustafsson, 25 december 2012 kl. 17:02:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

@Rune. Hej. Angående Carsons Liebherr så tycker jag det är en mycket fin maskin. Såg den in action i Dortmund förra året. Den jobbade mycket fint och det var bra tyngd i den. Känns som bra kvalitet rakt igenom maskinen. Men som Actros skriver så låter den en hel del med sina elcylindrar. Såg att Premacon säljer ett hydraulisk kitt till den. Med hydraulik till den tror jag det blir en riktigt grym maskin!
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Där är ett par saker jag glömt med CAT 345:an, för det första så tillåter inte originalelektroniken att man kör med grävfunktionerna samtidigt som man larvar. Där finns ett sett att undgå det men kommer inte ihåg hur man gjorde det nu. Mellan motor och drivhjulen sitter det remmar, en lite svag punkt såg att det var en på norska forumet där en rem brustit. Det finns ett kit med kjedjedrift istället som han skulle sätta i. Det tredje är att just originalelektroniken inte "pratar" ordentligt med vissa 2,4GHz sändare, annars har den en ett ganska bra ljud speciellt när man larvar med maskinen.

Vad gäller sändare tycker jag inte du ska köpa FC-sändarna, de är gamla och det finns en hel del du inte kan göra med dem som går med nya flyganläggningar. Till en grävmaskin skulle jag valt en Futaba T8FGS, jag har denna själv och är grymt nöjd, det jag inte tycker om är att man bara får med en 8kanals mottagare och 14kanalaren är inte helt billig. Jag upptäckte dock att man kan köpa både sändare och extra 14 kanalsmottagare på Hobbyking för samma pris som bara sändaren kostar här i Sverige. Hobbyking ligger i Hongkong så med lite otur får man lite andra avgifter på det.

Köper du Cat 345 så behöver du ingen elektronik det följer med maskinen, tyvärr är det så att original kanske inte alltid är det som är bäst. Nu vet jag inte alls (mer än det som jag skrivit här ovanför) hur det är med grävaren men i lastaren åkte elen i soptunnan. Jag testade inte ens den, bara inkopplingen höll man på att få mardrömmar om, sen det jag hört i klipp  på YouTube så var ljudet ganska värdelöst också.

Kollade upp hydraulpaketet som Mad Max tipsade om, det är ett Leimbach-system. Skulle jag köpt den maskinen skulle jag definitivt köpt till hydraulsystemet, tror det blir en trevlig liten maskin då.

Ja så blev det visst en liten uppsats igen :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Angående Carson Liebherr 643 och banddrivna modellfordon så skulle jag vilja säga att
det är lite strulfaktor på banddrivning.
Det kommer in grus å skit som stökar till det.

Det är min uppfattning efter att ha kört Stahls bulldozer,Liebherr 742 ganska många timmar i grus/sand.
Det brister nog i bandrensiningen som på 1:1 består av hål i banden så att grus å sand släpps igenom banden.
På modellerna är det svårt att ta upp de hål som behövs i banden,det är dåligt med utrymme helt enkelt.

Carson kanske har löst detta problem.

Jag tror man får en strulfriare tillvaro med en hjullastare...