kassettbygge

Startat av boggi, 17 december 2012 kl. 21:51:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Citat från: Ellis skrivet  8 mars 2013 kl. 18:38:27
En O.T fråga...
Hur får man upp dragstången? på en 1:1:a alltså...  [conf]

Om man har släp från "1800-talet" så är det bara att ta i med armen :P
Sitter ett stödben på dragstången så är det bara att lyfta upp den till rätt höjd.

Misstänker att alla nya släp har så man kan höja med luft, det hade vi på släpen i skolan i alla fall och det är ju 10 år sen jag gick där.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Citat från: Actros861 skrivet  8 mars 2013 kl. 19:40:13
Om man har släp från "1800-talet" så är det bara att ta i med armen :P
Sitter ett stödben på dragstången så är det bara att lyfta upp den till rätt höjd.

Misstänker att alla nya släp har så man kan höja med luft, det hade vi på släpen i skolan i alla fall och det är ju 10 år sen jag gick där.

Ja jag tänkte på filmen... fast det kanske stod någon vid släpet och "tryckte" upp stången utan att man såg det...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Actros861

Kollade inte så noga på filmen innan men det såg lite konstigt ut. Kan vara att han som höll kameran gjorde det eller om chauffören hade så han kunde fjärrstyra innifrån. Luftstyrt var det helt klart <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

boggi

actros, jag instämmer med dej, det sitter luft klockor som drar upp dragstången till ett inställt läge,tror att dom kör dom fjärr styrt ifrån hytten har även sett när bilen går fram o förbi draget att det går upp automatiskt, finns säkert olika system pga hur man vill ha det,,även vissa går ur o kopplar ur el/slangar o lägger dom på draget,tror att det är det säkraste sättet att veta att det är isär. har sett när en lokal chaufför som kör kassett 90% av tiden hade för en gång skull en vanligt tippsläp efter, han öppnade vbg draget o släppte el o luft(han var ju van att göra så). SEN åkte han, vad hände då?jo slangen till tippen var som en gummisnodd..ack ack vad han blev trött på sig själv då, det såg jag på hans min <stup> <stup>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

Citat från: boggi skrivet  8 mars 2013 kl. 20:13:59
actros, jag instämmer med dej, det sitter luft klockor som drar upp dragstången till ett inställt läge,tror att dom kör dom fjärr styrt ifrån hytten har även sett när bilen går fram o förbi draget att det går upp automatiskt, finns säkert olika system pga hur man vill ha det,,även vissa går ur o kopplar ur el/slangar o lägger dom på draget,tror att det är det säkraste sättet att veta att det är isär. har sett när en lokal chaufför som kör kassett 90% av tiden hade för en gång skull en vanligt tippsläp efter, han öppnade vbg draget o släppte el o luft(han var ju van att göra så). SEN åkte han, vad hände då?jo slangen till tippen var som en gummisnodd..ack ack vad han blev trött på sig själv då, det såg jag på hans min <stup> <stup>
.
glömde det viktigaste i inlägget DET RANN OLJA.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Actros861

 [laugh] Jag kan tänka mig att han blev lite irriterad då ja, hydraulolja som är så kul också...

Jo el och luft kopplar jag nog helst ur själv. Har ju hänt att man dragit sönder saker när man varit ouppmärksam när man ska koppla släpen. ABS-kabeln är vanligast men även elen har hänt en gång. Lagom kul att stå mitt i vintern mitt i natten och koppla ihop det igen, andra bilen som skulle till porten var jättenöjd... eller inte  <stup>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Har du någon plan på sådan lösning på din 1:14, boggi?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

boggi

det finns nog många som har gjort detta,tänk på fars tid då man fick sparka,då glömdes det säkert inte så ofta.nu kom ja å tänka på 111,an..vilken bil.. häpp barnen kallar,vi hörs. [blah] [blah]
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

Citat från: Ellis skrivet  8 mars 2013 kl. 20:43:41
Har du någon plan på sådan lösning på din 1:14, boggi?
.
menar du med luftklockor eller.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Ellis

Citat från: boggi skrivet  9 mars 2013 kl. 08:01:34
.
menar du med luftklockor eller.
Nja, tänkte mest om du hade någon lösning till att resa dragstången över huvudtaget.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

boggi

det sitter ett 12kilos servo i framvagnen som trycker upp stången
ska ta en bild på det men håller på att måla draget nu 8).
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

här är det bilder på framvagnen med servot som är till draget.. swerecon.tack för samtalet.ser du bromsen bättre nu?.
.
.
.
lite andra saker som gjorts.
.
.
lufttank 1 finns 2 till i bak.
.
ska ev till göteborg den 24.tittar till er gubbs.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

swerecon

Ser riktigt bra ut, nu ser jag hur du gjort. Men tänkte på en sak............... du har ju redan gjort det, så varför inte göra ett släp till åt mig  <poke> [laugh]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

boggi

Citat från: swerecon skrivet 13 mars 2013 kl. 19:37:03
Ser riktigt bra ut, nu ser jag hur du gjort. Men tänkte på en sak............... du har ju redan gjort det, så varför inte göra ett släp till åt mig  <poke> [laugh]
.
ja med min hastighet så får du vännnnta. du jag satt å tittade på microhyd, vilken längd har du på kolvarna.glömde att fråga det.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

swerecon

Citat från: boggi skrivet 13 mars 2013 kl. 20:38:28
.
ja med min hastighet så får du vännnnta. du jag satt å tittade på microhyd, vilken längd har du på kolvarna.glömde att fråga det.

Du lär ju bygga nästa på under halva tiden  <tumb> [laugh]
Jag har kolvarna som är 10mm slaglängd på. Fått kontakt med dom?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490