kassettbygge

Startat av boggi, 17 december 2012 kl. 21:51:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Är det möjligen en Wedico-cylinder?
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Takbågen var riktigt snygg! [dance1]
Sidokjolarna var också fina, smart att använda spegelplast! <drink>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mad Max

Snyggt, riktigt snyggt!  <tumb> Hoppas du får ordning på delarna snart.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

boggi

Citat från: Actros861 skrivet 21 december 2012 kl. 04:03:51
Är det möjligen en Wedico-cylinder?
ja det är det! har ju sett många tuben  som har den så jag tänkte att den skulle funka bra, och jag tyckte att den var den som
stämde mest med skalan(tittar man på tex scale-art så ser den något stor ut, även treväggskolven passar ju inte heller in
i skalan,det måste kunna gå att göra dom smäkrare,vilken lastbilspåbyggare har kolven så långt bak, det skulle aldrig lyfta då,
men det blir ju så när det inte finns mer utstick.scale-art har annars väldigt detaljrika modeller,(tex väldigt snygga rammar) men det är kanske inte dom som gör kolvarna,någon som vet??
Men min kolv har läckt o varit trög vid vissa läggen,och då har ju jag ej belastat den,bara provkört,lite tråkigt!
därför blev det en låda den fick stå i..
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Ricardo

Finfint bygge boggi ! <happy>
Synd att cylindern läcker, tydligen ett vanligt problem som Wedico dras med...
Jag håller på att fundera hur jag ska lyfta min balja, skulle ju vara roligast med en hydraulisk stegcylinder men det andra alternativet, Scaleart kostar ju multum.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

boggi

du menar dom skruv kolvarna som finns i olika längder såg en sida med olika storlekar, men kommer inte ihåg var!
det jag tyckte med dom var att det blev så klumpigt med driften till cylindern,men det är ju olika vad man tycker..Men man slipper oljeläckage <evilgrin>
fick faktiskt DELEN idag,, funkar det jag har tänkt så blir det lite ombyggnation på bilen, det kommer att ta mycket tid,men som sagt jag vet ej om det går än+ att det ska bes. andra delar (dyra) isåfall. har lite dåligt med med cash nu när renföraren ska
komma.  info kommer!!
egen takspoiler.

förstärkningskryss i tippram.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

ulooslagg

Ett mycket snyggt bygge du har [dance1]
synd med kolven som du inte e nöjd med [angry]
Tanke va att jag skulle använda lika dana på mitt bygge men nu måste man fundera om
eller hitta ett annat alternativ [shock]

Ricardo

boggie, du menar nog en Bianchi tippspindel...
.
På min P420 vill jag helst ha hydraulisk tipp.
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

boggi

ja..visst är det lite  klumpigt tillverkat , det handlar ju om skala modeller  fattar ej vad dom som gör dessa  tänker med ,visst det ska hålla men det är lite oversize tycker ja
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

så här ser det ut på ljussidan..det blev lite långt,men det går ju att sluta att se <popcorn> [coffe].
.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

hej igen! här är det några bilder på släpets detaljer.
broms.

div el.

MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

ulooslagg

Broms på släpet är en bra ide å snyggt va det åxå till råga på allt [dance]
ska kopiera lite till min trailer

boggi

tröttnade lite på bilen,tog tag och byggde lite på vagnen istället,här är det några bilder
först några gamla.
.
..
här håller jag till med viss montering tex lödning.
.
ni funderar kanske på vissa saker på bordet?MEN det används enbart till hobbyn!! [dont].
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Eirike93

Ser ut som om funktionen kommer bli riktigt bra, även utseendet! <beer>
Borde väl lära mig att hårdöda [laugh]

Hur fungerar bromsen på släpet?
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

boggi

bromsen fungerar så att servon som sitter på axeln 1o2 (orkade inte3an) trycker o drar 2st stänger igenom brickorna vid hjulen,dom går in mot fälgen som har längre skruvar i sig, det blir ett glapp men min broms är till för att få släpet att stå still når man kopplar dragstången och drar över flaket. alltså ingen transport broms.. funderade på att få fungerade trumbromsar,men då måste servona stå och jobba hela tiden kom ej på en lösning där.. synd.
utseende: jämför med org. SLP
lödning: jag kör pezobrännare o lödfett o lödtenn, man måste slippa o göra rent ämnen ordentligt bara.
det håller iallafall än så länge för mig.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.